UD-SJEFER: Florian Huber i United Domains (UD), til venstre. Jonas Gahr Støre i Utenriksdepartementet (UD) til høyre. Foto: UNITED DOMAINS/UTENRIKSDEPARTEMENTET

UD krangler med UD om navnet UD

(VG Nett) Ett av disse bildene viser sjefen for UD. Det andre viser sjefen for UD.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL
UtenriksdepartementetDomain registrieren & Domain-Check | united-domainsPatentstyret

En av dem heter Jonas og regjerer over det norske Utenriksdepartementet, også kjent som UD.

Den andre heter Florian og leder det tyske domeneselskapet United Domains. Også kjent som UD.

Men på papiret er det bare den tyske nettgiganten som har lov til å kalle seg UD i Norge.

Det liker ikke UD - det norske, altså - som har klaget på godkjenningen i Patentstyret.

- Vi har blitt gjort oppmerksomme på at et utenlandsk firma har søkt om å få rett til å bruke «UD» som varemerke i Norge. Men UD er et innarbeidet varemerke i Norge. Spør du folk hva de forbinder med «UD», vil de fleste peke på Utenriksdepartementet, sier underdirektør Frode O. Andersen i Utenriksdepartementet til VG Nett.

Internasjonalt patent

Striden strekker seg tilbake til 2009, da den tyske internettgiganten søkte om rettighetene til ordmerket UD i hele verden, inkludert Norge.

Utenriksdepartementet, som både internt i regjeringen og gjennom media er kjent som UD, klaget. Men til ingen nytte. Like før sommeren ble klagen avvist i Patentstyret.

- En tobokstavskombinasjon kan ha flere betydninger og gi ulikt meningsinnhold avhengig av hvilken sammenheng den brukes i. (...) Etter vår vurdering vil ikke UD oppfattes som en forkortelse for «Utenriksdepartementet» når det brukes på telekommunikasjonstjenester, forretningstjenester eller på tjenester som å levere internettilgang, skriver Patentstyret i sin avgjørelse.

- Fler svakheter

HOVEDKVARTERNE: UDs lokaler i Oslo sentrum (øverst) og UDs hovedkontor utenfor München (nederst). Foto: NTB SCANPIX/UNITED DOMAINS

Nå har UD - det norske - sendt inn ny klage.

- Vi fant en del svakheter i vurderingen fra Patentstyret, sier Andersen.

Blant poengene UD, fortsatt det norske, lister opp i klagebrevet, er at «UD» er oppført som forkortelse for departementet i blant annet leksikon og ordbøker.

Norsk UD: Urimelig utnyttelse

- I tillegg fører et tilfeldig søk på «UD» i sider på bokmål i Google til i underkant av 500.000 treff. De fleste synes å gjelde omtale av Utenriksdepartementet, skriver UD, det norske, i klagen.

- Dersom registreringen tillates for søker, vil dette medføre en utilbørlig fordel for søker, og fremstår som en urimelig utnyttelse. Departementet vil da miste kontrollen over hvordan merket brukes. I verste fall vil søkers bruk av varemerket føre til skade på dette, hvilket vil kunne være vanskelig å reparere, skriver departementet i klagen.

Tysk UD: Overrasket over klage

Hos UD i Tyskland blir klagen fra UD i Norge møtt med forundring.

- Vi er overrasket over klagen fra det norske Utenriksdepartementet. Vi vil understreke at det ikke er vår intensjon å bli forvekslet med Utenriksdepartementet. Vi er tvert i mot overbevist om at både Utenriksdepartementet og United Domains kan eksistere side om side uten noen fare for at de blir blandet sammen, sier medeier og juridisk direktør Markus Eggensperger i United Domains til VG Nett.

- Det er enkelt å se at United Domains er noe helt annet enn det norske Utenriksdepartementet. På generelt grunnlag vil vi si at det er ganske vanlig at forkortelser kan ha ulike betydninger. Tydeligvis deler Patentstyret vårt syn på dette, sier Eggensperger.

Trolig vil det ta flere måneder før klagen fra UD (det norske) mot UD (det tyske) er ferdigbehandlet.

- Burde tenkt på det før

Men departementet bør ikke ha for store forhåpninger, ifølge merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting.

- Hvis dette er så viktig for Utenriksdepartementet, burde de kanskje tenkt på dette før og registrert ordmerket selv. Når de ikke har gjort det, har de i utgangspunktet ikke noe hevd på navnet «UD», hverken i Norge eller andre steder, sier Sinding.

Han er ikke overrasket over at Utenriksdepartementet har havnet i merkevaretrøbbel.

- Det skjer svært ofte at norske selskaper og institusjoner havner i den fella. De glemmer å sjekke hva som er registrert og hva som ikke er registrert. Og når de plutselig oppdager det, er det for sent. Dette viser hvor stor betydning en liten forglemmelse kan få, sier Sinding.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder