DYR KASHMIR: Butikkmedarbeider Olivia Danielson i barnebutikken Hamleys i Oslo sentrum, viser frem en kashmirbody fra Stella McCartney til 829 kroner. Foto: MATTIS SANDBLAD

Bransjen om merkeklær til små barn: - Kundene vet hva de vil ha

Ralph Lauren-genser til treåringer og Burberry-sokker til nyfødte. En tusenlapp blir fort til flere i jakten på merkeklærne.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Min erfaring er at mange mammaer som kjøper merkeklær ønsker å kle barna sine etter sin egen stil, sier butikkmedarbeider Olivia Danielsen.

Hun løfter opp en hvit kashmirbody fra utstillingsbordet i barnebutikken Hamleys i Oslo sentrum.

Mer utbredt med merkeklær

Prisen for å kle opp den nyfødte babyen i en body fra Stella McCartney lyder på 829 kroner.

POPULÆR GENSER: Barnebutikken Fru Lyng i Oslo sentrum har solgt flere Ralph Lauren-gensere til barn ned i ettårsalderen, ifølge butikkmedarbeider Malin Cvitanovic. Foto: MATTIS SANDBLAD

VG skriver i dag om at det ikke lenger bare er fiffen som kler opp barna i dyre merkeklær. Blogger og journalist Susanne Kaluza mener merkebølgen skaper et unødvendig press - både blant barn og foreldre.

Hva mener du om å kjøpe dyre klær til barna? Si din mening her!

- Helt tydelig et marked

Innerst i butikken henger jakker med ekte pelskrager til barn helt ned i ettårsalderen. Til neste år skal butikken ta inn flere eksklusive merker.

- Vi ser at mange ønsker å betale mer for kvalitetsklær som ikke er masseproduserte. Markedet er der helt tydelig, sier Danielson.

LES OGSÅ: Psykolog advarer mot barnemote

Vegg i vegg ligger barnebutikken Fru Lyng. På stativene henger merker som Tommy Hilfiger, Burberry, Polo Sport, Levis og Gant.

For 1600 kroner kan minstejenta få seg et Burberry-skjerf. En Ralph Lauren-genser til ettåringen koster 900 kroner.

- De som kjøper merkeklær til barna sine har ofte bestemt seg allerede før de kommer inn i butikken. De vet hva de vil ha, sier butikkarbeider Malin Cvitanovic.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder