KOS MED PUTA: Å få nok søvn til at man føler seg uthvilt kan ofte være en utfordring. Her er likevel rådene som gjør at du kan få det til. Foto: Tomas Adel, Stella Pictures
KOS MED PUTA: Å få nok søvn til at man føler seg uthvilt kan ofte være en utfordring. Her er likevel rådene som gjør at du kan få det til. Foto: Tomas Adel, Stella Pictures

Slik kan du føle deg uthvilt selv med for lite søvn

INNENRIKS

Angrer du på at du ikke la deg tidligere der du står og gnukker morgenguggen ut av øynene?

Publisert:

Søvn og problemene den medfører ved å utebli, har vært hyppig forsket på i lang tid. En av dem som har gjort det, er Gregory Belenky og hans kolleger på Sleep And Performance Research Centre på Washington State. I 2003 utførte de en av verdens mest omfattende studier på søvnmangel:

De som sov ni timer hver natt holdt seg i god form, mens de som bare fikk tre eller fem timer raskt ble trøtte og uoppmerksomme. Samtidig viste det seg at de som sov syv timer hevdet de var våkne og klare, men etter bare et par dager ble de vesentlig mindre oppmerksomme.

Les også: Ny studie: Lite søvn kan gi varig skade

Ifølge Belenkys studie går hjernen raskt inn i «slow motion» etter noen netter med syv timer søvn eller mindre. Flere andre studier tar også for seg økt risiko for dårlig helse ved lite søvn.

Dette er ikke lenger veldig oppsiktsvekkende. Men fortvil ikke.
Professor Richard Wiseman hevder i en spalte i Daily Mail at han har svaret på hvordan du kan føle deg opplagt, selv med for lite søvn.

Delt inn i faser

Han mener søvnforskere bruker et lite kjent triks for å føle seg uthvilt neste dag, nemlig 90-minuttersregelen.

Dette er basert på kunnskapen om at søvnsyklusen består av fem faser, skriver han.

Hver av disse fasene varer i om lag 90 minutter og er fulgt av en overgang der vi er relativt våkne, før vi så går inn i en ny fase på 90 minutter.

Det betyr at dersom man sover uten alarmklokker eller andre søvnforstyrrende elementer, så vil man oftest våkne etter at en eller flere av disse fasene er gjennomført.

Dermed konkluderer han med at du vil føle deg mest uthvilt dersom du våkner ved slutten av en av disse fasene på 90 minutter, fordi du da er nærmest normal tilstand når du våkner. Derfor bør du finne ut når du ønsker å våkne, regne deg tilbake i 90-minuttersfaser og til når du bør legge deg.

Men dette er ikke det eneste tipset Wiseman presenterer. Han snakker også varmt om hvorfor det lønner seg å ta en seg god, gammel høneblund.

«Å legge hodet ned for bare noen minutter hver dag vil bidra til at du husker bedre, er mer oppmerksom og forbedre reaksjonstiden og produktiviteten din. Det kan til og med redde livet ditt», skriver han om hvorfor man bør kose med puta midt på dagen.

Tid for hvile

Et eksempel som trekkes frem er en studie der man delte en gruppe inn i tre; én som holdt seg våken, én som sov i 40 minutter og én som sov i bare seks minutter.

Resultatet på testene viste at de som holdt seg våkne gjorde det greit, de som sov i 40 minutter gjorde det bedre og at gruppen som sov i seks minutter presterte best.

Men du bør ikke bare hvile eller hvile kort, du bør også hvile til rett tid. Wiseman mener for eksempel at om du våkner klokken 07, så er 14.00 det perfekte tidspunktet for en cowboy-strekk.

Til slutt mener professoren at du ikke trenger fortvile om du ikke får sove. Forskning viser at bare det å legge seg med intensjon om å sove er nok til å skape en helsemessig effekt på blodtrykket.

Og skulle du ikke føle deg helt våken rett etter å ha stått opp igjen, bør du drikke kaffe eller annen koffeinholdig drikke rett før du sover. Koffeinen begynner å virke om lag 25 minutter etterpå, hevder Wiseman.

Her kan du lese mer om