AVVISER ANKLAGENE: Heinz Steinhauser, som var maskinsjef på «Scandinavian Star» under brannen i 1990. Foto: Thomas Nilsson, VG

Maskinsjefen på «Scandinavian Star»: - Anklagene er absurde

HOLLYWOOD I FLORIDA (VG) I 23 år har maskinsjef Heinz Steinhausers navn dukket opp som et spøkelse i «Scandinavian Star»-saken.

  • Eirik Mosveen

Artikkelen er over seks år gammel

For de overlevende og etterlatte etter mordbrannen som tok 159 menneskeliv har Heinz Steinhauser (56) vært en nøkkelfigur helt siden 7. april 1990.

Teoriene om at skipet ble påtent som en del av en omfattende forsikringssvindel, har aldri blitt lagt døde. Steinhauser er i løpet av årene blitt anklaget for å både ha tent på branner og ha forhindret brannmannskapene i å slukke dem.

SE GRAFIKK: Mysteriet «Scandinavian Star»

Fra Steinhauser selv har det vært stille. Frem til nå.

Det er Heinz Steinhauser selv som åpner når VG ringer på døren i den beskjedne, grå eneboligen som ligger i middelklassestrøk i kystbyen Hollywood, en halvtimes kjøring nord for storbyen Miami i Florida.

VGTV: Nekter å svare på VGs spørsmål om «Scandinavian Star»

Se VGs omfattende grafikk på «Scandinavian Star»-ulykken her.

Ingen har lyktes med å få en avtale med Steinhauser. Ikke vi heller. Han svarer hverken på brev, epost eller telefon. For mange av de pårørende er han blitt et symbol på den muren av taushet som har omsluttet katastrofebåtens mannskap og eiere.

- Hei. Mitt navn er Eirik Mosveen. Jeg kommer fra avisen VG i Norge, og jeg ser etter Heinz Steinhauser.

- Ja, og for hva?

- For å snakke om «Scandinavian Star».

- Trodde det var over nå

Heinz Steinhauser står fortsatt i døråpningen. Han virker oppriktig overrasket over besøket. Men han slenger ikke igjen døren. Han kommer heller ikke ut på trappen. Han blir stående å holde i dørhåndtaket.

- Jeg trodde dette var helt over nå. Jeg tror ikke det er noe mer for meg å si. Det jeg vet er at jeg ble klarert av norsk politi. Jeg viste dem alt hva jeg visste.

Sier han.

159 OMKOM: «Scandinavian Star» slepes til kai etter katastrofen i april 1990. Foto: FOTO: CHRISTIAN FOUGNER/VG


Men Steinhauser har mer å si da VG spør ham om beskyldningene som organiserte grupper blant de pårørende har rettet mot ham og mot eiere av skipet.

- Jeg har hørt om det, men jeg har aldri fulgt det opp. Jeg får nå og da en epost, men jeg ignorerer dem, fordi min advokat har sagt til meg at jeg ikke skal svare.

VGTV: Derfor ønsker de «Scandinavian Star»-brannen gjenopptatt

Steinhauser sier at han selv var med og forsøkte å slukke brannene som raste timene som fulgte etter dødsbrannen.

- Vi prøvde å slukke dem. Men brannmannskapene var redde på grunn av at båten krenget. Jeg sa: Ikke stopp! For hvis man stopper slukkingen vil vannet i brannrørene varmes opp, og bli til damp. Det var derfor skipet var som dette, sier Steinhauser og viser med hånden hvordan båten hadde slagside.

- Forsøkte å slukke brannen

Steinhauser forteller videre at han ikke bar klar over at etterlatte fortsatt jobber for å få saken etterforsket på nytt.

- Nei, det var jeg ikke klar over. Husk, jeg brukte nesten et halvt år, frem og tilbake, sammen med hovedsakelig norsk politi på etterforskningen, jeg var også i Danmark. Jeg gikk gjennom alt som hadde skjedd mens jeg var om bord.

- Ettersom årene har gått har disse gruppene fått mer og mer oppmerksomhet, og en av deres hovedteorier er at dette trolig er forsikringssvindel, og at eiereselskapet står bak denne brannen. Hvordan reagerer du på at de ser saken på denne saken på den måten?

- Jeg kan egentlig ikke si noe særlig om det. Alt jeg vet, er at vi prøvde vårt beste for å slukke brannen.

- Så for meg alle ofrene

- Hvor stor innvirkning på ditt personlige liv har denne brannen hatt?

BOR I FLORIDA: Heinz Steinhauser hus i Hollywood. Foto: Thomas Nilsson, VG


- Jeg kunne ikke jobbe på 10 måneder fordi jeg ikke klarte å sove. Jeg så for meg alle ofrene liggende rundt, jeg måtte gå over dem. Det var verst det første året.

VGTV: Slik er VGs «Scandinavian Star»-dokument

- Du tenker ikke så mye på brannen lenger?

- Tja, på en måte kommer du over det, du prøver å glemme, for livet går videre. Etter det har det skjedd andre ulykker på båter jeg har hatt ansvaret for, ingen heldigvis så alvorlige som «Scandinavian Star». Det er alltid forferdelig når du har mennesker som dør. Det har ikke skjedd igjen, men det har vært flere branner.

- Men det at så mange personer som er knyttet til denne katastrofen holder, kanskje til og med deg som person, eller andre medlemmer av besetningen, under mistanke for å ha stått bak brannen i første omgang, hvordan reagerer du på den beskyldningen?

- Det er en totalt feil beskyldning! Jeg ville aldri gjøre noe sånt.

- Synes du at disse beskyldningene er absurde?

- Etter min mening, er de absurde.

HAR DU TIPS ELLER INNSPILL? KONTAKT VGS JOURNALISTER

- Konspirasjon for å få oppmerksomhet

I BRANN: «Scandinavian Star» under brannen. Foto: Helge Mikalsen, VG


Han mener at brannene som oppsto om bord etter at dødsbrannen var slukket, er rene følgebranner. Et av de største mysteriene knyttet til mordbrannen i dag, er en brann som ble oppdaget på ettermiddagen 7. april, over 12 timer etter at mordbrannen hadde tatt 159 liv. Da var den antatte gjerningsmannen allerede død.

ANDERS GIÆVERS KOMMENTERER: De andre brannene

Politiet konkluderte med at dette var en følgebrann. Ekspertene som gransket mordbrannen sier på sin side i dag at dette er høyst usannsynlig, og at et hydraulikkoljerør kan ha blitt sabotert for å øke skadeomfanget om bord.

Til VG sier Steinhauser i dag at han ikke kjenner til mistenken flere sakkyndige i dag har om mulig sabotasje av dette røret. Han tror at brannene som oppsto i etterkant av selve dødsbrannen kan skyldes at vinduer ble slått ut om bord i båten under slokningsarbeidet - og at det er snakk om følgebranner.

VGTV: Ekspert slakter offisiell forklaring på brannforløpet

- Det jeg vet er at det var branner. Vi hørte at vinduer i spiserommet skal ha blitt slått ut. Det bør man ikke gjøre - da re-starter du en brann.

- Noen hevder at denne historien, etter mer enn 23 år, er blitt mer som en konspirasjonsteori.

- Jeg kan bare se at det er en konspirasjon blant de ekspertene som vil få oppmerksomhet. Da jeg var sammen med politiet gikk vi gjennom alle ulike aspekter. Jeg fortalte at vi hadde lykkes med å demme opp for brannen i to små områder, særlig i byssa og i parfymebutikken. Jeg sa: La oss slukke brannen. Brennevinet brant.

- Men dere var tilbake på båten klokken ni om morgenen, og cirka 12 timer fremover, inntil båten kom til Lysekil. Og blant hovedanklagene er at det var i dette tidsrommet at nye branner oppstod?

- Det er absurd! Vi hjalp jo brannmannskapene, vi viste dem rundt!

- I disse 12 timene var du sammen med brannmannskapene, og jobbet tett med dem hele tiden?

- Ja. Vi kunne ikke gå inn i områdene hvor de var på grunn av røyken. Vi var en del inne på maskinrommet med dem, blant annet for å pumpe vann forskjellige steder i båten. Vi fant en luke høyt oppe i båten som ble lukket. Motoren gikk. Hovedmotoren fungerte fint.

Vet ikke hvem som eide skipet

- En av faktorene som har nøret opp under teorien om konspirasjon er at politiet aldri fant ut hvem som var båtens faktiske eier?

UTBRENT: Deler av «Scandinavian Star» var utbrent etter brannen. Foto: Helge Mikalsen


- Det kan du ikke spørre meg om, for det vet jeg ingenting om.

I dag jobber Steinhauser fortsatt for mannen som da brannen oppstå var oppført som «managing owner» i skipsregisteret, Niels-Erik Lund. Lund har senere avvist dette som en formalitet i forbindelse med eierskiftet av båten, og Lund har aldri vært en del av rettsoppgjøret.

BILDESERIE: Dødsskipets historie

Men de uklare eierforholdene har vært med og sørge for å holde teoriene om en eventuell forsikringssvindel i live.

- Mange rykter som går

Steinhauser sier at han ikke synes det er rart at pårørendegruppen har nektet å akseptere situasjonen.

- Det kan jeg forstå. Selvsagt ønsker de å få satt en endelig sluttstrek. Men jeg mener det er for mange rykter som går. Og mange vil ikke forstå. Man klarer ikke å, vil ikke, akseptere den enkle årsaken.

VGTV: Slik så korridoren ut etter dødsbrannen

- En av teoriene til de som tror at forsikringssvindel er motivet for brannen tror at dere i mannskapet ble veldig rike som følge av brannen.

- Jeg, en rik mann? Ha-ha. Det er det mest utrolig jeg har hørt om dette, sier han og ler enda mer.

- Hvordan har det vært å leve med denne historien i alle disse årene?

- Det er jo over nå. Det eneste som plager meg er at jeg nå og da får eposter med folk som ønsker intervjuer med meg. Alle plager meg med det. Men jeg sletter epostene.

- Mange av de etterlatte og overlevende kan kanskje tenke at grunnen til at du ikke vil la deg intervjue er fordi du har noe å skjule?

- Min advokat har hele tiden vært helt klar: Ikke foreta deg noe når du får disse henvendelsene. Sånn er det.

- Og her kommer dere, og overkjører meg.

38 TIMER: «Scandinavian Star» brant i totalt 38 timer. Foto: Helge Mikalsen


- Det beklager vi.

Steinhauser smiler.

- Eierskap aldri mitt anliggende

- Aktor fra 1990, Nicolai Bjønness, skriver i et innlegg at han gjerne ser at saken gjenopptas. Hva mener du om det?

- Jeg husker ikke alle detaljene lenger, da må jeg gå gjennom boken igjen, jeg har etterforskningsboken her huset. Men jeg kan bare si noe om de tingene jeg vet skjedde. Hvis man bare har funnet på en historie, kan du ikke huske den lenger. Det er umulig, særlig etter 23 år.

- For meg er det uklart om Sea Escape solgte skipet i sin helhet, eller om de fortsatt var partnere. Hvis du ikke betaler for hele skipet, så eier du det heller ikke fullt ut. Så den tidligere eieren kunne fortsatt vært en partner. Men dette vet jeg ikke. Det var aldri mitt anliggende. Og jeg vet ikke om noen kan finne ut av dette nå.

BAKGRUNN: Politiet vil gå gjennom «Scandinavian Star»-brannen på nytt

Han har liten tro på at en eventuell ny etterforskning av brannen vil gi flere svar.

- Om denne saken skal etterforskes, er opp til justismyndighetene i Norge. Jeg er ganske sikker på at da vil man få vite det samme som da man etterforsket saken første gang. Hvis de beordrer de involverte tilbake til rettssystemet, så kan jeg bare fortelle dem hva jeg vet. Og at anklagene er totalt absurde.

- Mener du at det ikke er mulig for folk å gjøre så grusomme ting?

- Alt er mulig, men jeg har aldri møtt folk som er sånn. Som kan gjøre noe sånt. Aldri i shipping eller andre steder. Det er ingen fornuft i det. Du setter deg selv i fare.

- Fordi du kan bli straffeforfulgt?

- Den juridiske siden er ikke viktigst, det er fordi sjansen er så stor for at du ikke overlever hvis du gjør noe sånt. Hvis jeg og sjefelektrikeren ikke hadde startet brannslukking, og gjort det mulig for passasjerene å komme i livbåtene, så ville de aldri ha klart seg. I detalj er dette gjort rede for i etterforskningsboken. Det er bare å lese. Linje for linje. Alt står der. De som kommer med anklager skulle lest etterforskningsboken først.

Frykter ikke ny etterforskning

Steinhauser sier at han ikke synes det er rart at pårørendegruppen har nektet å akseptere situasjonen.

- Det kan jeg forstå. Selvsagt ønsker de å få satt en endelig sluttstrek. Men jeg mener det er for mange rykter som går. Og mange vil ikke forstå. Man klarer ikke, og vil ikke, akseptere den enkle årsaken.

VGTV: Mistet fem i «Scandinavian Star»-brannen: - Sorgen slipper aldri taket

Han er ikke engstelig for konsekvensene dersom politiet bestemmer seg for å etterforske saken på nytt. Konklusjonen vil først foreligge rundt nyttår.

- Jeg har ingen frykt. Sjefsetterforskeren i norsk politi sa til meg den gangen: Det er ingen problemer med deg. Det er grunnen til at jeg er litt nølende til å gå inn i dette igjen. Hvorfor? For å starte alt opp igjen? Når jeg nå endelig har klart å glemme det, til en viss grad?

Stiftelsen: Sludder

Arne Steen, styreleder i Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinvian Star, fester ingen lit til det Steinhauser sier.

- TROR IKKE PÅ HAM: Styreleder i Stiftelsen Etteforskning av mordbrannen Scandinavian Star, Arne Steen, her sammen med Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold tidligere i uken. Foto: Mattis Sandblad


- Dette tror jeg ikke på et øyeblikk. Ut fra de observasjoner som er gjort om bord i båten og de vitneutsagn som foreligger, så er det veldig mye som peker i retning mot Steinhauser, mener han.

ANDERS GIÆVER KOMMENTERER: En viktig seier

Da etterforskningen ble henlagt i 1991, avviste politiet at det var andre personer som kunne mistenkes for brannen enn den danske lastebilsjåføren Erik Mørk Andersen.

- Han var om bord og hadde anledning til å legge forholdene til rette for at brannene fikk slikt omfang som de gjorde, mener Steen.

Steen avviser at beskyldningene mot tyskeren er en konspirasjon blant ekspertene.

- Sludder, kaller jeg det.

Les også

  1. Scandinavian Star: Bare 1,5 time ble etterforsket

    Da kaptein Hugo Larsen klokken 03.20 satte seg i livbåten med kurs for «Stena Saga», stoppet også granskingen av…
  2. Etterlatt etter «Scandinavian Star»-brannen: - Livredd for at de ikke går grundig nok inn i det

    Rune Hogstad mistet søsteren i «Scandinavian Star»-brannen. Han håper at politiet nå vil gjøre en grundig gjennomgang av…
  3. Erik Andersen ble mistenkt for «Scandinavian Star»-brannen: Advokat til VG: Sikker på at han blir renvasket

    Erik Mørk Andersen (37) var den eneste som ble mistenkt for brannene på «Scandinavian Star».
  4. Politiet vil gå gjennom «Scandinavian Star»-brannen på nytt

    Etter snart 23 år med avslag, har oslopolitiet bestemt seg en ny gjennomgang av saken.
  5. De uløste gåtene etter «Scandinavian Star»-katastrofen

    159 mennesker døde da «Scandinavian Star» brant. Spørsmålene rundt katastrofen og etterforskningen av den har blitt…
  6. «Scandinavian Star»: Undersøkelse til en million kan løse gåten

    Ved å benytte avansert datateknologi mener de tidligere brannsakkyndige i «Scandinavian Star»-saken at de kan avdekke om…
  7. Har kjempet for gjenopptakelse i 22 år: Helt elementær etterforskning er ikke gjennomført

    (VG Nett) I 22 år har Jan Harsem kjempet for gjenopptagelse av brannen som drepte 159 mennesker - deriblant hans gravide…
  8. Tidligere sakkyndige: - «Scandinavian Star»-brannen må granskes på nytt

    KØBENHAVN/TRONDHEIM(VG) Et mystisk bøyd oljerør om bord på dødsskipet er aldri blitt gransket for å utelukke at det er…
  9. Etterlatte til VG: Etterforskningen har vært for dårlig

    TRØGSTAD/HØYBRÅTEN (VG) De har et stort ønske: Nå må alle steiner snus i Scandinavian Star-saken slik at de kan få ro.

Mer om

  1. Scandinavian Star

Flere artikler

  1. Maskinsjefen i «Scandinavian Star» er død

  2. Tidligere sjøfartsinspektør avviser konspirasjonsteori om «Scandinavian Star»

  3. Tidligere polititekniker: Det ble for stort for meg

  4. Kaptein Hugo Larsen: Jeg ba rederiet avlyse seilasen natten til den 7. april 1990

  5. De uløste gåtene etter «Scandinavian Star»-katastrofen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder