OMKOM: Fem norske offiserer omkom i flyulykken. Steinar Utne (stort bilde), Siw Robertsen, Ståle Garberg, Truls Audun Ørpen og Bjørn Yngvar Haug. Foto: Privat/Forsvaret

Slik beskriver vennene de fem omkomne

(VG Nett) Lørdag kveld kom meldingen om at de fem norske offiserene hadde omkommet i Hercules-ulykken. Her er vennenes beskrivelse av de fem omkomne.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Lørdag kveld opplyste svensk politi at søket etter overlevende fra Hercules-flyet er avsluttet etter at det er funnet levninger ved havaristedet. Redningsledelsen fastslår videre at de fem besetningsmedlemmene er omkommet.

De omkomne er kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo.

Send din siste hilsen til ofrene i Hercules-ulykken

Forlovet

Én av de fem omkomne er Steinar Utne (35). Han inngikk forrige sommer forlovelse med sin kjæreste som han hadde vært sammen med i rundt åtte år. Han spurte sin gode venn Tomm-Espen Kroken om å være forlover.

OMKOM: Kaptein Steinar Utne (35). Foto: Forsvaret


- De var veldig lykkelige sammen og utrolig glade i hverandre, forteller Kroken til VG.

Han og Utne knyttet sterke bånd da de begynte på Forsvarets flyskole i 1999, og delte rom.

- Han var utrolig smart. og han pekte seg tidlig ut som utrolig sosial og omgjengelig. Han er en venn man rett og slett ikke har råd til å miste, sier Kroken.

Ved siden av jobben som helikopterpilot og flytryggingsoffiser, var Utne også aktiv i borettslaget på Skøyen i Oslo.

- Han er en av de som virkelig har stått på her. Var han ikke på reise, gjorde han det han kunne for fellesskapet, sier styreleder Sven Edvard Nerland (35) i Skøyentorget borettslag.

Kompetent pilot

Utne har vært Luftvingssjefens rådgiver innen flytrygging, med fokus på helikopter, siden han begynte som flytryggingsoffiser ved Rygge i fjor.

- Steinar er en veldig erfaren og kompetent kollega. Ikke minst er han en positiv og omgjengelig person som vi setter veldig stor pris på å ha sammen med oss i Luftvingen, sier Pettersen.
Samtidig som Utne tjenestegjorde som helikopterpilot for Luftforsvarets skvadron 337 i Bardufoss, var han med på å etablere Skøyentorget borettslag i 2007 og satt i styret der fram til i fjor.

- Han tok initiativ til dugnad og beiset egenhendig våre takterrasser. Han var alltid veldig engasjert, sier tidligere styreleder Leila Lilja (56).

- Han fortalte med stolthet for et par siden at han hadde fått en ny rang i Forsvaret, sier Lilja.

BAKGRUNN: Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet

- Utrolig dyktig

Siw Robertsen valgte tidlig en utradisjonell yrkesvei. Hun gikk flymekanikerlinjen i Bardufoss, og allerede som 19-åring begynte Robertsen på Teknisk befalsskole. Utdanningen sikret

OMKOM: Kaptein Siw Robertsen (45). Foto: Forsvaret

henne jobb som flymotortekniker på Gardermoen og på Andøya.

Siw Robertsen har kapteinsgrad, og jobbet i flere år som flymaskinist på de gamle Hercules-flyene. Med den nye flymodellen forsvant maskinistrollen.

- Da omskolerte hun seg til lastemester. Hun er veldig dyktig, sier oberstløytnant Trond Sølna til VG.

Flere venner forteller at kapteinen hadde en sterk posisjon innenfor luftfart.

- Siw er gjennomført profesjonell. Hun er utrolig dyktig og har alltid satt sikkerheten først. Hun har alle kvaliteter som kreves av et operativt personell, forteller en kamerat.

Bestevenninnen fra Tromsø beskriver 45-åringen som en tøff - men svært omsorgsfull - bestevenninne, som gikk fra rytmisk sportsgymnastikk til fotball i Kvaløysletta IL og boksing i AK-59.

- Hun har drevet med både dykking, fallskjermhopping, brett- og randoneekjøring og ikke minst er hun kaptein på egen seilbåt. Hun er en tøff jente, men også en jente med høye hæler, lange negler og sminke. Hun har begge sidene i seg, sier venninnen til iTromsø.

Hun visste godt at Siw Robertsen skulle til Evenes for å delta i øvelsen «Cold Response».

VGTV: Seniorprest om de pårørende: - Håpet blir erstattet av håpløshet

God venninne

Venninnene tegner et bilde av Siw Robertsen som en svært omsorgsfull person.

- Siw har alltid stilt opp når venner har trengt hjelp, sier bestevenninnen til iTromsø.

- Hun er en helt fantastisk person. Positiv, inkluderende og en fantastisk venn, sier en annen barndomsvenninne av 45-åringen til VG.

- Siw er en skikkelig sporty og fresh jente.

Seiling var en av de store interessene til Robertsen, og de siste årene har 45-åringen deltatt i flere regattaer.
I havnen ved Frognerkilen i Oslo har hun en 27 fot seilbåt som brukes både sommer og vinter. Selv har hun vært medlem av den lokale seilforeningen siden 2002.

Flere av medlemmene som VG har vært i kontakt med forteller om en aktiv og ivrig seiler, som stadig dukker opp i havnen. De beskriver 45-åringen som positiv og omgjengelig.

- Siw er en dame folk legger merke til, forteller Bjørn Bakke som er leder av Frognerkilen båtforening.

Selv kjenner han ikke 45-åringen personlig, men han vet godt hvem hun er.

- Når hun har flyøvelser i området pleier hun å vippe med den ene vingen som en liten hilsen til oss her i båthavnen, forteller Bakke til VG.

Siw Robertsen er ikke gift og har ikke barn. Hennes mor reiste i går fra Tromsø til pårørendesenteret på Gardermoen.

- Flink til alt

Tobarnsfaren Ståle Garberg (42) er en av Norges dyktigste og mest erfarne Hercules-piloter.

OMKOM: Kaptein Ståle Garberg. Foto: Forsvaret

- Ståle Garberg husker jeg som den som var flink til alt. Han var flink på skolen og flink i all idrett, sier Dag Larssen Mathisen, som gikk på skole med Garberg på barne- og ungdomsskolen, og i dag er god venn med broren til den savnede flygeren.

Kaptein og besetningssjef, Ståle Garberg, har vært tilknyttet 335-skvadronen på Gardermoen militære flyplass siden 1993.
I 2009 og 2010 var han på utveksling på C130 i Danmark, med flere perioder i Afghanistan.

Mathisen vokste opp i samme nabolag som Ståle Garberg i Ytre Enebakk.

Erfaren på Hercules

- Jeg bodde rett nedenfor Garbergs hus, og vi spilte mye fotball da vi var små. Jeg ble litt overrasket da han ble flyger, men at han klarte det med glans er jeg ikke overrasket over, sier Mathisen.

I dag er Garberg en av Norges dyktigste flygere.

- Han er en av de mest erfarne på Hercules i Norge, sier oberst Diederik Willem Kolff, stasjonssjef ved Gardermoen.

Mathisen har fulgt med på nyhetene det siste døgnet, og tankene går til familien til Garberg.

- Jeg ble sjokkert da jeg skjønte at det er Ståle som er savnet. Dette er forferdelig trist, men jeg håper selvsagt at dette ender godt, sier Mathisen.

Ståle Garberg er gift og har to barn på 14 og 11 år.
Skolene til barna er preget av det som har skjedd og har satt i gang full beredskap for å ivareta de berørte barna og deres klassekamerater.

- Vi har konsentrert oss rundt klassen hvor datteren går. Læreren, som står disse barna nærmest har snakket med elevene. Rådgivere har vært tilgjengelige og barn har kommet inn til oss med spørsmål, sier Anne-Karin Bjerkebro, rektor ved Brannfjell skole i Oslo.

- En ordentlig gladgutt

Oberstløytnant, pilot og skvadronsjef Truls Audun Ørpen (46) har en positiv innstilling til alle mennesker han treffer.

OMKOM: Oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46). Foto: Forsvaret

Det forteller flere venner til VG. - Det mest fremtredende er hans humør og at han er lynende intelligent, sier en medelev og venn som har kjent Ørpen siden tiden i befalsskolens sanitetstropp på Porsangermoen i 1986.

- Han er likt av alle, og han har nok mange venner som vil si det samme.

Rune Sletner var kullsjef på befalsskolen til hærens sanitet da Truls Audun Ørpen var elev der i 1984 og 1985.

- Truls Audun var en ordentlig gladgutt - i alle sammenhenger optimist og løsningsorientert. Han var den sprekeste i kullet og løp fra de fleste både på ski og på beina, erindrer han.
På befalsskolen jobbet Ørpen også som instruktør.

- Han var flink som instruktør, han fikk med seg folk og gjorde undervisningen morsom. På befalsskolen var han et midtpunkt i samlingene blant elevene. Han hadde en naturlig autoritet uten at han behøvde å heve stemmen, sier Sletner.

Oberstløytnant Trond Sølna er sjef for flermotorkontoret i Luftforsvaret og har selv flydd Hercules i over 20 år.

- Jeg har flydd med mange av dem tidligere. Verden rundt. De er veldig dyktige i sine roller alle sammen. Truls Audun Ørpen er en dyktig flyger, sier han til VG.

Forsvarssjef Harald Sunde omtaler Ørpen som en av landets to beste piloter.

- Det er ikke overraskende. Han la mye i det han satset på. Han var en av de beste i kullet på det aller meste, sier Sletner.

Han sier at han kjenner Ørpen som en omsorgsfull person.

- Han har en positiv innstilling til mennesker som han treffer. Han ser etter det gode i folk, og finner det.

Etter å ha fullført befalsskolen begynte Ørpen på flyskole. Han var tilknyttet skvadron 333 i åtte år før han jobbet som prøveflyger. I 2010 ble han skvadronsjef for skvadron 335 på Gardermoen.

-Blant de beste

Bjørn Yngvar Haug (40) er en av landets fremste lasteledere, og ifølge venner og kollegaer en mann å stole på i enhver situasjon.

OMKOM: Kaptein Bjørn Yngvar Haug (40). Foto: Forsvaret


- Bjørn er en stødig og tøff type, med masse humor. Jeg vil kalle ham en sjelden hedersmann, og en man kan stole på i enhver situasjon, sier en nær venn av familien, som ønsker å være anonym.

Kollegaer roser ham også, både for sin innsats på jobben og for sin positive innstilling.

- Haug er blant de beste lastemesterne, sier oberstløytnant og sjef for flermotorkontoret i Luftforsvaret, Trond Sølna.

- Han er en usedvanlig blid og hyggelig mann, med en smittende latter. Det er alltid liv rundt Bjørn, og det er umulig ikke å like ham, sier kamerat og tidligere kollega, Bjørn Bye.

Bye var flytekniker samtidig som Bjørn Yngvar Haug i 330 skvadronen i Bodø fra 1997 til 2001. - Jeg ble værende i Bodø, mens Bjørn startet på videreutdannelse som maskinist og flyttet sørover, sier Bye.

Videreutdannelsen ble gjennomført både i Norge og USA.
Siden 2001 har de to sett mindre til hverandre, men holder jevnlig kontakten via internett. Og da Byes sønn skulle tjenestegjøre i Afghanistan i høst, var den erfarne lastelederen på plass med lykkønskninger.

- Bjørn gikk bort til ham før avreisen og ga ham en klapp på skulderen og en liten peptalk. Det var hyggelig, sier Bye.
I dag er kaptein og lasteleder Bjørn Yngvar Haug tilknyttet 335 skvadronen på Gardermoen, og beskrives av sine kollegaer som en av de beste i sitt fag.

- Han lever og ånder for jobben, men har også en stor ansvarsfølelse for familie, hus og hjem, forteller familievennen.

Den rutinerte militærmannen var gift og har tre barn, tvillinger på tre og en datter på seks år.

- Selv om jobben betyr mye og krever en del reising, er det alltid familien som er i sentrum, sier Bjørn Bye.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder