OMKOM: Leif Kåre Nordmo (66) døde da ekspedisjonsbygningen hvor han befant seg raste sammen. Foto: Jan Petter Lynau/VG/Privat

Mistet faren i godstogulykken: - Det er tillatt å gjøre feil

Havarikommisjonen: Menneskelig svikt bak Sjursøya-ulykken

(VG Nett) Morten Nordmo (45), som mistet faren Leif Kåre (66) i godstogulykken på Sjursøya, er mest opptatt av at lignende ulykker aldri skal skje igjen.

  • Marthe Haugdal
  • Kari Tone Flågen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Den 24. mars raste 17 løpske godsvogner i 130 kilometer i timen inn på Sjursøya i Oslo. Leif Kåre Nordmo (66) var en av tre som døde.

Mandag presenterte Statens havarikommisjon for transport den foreløpige rapporten om ulykken der tre menn mistet livet og ytterligere fire personer ble skadet.

Les også:Togekspeditøren trodde vognene var koblet til

Det som utløste ulykken, er ifølge rapporten en misforståelse mellom togekspeditøren i tårnet på Alnabru og skiftelederen, som tok seg av godsvognene før de løsnet.

Morten Nordmo sier til VG Nett at han ikke er overrasket over at den foreløpige rapporten viser at årsaken var menneskelig svikt. Han mener det ulykken kom som en følge av slurv i denne bransjen.

- At det har vært menneskelig svikt har vi vært klar over, i hvert fall i underbevisstheten. Broren min jobber i området, og har sett hvordan vognene blir flyttet. At noe kunne svikte, kom ikke som noen overraskelse, sier han.

- Systemet har skylden

Sammen med sin familie er han mest opptatt av at en lignende ulykke aldri skal kunne skje igjen.

- Jeg vil understreke at ingen i familien er ute etter å ta personene som har gjort feil. Det er på ingen måte personene vi ønsker å henge ut, det er systemet som har skylden. Vi er mennesker alle sammen, og det er tillatt å gjøre feil. Men systemet må fange opp feil som kan føre til at liv kan gå tapt, sier Nordmo.

VGTV: - Toget tok med seg flere biler

Tung tid for familien

Avdøde Leif Kåre Nordmo sto inne i ekspedisjonen til Oslo Containerterminal og kvitterte ut en container da godsvognene kom dundrende. De raste gjennom kontorbygningen og feide med seg trailersjåføren, som døde på stedet.

Nordmo etterlot seg kone, tre barn og seks barnebarn.

Det har vært en tung tid for familien i etterkant av godstogulykken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FAMILIE: Morten Nordmo(t.h.), Leif Erik Nordmo (t.v.) og Christopher Robin Nordmo mistet far og bestefar i godstogulykken. Her er de foran lastebilen Leif Kåre kom i før han gikk inn i ekspedisjonsbygget. Foto: Gøran Bohlin/ VG

BILDESPESIAL:Se bildene fra Sjursøya her

- Det har vært til tider veldig tunge dager. Jeg mistet faren min, og det vil være en ledig stol rundt bordet når familien samles. Men vi har hatt et kriseteam som har gjort en fantastisk jobb. I tillegg har oslopolitiet involvert oss og vi har fått greie på framdrift i etterforskningen, sier han.

Nordmo og familien har også hatt kontakt med familien til de andre to mennene som omkom i ulykken.

- Vi ønsker en oppreisning som kan bidra til at noe lignende aldri skjer igjen. Vi har snakket om at vi ønsker at dem som omkom skal få bildet sitt i kantina til CargoNet, selskapet som drev vedlikehold på vognene før ulykken, slik at de ansatte skal se dem hver dag og bli minnet på hva som kan skje.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TREKKVOGNEN USKADET: Den gule trekkvognen som Leif Kåre Nordmo (66) kjørte stod igjen under den sammenraste bygningen. Selv hadde han gått inn for å kvittere ut containere, og døde da godsvognene traff bygget. Foto: Scanpix

En misforståelse

En misforståelse mellom togekspeditøren i tårnet på Alnabru og skiftelederen, som tok seg av godsvognene før de løsnet, førte til at bremsene ble løsnet, ifølge avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen.

Etter at godsvognene var løsnet fra skiftelokomotivet, festet skiftelederen dem ved hjelp av fastholdebremsen på sporet. Deretter ringte han til togekspeditøren og ba om å få et nytt spor til vognene.

Togekspeditøren - som satt i et kontrolltårn en kilometer unna - trodde at vognene fremdeles var koblet til lokomotivet, og løsnet derfor fastholdebremsen på vognene i den tro at de skulle fraktes trygt videre for å gjøres klar til lasting.

Siden togekspeditøren satt i et tårn over en kilometer unna der godsvognene sto, så han aldri at de rullet av sted uten skiftelokomotivet.

Da skiftelederen så de løpske vognene passere, var det allerede for sent.

GRAFIKK: Slik var den 8,2 kilometer lange ferden til de 16 løpske godsvognene. Foto: Grafikk: Tom Byermoen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder