LAPPETEPPE: SV-nestleder og stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes mener ambulanseflytjenesten er i «akutt krise». Foto: Tore Kristiansen / VG

SV krever umiddelbar «nasjonalisering» av ambulanseflytjenesten

SV vil ha med seg resten av Stortinget på å be regjeringen om å umiddelbart starte arbeidet med å gjøre ambulanseflyene statlig drevet.

– Selv om det har kommet tre fly tilbake i tjeneste, forandrer det ikke på det faktum at det er akutt krise i ambulanseflytjenesten, sier SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes til VG.

Lørdag ble det klart at fem av ti ambulansefly var satt på bakken på grunn av tekniske problemer. Fredag er fire av disse tilbake i drift, men beredskapen i Nord-Norge har over lengre tid vært gjenstand for hard kritikk.

Babcock tok over driften av ambulanseflyene 1. juli i år, etter å ha vunnet anbudet fra Luftambulansetjenesten HF (LAT HF). De første månedene var preget av svekket beredskap, og krisen har blusset opp igjen den siste uken.

SV kaller tjenesten et «lappeteppe» av ekstratiltak.

– Nå er det nok lapping på et system som ikke fungerer. Nå må folket i nord få tilbake en skikkelig ambulanseflytjeneste, sier Fylkesnes.

Les også: Beholder ekstraflyene i minst en uke til

TILBAKE: Fredag er tre av de i alt fire Babcock-flyene som hadde tekniske problemer tilbake i drift. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Dette er forslaget han vil fremme i Stortinget mandag:

  1. Stortinget ber regjeringen umiddelbart starte arbeidet med å gjøre ambulanseflyene statlig
  2. Stortinget ber regjeringen umiddelbart forberede og komme tilbake til Stortinget med et forslag som sikrer at staten kan erverve selskap med tilhørende og relevant godkjenning, rettigheter og kompetanse til drift av ambulansefly i Norge, og starte innfasing av tjenesten ved første anledning. Tjenestene i nord prioriteres i innfasingen.
  3. Stortinget ber regjeringen snarest starte en styrt avvikling av kontrakten med Babcock, og sikre en avtale der Babcock bidrar med nødvendig fly og personell fram til staten i sin helhet drifter luftambulansen, og der Babcock tar sin del av kostnaden misligholdet av kontrakten har påført staten.

– Legg vekk prestisjen

SV-representanten mener det haster å finne en permanent løsning på beredskapsproblemene, og sier han vil fremme forslag om å «renasjonalisere» luftambulansetjenesten allerede mandag.

Partiet viser til en tung høst på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) der halvparten av til sammen 286 uønskede hendelser mellom 1. juli og 30. november skyldes svikt i luftambulansens beredskap.

les også

Erna (81) fikk slag – ble først operert etter åtte timer

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved UNN, som også er medlem i Rødt, har tidligere sagt til VG at «det er et tidsspørsmål før liv går tapt», mens Legeforeningen har uttalt at «liv og helse står i fare».

Luftambulansepiloter organisert i Norsk Flygerforbund (NF) har fortalt at de føler på et sterkt press for å få flyene til å gå tross de tekniske problemene Babcocks fly har hatt.

– Vi kommer til å be om at forslaget behandles i Stortinget allerede før jul, sier Fylkesnes.

Partiet viser til at det står fullt brukbare fly med en erfaren driftsorganisasjon, erfarne teknikere og piloter klare i Tromsø.

Fire forslag på en uke

Senterpartiet og Arbeiderpartiet har også gitt uttrykk for at de mener staten må overta ambulanseflytjenesten.

Begge partier har fremmet forslag om dette tidligere denne uken. Først stilte Ap og Sp forslag mandag, som begge ble nedstemt. Deretter stilte Senterpartiet et nytt forslag torsdag, som ennå ikke er behandlet. Rødt foreslo noe lignende allerede i 2018, har Dagbladet tidligere skrevet.

De fire partiene er samstemte i det prinsipielle spørsmålet om at staten bør overta, men når og hvordan har de ikke greid å samle seg om ennå.

VIL SAMLE: Senterpartiets helsepolitiske talsperson frykter at SVs forslag vil bli nedstemt, og mener opposisjonen heller bør bruke tid på å samle seg om ett forslag. Foto: Odin Jæger / VG

– Vi er enige om at staten må begynne å forberede en statlig overtakelse av ambulanseflytjenesten. Det er ikke mulig å fortsette med Babcock sånn erfaringen er fram til nå, sier helsepolitisk talsperson i Sp, Kjersti Toppe, til VG.

Hun mener imidlertid det blir feil å hastebehandle dette før jul, slik SV ønsker.

– Jeg mener heller at dette bør få hurtig behandling i komiteen etter nyttår. Hvis dette behandles over bordet før jul er jeg redd det blir nedstemt. Vi trenger en seriøs behandling og et Storting som er politisk samlet om tjenesten, ikke at man slår hverandre i hodet med nye forslag for å markere seg, sier Toppe.

Aps helsepolitiske talsperson Ingvild Kjerkol støtter også SV i prinsippet, men kan heller ikke love ja til alle punkter i SVs forslag.

STATLIG: Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson Ingvild Kjerkol mener ambulanseflytjenesten bør bli en integrert del av sykehusene. Foto: Odin Jæger

– Arbeiderpartiet tror det er riktig at staten bør overta dette på sikt. Vi må se på om det gir oss muligheter til å sikre det beste materiellet og sørge for at dette oppdateres jevnlig, sier hun til VG.
Hun vil dog utrede dette nærmere før hun tar stilling til hvordan ambulanseflytjenesten kan bli en integrert del av sykehusene.

– Det viktigste nå er å sikre pasientene. Det er akutt. Så får vi diskutere på lengre sikt hvordan tjenesten skal drives i fremtiden, sier Kjerkol.

– Kamp om å være tøffest i trynet

SV og opposisjonen har også tidligere gått hardt ut mot Babcock og helseminister Bent Høies (H) håndtering av saken.

Mandag denne uken truet Fylkesnes med mistillit mot helseministeren og sa at «de neste dagene blir avgjørende for opposisjonen» med tanke på hvorvidt de faktisk gjør det.

– Dette vurderer vi løpende. Respons på forslaget vårt mandag blir viktig, sier Fylkesnes til VG fredag.

EKSTRATILTAK: Bell-helikopter fra Forsvaret og ekstrafly fra Sverige ble satt inn for å transportere pasienter mens fire Babcock-fly var satt i bakken. Foto: Krister Sørbø / VG

Høie har tidligere denne uken understrekt at situasjonen er alvorlig. På daværende tidspunkt var fire ambulansefly satt i bakken.

Helseministeren har også flere ganger understrekt at Babcock ikke har levert i henhold til avtalen, og beklaget overfor dem som har blitt rammet.

Han har også vist til at regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal utrede luftambulansetjenesten og ta stilling til om tjenesten fortsatt bør drives på anbud.

Høyres helsepolitiske talsperson Sveinung Stensland sier det er greit å kritisere ambulanseflyberedskapen når den ikke er helt på topp, men sier kritikken om at dette er et prestisjeprosjekt for regjeringen blir hul.
– Så lenge det har eksistert en nasjonal ambulanseflytjeneste har denne vært lyst ut på anbud. Det skjedde først under Brundtland-regjeringen, så å si at dette handler om ideologi for Høyre og regjeringen blir for dumt, sier han.

Han varsler at Høyre vil stemme mot SVs forslag, og viser til utredningen som skal være ferdig ved utgangen av 2020.

– Det har blitt konkurranse i opposisjonen om å være tøffest i trynet i denne saken, men det viktige her og nå er å sørge for trygghet for befolkningen, sier Stensland.

– Skulle man nå umiddelbart startet en prosess der staten skal kjøpe fly og sette dette i drift, er det grunn til å tro at det kommer til å ta mer enn noen få uker. Nå må vi se på hvordan vi kan sikre tjenesten her og nå, og sørge for en normalisering av beredskapen, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder