Røe Isaksen: Husker ikke rødgrønn skolepolitikk, unntatt frukt

PÅ SKOLEBESØK: SV-leder Audun Lysbakken besøkte nylig Ruseløkka skole i Oslo. Her har elevene friminutt. Foto: Frank Ertesvåg , VG

SV-Lysbakken: Idéløs skoleminister

SV-leder Audun Lysbakken mener Torbjørn Røe Isaksen (H) knapt har fått til noe som statsråd. Bortsett fra å la prøver, tester og kartlegging i skolen ta overhånd.

  • Frank Ertesvåg

Artikkelen er over fire år gammel

Lysbakken, som nå går inn i Stortingets utdanningskomite, mener Torbjørn Røe Isaksen og Høyres usvikelige tro på tester og prøver i skolen har tatt fulstendig av.

I en SV-bestilt kartlegging fra Stortingets utredningsseksjon, heter det at det går en grense for når nytten av testingen går over til å bli til bry.

Les også: Lærere fikk nok av prøvepress - sluttet i Osloskolen

«For mange utprøvinger og tester kan bli krevende for elevene/barna, og for de ansatte som har i oppgave å gjennomføre testingen. Mange prøver på en skole trenger imidlertid ikke å være en belastning hvis de er godt fordelt mellom fag og trinn,» skriver Stortingets utredningsseksjon i sitt sluttord.

Samtidig viser kartleggingen at det er forskjeller blant de største kommunene i landet i prøve-hyppighet og kartlegging.

Tidligere skolebyråd i Oslo: Klare mål for den enkelte elev

I en egen tabell går det frem at det er kommuner som har vært Høyrestyrte den siste valgperioden, som har hatt størst tendens til å inføre obligatoriske prøver også der det er mulig å gjøre prøvene frivillige.

BLIR SKOLEPOLITIKER: SV-leder Audun Lysbakken blir fast medlem i Stortingets utdanningskomite etter flere år i helsekomiteen. Foto: Frank Ertesvåg , VG

SV-leder Lysbakken mener grensen for det testregimet som regjeringen oppmuntrer til, er overskredet for lenge siden.

– Vi er mot de prøvene som ikke har en dokumentert læringseffekt. Vi må styre skolen etter barnas behov, og ikke etter politikernes behov for å få mest mulig statistikk, sier Lysbakken.

Han mener både Røe Isaksen og Høyre-politikerne som lenge har sittet med den politiske makten i de største byene, er blant de som bruker en kraftig mengde med prøver mot elevene for å «dokumentere» skolens kvalitet i kommunen.

– Mye av tiden brukes feil til unødvendig testing og kontroll. Regjeringen har ikke gjort noen ting for å gi lærerne tilbake tid og tillit.

SKOLEBESØK: Statsminister Erna Solberg og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på vei til Marienlyst skole for å legge frem det nye partnerskapet mot mobbing. Foto: Frank Ertesvåg , VG

Lysbakken etterlyser nytenkingen og utviklingen av skolen fra det selverklærte skolepartiet Høyre. Det er ikke nok med stadige gjentakelser om etter- og videreutdanning av lærere.

Idétørke

– Det er idetørke på store grep i skolepolitikken. Høyre og Ap krangler om hvem som er best på det alle er enige om. Torbjørn Røe Isaksen har gått fra å være Høyres fremste ideolog, til Høyres fremste administrator. Men skolepolitikken trenger visjoner, en retning å strekke seg etter. Den trenger å se lenger enn neste års PISA-resultater, sier Lysbakken til VG.

Som nytt medlem i utdanningskomiteen vil han skape en mer kreativ skole.

– Vi må gjenreise de estetiske fagene, som er skjøvet mer og mer ut på sidelinjen i skolepolitikken, og sørge for at skolene jobber på måter som gir større plass til kreativ problemløsing. Da vil flere elever oppleve mestring, og flere vil gjøre mer av det de er best på. Vi vil oppfylle mer av barns soleklare rett til å lære, sier Lysbakken som minner om at heller ikke regjeringen Solberg har klart å bremse frafallet i videregående.

Lekser på skolen

SV-lederen er stadig mer sikker på at leksene må bort fra stressede kveldstimer i familiene - og inn i en fremtidig heldagsskole.

– Skoledagen må tilpasses det moderne familielivet, det betyr at den bør utvides, særlig på de laveste trinnene. Altfor mange får ikke en sjanse til å lykkes. De fleste elever er allerede i SFO uansett, i et tilbud av svært varierende kvalitet. Hjemmeleksene bør flyttes til skoletiden, og gjøres med lærer til stede. Svaret er heldagsskolen i stedet for SFO, sier den nye skoletalspersonen i SV.

HILSERUNDE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen hilste på elever, rektor og skolebyråd i Oslo da han besøkte Marienlyst skole sammen med statsministeren nylig. Foto: Frank Ertesvåg , VG

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) som avsluttet sin pappapermisjon fredag, mener Lysbakkens angrep er rettet like mye mot skolenes kunnskapsarbeid som mot ham selv.

– Vi må sjekke hva elevene lærer på skolen, og vi må kunne sammenligne kommuner. SVs løsning er å avskaffe de nasjonale prøvene og det er i praksis et frontalangrep på kunnskap og krav i skolen, svarer Røe Isaksen.

Han minner om at det er færre obligatoriske prøver nå enn da SV satt i regjering, ettersom dagens regjering har fjernet en prøve i videregående.

Husker bare frukten

Skolestatsråden lar seg ikke provosere av at Lysbakken kaller ham en tidligere ideolog som har blitt administrator. Han lister opp flere ting som han mener beviser at regjeringen har levert varene i skolepolitikken. Og da snakker han ikke om frukt og grønt.

Husker du denne? Skolefrukten som forsvant

– Jeg sliter i likhet med de fleste med å huske så mye av den rødgrønne skolepolitikken, unntatt skolefrukt, sier Røe Isaksen, og legger til:

– I løpet av to år har vi lansert en helt ny lærerutdanning, et historisk løft for videreutdanning, nye krav til fordypning for lærere og klarere krav til elevene, foruten flere timer i naturfag. Når det er sagt så har vi mye igjen å gjøre, og jeg gleder meg til å få Lysbakken på plass i komiteen. I en tid hvor Ap er veldig uklare i skolepolitikken, er SV et klart og tydelig alternativ til regjeringens kunnskapspolitikk, sier Røe Isaksen.

Han sier krystallklart fra at dagens regjering er motstander av en heldagsskole.

– Heldagsskolen gir ikke mer læring og utvisker skillet mellom skole og fritid. Her er det en grunnleggende forskjell mellom regjeringen og venstresiden. Når 40 prosent av elevene får de to laveste karakterene på matematikkeksamen, og halvparten av elevene med innvandrerbakgrunn er kritisk svake i lesing i 8. klasse, er ikke milliarder av kroner til heldagsskole en god løsning, avslutter kunnskapsministeren.

Les også

  1. Kronikk: I 13 år har matte vært min største fiende

    Gi meg sjansen til å bli den læreren elevene fortjener.
  2. Slet seg til 3-er i matte for å bli lærer - så kom kravet om karakteren 4

    For Maria Helle (18) er drømmejobben å bli lærer. Men hun er en av mange som sliter med matematikk.
  3. Oslo kommune først ut med mobbeombud

    Mobbeombudet skal få en uavhengig rolle og jobbe for barn og unge i både barnehager, grunnskoler og videregående skoler…
  4. Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent

    Politikere og eksperter advarer mot at skolers omdømme blir viktigere enn antall barn som opplever mobbing.
  5. Utdanningsdirektoratet snur: Endrer den nye Elevundersøkelsen - fanger ikke opp reelle mobbetall

    Utdanningsdirektoratet er i ferd med å endre den landsomfattende elevundersøkelsen slik at norske elevers svar om…
  6. Slakter skoleball-stopp: – Frarøver elevene et stort øyeblikk

    Skoleballet er en del av kulturen, og bør ikke stoppes, mener Elevorganisasjonen.
  7. Trondheim-skole kjønnsdeler svømmingen

    Huseby skole på Saupstad har besluttet å dele svømmingen i 8. og 9. klasse etter kjønn.
  8. Lover bedre klageorgan i mobbesaker

    MARIENLYST SKOLE (VG) Regjeringen forbereder et klageorgan som skal håndtere mobbesaker bedre enn i dag.

Mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Oppvekst
  3. Solberg-regjeringen

Flere artikler

  1. SV-Lysbakken: – Røe Isaksen ryker på nederlag fordi han ikke lytter

  2. Norske femteklassinger best i Norden i matematikk

  3. Flere skal få tidligere hjelp - færre vil behøve spesialundervisning

  4. Mot nederlag for kunnskapsministeren: Omstridt fraværsgrense kan ryke i tolvte time

  5. Får toppskår for å løfte elever med lav skår

Fra andre aviser

  1. Norske 5.-klassinger best i Norden i matematikk

    Aftenposten
  2. Vil stille krav til «dårlige» skolekommuner

    Bergens Tidende
  3. Hva er venstresidens skoleprosjekt?

    Bergens Tidende
  4. Aftenposten mener: Flere elever må få hjelp tidlig

    Aftenposten
  5. Røe Isaksen: Skoleeiere kan bruke skjønn om lærernes kompetanse

    Aftenposten
  6. Mener kunnskapsministeren har sovet i timen: – Det er ikke bare å pumpe lærere opp av Nordsjøen

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder