FIKK TUNG BESKJED: - Å miste en ansatt i en ulykke er den verste beskjeden man kan få, sier Linn Cecilie Moholt i Karsten Moholt AS.
FIKK TUNG BESKJED: - Å miste en ansatt i en ulykke er den verste beskjeden man kan få, sier Linn Cecilie Moholt i Karsten Moholt AS. Foto: Mattis Sandblad VG

Firebarnsfar ansatt i Karsten Moholt AS omkom i helikopterulykken: Mistet far og bror i flystyrt. Nå mistet hun en ansatt i helikopterstyrten

INNENRIKS

ASKØY (VG) Linn Cecilie Moholt (39) mistet faren og broren da et Air France-fly styrtet i Atlanterhavet i 2009. Fredag omkom en av de ansatte i familiebedriften i helikopterstyrten på Sotra.

Publisert: Oppdatert: 01.05.16 08:54

– Dette er beskjeden man håper man aldri får. Som leder er det å miste en ansatt i en ulykke det verste man kan oppleve, sier Moholt til VG.

Linn Cecilie Moholts far Karsten Moholt (58) og hans sønn Karsten Aleksander Moholt (35) omkom da et Air France fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet 1. juni 2009. 32 år gammel tok hun over ledelsen av selskapet, som fredag ble rammet av en ny tragedie.

Super Puma: Flere dødsulykker

– Tankene mine går nå til alle som har mistet en av sine kjære i den tragiske ulykken. Jeg føler sterkt med alle som er rammet, sier hun.

Når VG møter Linn Cecilie Moholt i bedriftens hovedkvarter i Storebotn Næringspark på Askøy lørdag kveld, er det gått vel ett døgn siden helikopteret med tretten personer ombord styrtet på en holme på Turøy utenfor Bergen.

- Preger oss alle sterkt

– Vi er et lite firma med 150 ansatte, der alle er tett på hverandre. Det som har skjedd er veldig trist og det preger oss alle sterkt, sier hun.

Den 51 år gamle industrimekanikeren som mistet livet i ulykken ble fast ansatt på reiseavdelingen i Karsten Moholt AS i 2010.

– Han var en veldig faglig dyktig ansatt som var veldig godt likt av kollegaene sine. Han hadde mange gode venner her, og han vil bli dypt savnet.

Les også: Overtok lederansvaret

Som ansatt på reiseavdelingen fartet 51-åringen verden rundt for å utføre reparasjonsarbeider, vedlikehold og service på elektriske installasjoner, blant annet på skip og offshore-installasjoner. I Nordsjøen var han regelmessig.

Møttes på parkeringsplassen

Da firebarnsfaren tirsdag forlot bedriftens lokaler på Askøy for å utføre et oppdrag på Gullfaks B-plattformen i Nordsjøen, møtte han Moholt på parkeringsplassen. Hun var også på reisefot, og skulle etter planen ikke tilbake på kontoret før neste mandag.

– Vi vekslet noen ord, og jeg spurte hvordan det gikk. Han var den siste ansatte jeg snakket med før jeg kom tilbake på kontoret på fredag, etter at ulykken hadde skjedd. Det er rart å tenke på, sier Moholt.

Les også: Tidslinje helikopterstyrten

Hun deltok på lederkonferansen Young Professionals i Bergen fredag da hun sjekket nyhetene på mobiltelefonen sin og så en hastemelding om at et helikopter hadde styrtet på Sotra. Med 30 medarbeidere på reisefot til enhver tid - mange i helikopter på vei til og fra Nordsjøen - kjente hun straks på en uro i kroppen.

- Fryktet det verste

– Jeg ble bekymret, og ringte med en gang til kontoret for å høre om noen av våre var ombord. Vi har folk i Nordsjøen hver uke, så jeg fryktet det verste. Da jeg fikk den triste beskjeden, dro jeg direkte hit. Det var en tung nyhet å få, sier hun.

Samme ettermiddag ble det arrangert en minnestund i firmaets kantine, der en prest og representanter for bedriftshelsetjenesten var til stede. Også den omkomnes samboer og ett av mannens fire barn, deltok på minnemarkeringen.

– Vi tok kontakt med den nærmeste familien, og inviterte dem ut. De ønsket å være til stede, og vi tente lys og snakket sammen.

Les også: Omkomne fraktet bort i kortesje

Var sammen med familien

Lørdag var Moholt sammen med den omkomnes nærmeste familie på pårørendesenteret Statoil har opprettet på et hotell på Kokstad i Bergen. Der fikk alle de pårørende snakke med kronprinsparet og statsminister Erna Solberg.

– De snakket med alle. Det var veldig flott å se at de tok seg så god tid, sier Moholt som påpeker at de pårørende blir svært godt ivaretatt på pårørendesenteret, der et stort hjelpeapparat er mobilisert for å ta vare på alle som er rammet av ulykken.

Se video: Anton og kona løp for livet

Flott jobb for de pårørende

– Jeg må si Statoil har gjort en flott jobb med å ta vare på de pårørende, og laget en fin ramme rundt støttearbeidet. De pårørende blir også løpende informert om politiets arbeid, sier Moholt.

Moholt sier at firmaet har representanter til stede på senteret for å ta seg av den omkomnes familie.

– Vi vil tilby de etterlatte all mulig praktisk hjelp i tiden som kommer.

Disse omkom i styrten:

Her kan du lese mer om