Her er ekspertenes beste tips for å unngå flauser på sosiale medier

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Amerikansk flyselskap svarte kunde med porno-tweet

Listen over profilerte personer og selskaper som begår tabber i sosiale medier er lang. US Airways' tweet tidligere denne uken tar kaka.

I en oppfølgingssamtale med en misfornøyd passasjer i sosiale medier mandag kveld, kom en US Airways-ansatt i skade for å poste et sterkt pornografisk bilde av en kvinne, skriver Daily News.

«Vi setter pris på tilbakemeldinger, Elle. Hvis turen din er gjennomført, kan du dele dine erfaringer her og følge opp».
Sjekk VG-lesernes største Facebook-flauser her

Sammen med teksten ble det lagt ut en lenke til det pornografiske bildet. Før tweeten ble slettet, og erstattet med en beklagelse, fikk flyselskapet enorm respons verden over. Mens enkelte ble støtt, tok mange det hele med humor.

PR-katastrofe
Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG, er sikker på at flyselskapet, som nå etterforsker saken internt, kommer til å ta affære.

- Stakkars US Airways! Dette må jo være en ansatt som har gjort seg helt bort, og hele selskapet får svi, sier Solstad, og oppfordrer privatpersoner til å telle til ti før de trykker send på en oppdatering i sosiale medier.

- Da roer du deg kanskje ned og ser to ganger til på bilde og tekst før det fyker ut til kjente og ukjente.

LES OGSÅ: Dette irriterer oss mest i sosiale medier

Han er imidlertid usikker på hva folk husker av det inntrufne om noen uker.

- Dette er en PR-messig katastrofe, men jeg tror faktisk ikke de får noen langsiktige negative konsekvenser for selskapet.

Christian Kamhaug, rådgiver i Gambit H+K, mener US Airways ikke kan annet enn å beklage.

- De burde ta det med humor - det er ingen som har dødd. Selskapet bør imidlertid sørge for at det ikke skjer igjen.


Kamhaug forteller at US Airways ikke er alene om å dumme seg ut sosiale medier. Han benytter anledningen til å børste støv av Sparebank1s «Dø, Oslo Sporveier, DØØØ!»-oppdatering på Facebook i 2010, som selskapet senere beklaget i et blogginnlegg.

- Den flausen er ganske god! Mitt beste tips er nok: Hvis du er i tvil om du skal poste en oppdatering, er du ikke tvil. Følg magefølelsen og skrinlegg oppdateringen til du er trygg på hva du gjør.

Ida Aalen, senior interaksjonsdesigner hos NetLife Research, ga ut boken «En kort bok om sosiale medier» i 2012. Hun synes US Airways-tabben er uheldig.

- Dette er en klassisk klipp og lim-feil. Det er sånn som skjer, sier hun.

Hennes beste tips til privatpersoner er å unngå å dele meninger i sosiale medier når man er sint.

- Det er lettere å beklage seg til en person når du sier noe dumt, enn til en million mennesker.

Beklaget seg

Tirsdag gikk det amerikanske flyselskapet ut med en offentlig beklagelse.

- Det var en feiltagelse. Det skjedde i et forsøk på å merke en upassende tweet, sier US Airways' talsperson, Matt Miller, til Daily News.

Miller forklarer at det pronografiske bildet angivelig ble postet på deres sider av en ukjent Twitter-bruker. Etter at flyselskapet merket bildet som upassende, ble det hengende med som en link da de svarte på kundens henvendelse. Miller sa også at feilen aldri skulle gjenta seg, og at ingen i selskapet vil få sparken.

Politiske tabber

Flere norske politikere har også tabbet seg ut på Twitter.
Daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre hadde bare vært bruker av tjenesten i ett døgn, da han i en tweet om Aps nye eldreplan lenket til en låt av hiphop-artisten Eminem.

- Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde. Jeg skulle forkorte lenken for å legge den inn på Twitter, men noen ga meg tilbakemelding på at dette var en veldig sprek eldreplan, og da forsto jeg at lenken var feil, sa Støre til VG etter at hans følgere gjorde ham oppmerksom på feilen.

Tidligere statsminister Jens Stoltenberg på sin side vakte oppsikt da han formidlet følgende melding til sine da 165.000 følgere: «Hvkæ».

- Det hele har nok en ganske enkel forklaring, nemlig lommetwitring, forklarte Stoltenbergs politiske rådgiver Sindre Fossum Beyer til VG.

Denne artikkelen handler om