GLAD LAKS: Passasjer Gaute Næss har tatt bildet som dokumenterer at Norwegian prioriterte fersk laks fremfor bagasjen til feriestemte sydenfarere.

GLAD LAKS: Passasjer Gaute Næss har tatt bildet som dokumenterer at Norwegian prioriterte fersk laks fremfor bagasjen til feriestemte sydenfarere. Foto: PRIVAT

Kastet av kofferter – lastet inn laks

Norwegian lastet inn flere paller med norsk laks, fremfor passasjerer og bagasje til Gran Canaria.

– Alle var i harnisk, sier passasjer Gaute Næss (44), som fra flyvinduet dokumenterte innlastingen av fersk laks fra Lerøy lørdag ettermiddag.

Det var nettstedet flysmart24.no som først omtalte saken.

Sammen med kona Cathrine Storhaug (43) og døtrene Oda (11) og Emma (6) skulle han på to ukers sommerferie på Gran Canaria.

Etter først et par timers forsinkelse var forbauselsen stor da flykapteinen meldte at to passasjerer og 50 kofferter måtte tas av, fordi flyet var for tungt lastet.

– Norwegian prioriterte laks fremfor bagasjen vår, med viten og vilje. Alle var rimelig frustrerte, sier familiemannen til VG.

Han overhørte en medpassasjer spørre hvor de ikke tok ut laksen i stedet.

– Flyvertinnen svarte at lakseprodusenten betalte så godt for å få med den ferske laksen at det ikke var aktuelt, sier 44-åringen som bor i Bærum.

Han sier kapteinen forsikret at bagasjen ville komme etter med neste fly, en halv time senere. Familiens bager kom først mandag, to døgn etter.

– Vi har brukt de to første dagene av ferien på å kjøpe tannbørster og undertøy. Jentene var ikke blide da de ikke fikk med bikiniene, sier Gaute Næss.

SUR PAX: Passasjer Gaute Næss og familien fikk bagasjen først etter to dager. Foto: PRIVAT

Norwegian: – Håndteringsfeil

Talskvinne Tonje Næss i Norwegian bekrefter hendelsen.

– Ved nærmere gjennomgang ser vi at det har blitt foretatt en håndteringsfeil som vi vil følge opp videre med vår samarbeidspartner på flyplassen for å sørge for at dette ikke skjer igjen. Innsjekket bagasje skal alltid prioriteres, men det har dessverre ikke skjedd i denne saken. Det beklager vi, sier Tonje Næss.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder