BLÅTT LYS: Det blir ikke dobbeltspor og InterCity helt fram til Lillehammer, Halden og Skien i første omgang hvis politikerne hører på anbefalingene fra Nasjonal Transportplan som ble lagt fram i dag. Foto: Jan Ovind , VG

Forslag til ny nasjonal transportplan 2018-2029: Prioriterer ikke Intercity helt til Lillehammer, Halden og Skien

I forslaget til ny Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018-2029 skyves de siste strekningene i Intercity-triangelet ut av prioriteringslisten.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det er nemlig ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt nok å forsvare utbygging av dobbeltspor helt til Halden, Lillehammer og Skien i perioden, mener etatene som har jobbet fram NTP-en som ble presentert i dag.

– I løpet av planperioden ligger det inne utbygging av sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Oslo-Sarpsborg, og Oslo-Åkersvika, sør for Hamar, heter det i pressemeldingen i forbindelse med lanseringen av NTP.

Her nevnes ikke de ytre strekningene med ett ord.

Hovedprinsippet med Intercity-satsingen er en målrettet utbygging innenfra og utover for å binde byer på Østlandet i pendleravstand fra Oslo tettere sammen i et moderne og mer effektivt jernbanesystem.

Den rødgrønne regjeringen fikk i 2013 refs for å ikke tenke stort nok om togutbygging, da det ble bestemt at Halden, Skien og Lillehammer tidligst skulle få Intercity-jernbane i 2030.

– Ikke samfunnsøkonomisk

Nå sier jernbanedirektør Elisabeth Enger, som har ledet styringsgruppen for etatenes arbeid med NTPen, dette:

– Ytre Intercity har ikke så høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet at det er fullt ut med i de rangeringene vi har gjort, ut fra det oppdraget vi har fått, sier hun til VG.

– Så det her er natta til Halden, Skien og Lillehammer?

– Det håper jeg jo ikke. Vi har lagt fram en fremdriftsplan for Intercity som viser hvordan vi skal gjøre det for å være ferdig i 2030, slik det har vært forutsatt fra Stortinget. Men etter den samfunnsøkonomiske rangeringen kommer ikke de prosjektene med på listen innenfor de rammene vi har fått.

– Men fortsatt innenfor 2030?

– Vi har rangert prosjekter i denne perioden innenfor de økonomiske rammene vi har fått, og da er de ytre Intercity prosjektene for langt nede på listen ut fra samfunnsøkonomiske vurderinger, sier Enger.

Les også: Vil halvere transportutslipp innen 2030

Nå er det opp til politikerne å avgjøre om de ønsker å opprettholde de opprinnelige planene om at hele Intercity-triangelet skal stå ferdig til 2030.

Dette er første gang transportetatene har måttet sette opp en ønskeliste sammen eller prioritere på tvers.

– Det har vært veldig nyttig og riktig fordi det betyr at vi diskuterer enda mer i fellesskap hvilke prosjekter som er de mest aktuelle, sier Enger til VG.

Men hun er også klar på at det er mye som gjenstår nå som de har overlevert NTP-en til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Det ligger en stor politisk jobb igjen å gjøre i å bestemme seg for hvilke mål som er viktigst og hvilke hensyn man skal ta i størst mulig grad. Vi har laget alternative lister, sier Enger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder