ADVARER: Frp-leder Siv Jensen varsler at hun vil se på hvordan man kan unngå at mange blir lurt til å ta opp forbrukslån. Her fra Frp-landmøtet i begynnelsen av mai.

ADVARER: Frp-leder Siv Jensen varsler at hun vil se på hvordan man kan unngå at mange blir lurt til å ta opp forbrukslån. Her fra Frp-landmøtet i begynnelsen av mai. Foto:Frode Hansen,VG

Siv Jensen: Mange blir lurt av aggressiv markedsføring

Finansminister Siv Jensen mener norske forbrukene blir lurt til å ta opp forbrukslån av aggressiv markedsføring.

Pål Ertzaas
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det var i opptaket til VG og E24s nye podcast Staavi og Valebrokk at finansminister uttrykte sin bekymring.

På spørsmål fra E24-redaktør Per Valebrokk om situajsonen i det norske bolig- og kredittmarkedet svarte Jensen:

– Jeg mener vi må stikke fingeren i jorda og er ærlige: Ingen av oss må låne mer penger enn vi klarer å betjene, altså vi må betale tilbake gjelda vår, og langet deretter ut mot deler av bankbransjens markedsføring av forbrukslån:

– Vi er nødt til å se på noen andre uheldige utslag som vi som forbrukere kan bli rammet av. Mange blir lurt av litt aggressiv markedsføring rundt forbrukslån og den type ting. Jeg mener det er viktig at vi går inn og ser på mange av de spørsmålene, men at vi samtidig ikke trekker ut proppen i markedet, fordi det ville ikke være bra, sier Jensen.

Hør hele podcasten til Staavi og Valebrokk her.

Bekymret for boligprisøkning

Utspillet kommer bare dager etter at Obos-sjefen gikk ut i VG og advarte om at folk kjøper bolig med forbrukslån som egenkapital.

Det siste året Finansministeren bekreftet i podcast-intervjuet at hun er bekymret over utviklingen i boligmarkedet, med langvarig prisøkning:

– Det er grunn til å være bekymret over at to ting skjer samtidig: Det er vekst i husholdningenes samlede gjeld, den begynner å bli veldig høy, og at boligprisene bare fortsetter å stige. Det er derfor vi hele tiden diskuterer hva vi skal gjøre for å få en normalisering av dette, sa Jensen.

Tilbakebetale med liten skrift

Finans Norge ser positivt på opprydding i jungelen av aggressive markedsføring av forbrukslån.

POSITIV: Jan Erik Fåne, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge. Foto:Erlend Aas,NTB scanpix

– Mye av denne forbrukerkreditten er det ikke våre medlemmer som står bak, men vi ser at postkassene fylles opp av tilbud om raske penger, men hvor fokuset på hva det koster å tilbakebetale lånet står med liten skrift, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne.

Han sier at de oppfordrer sin medlemmer til å være veldig tydelig på kostnadene med forbrukslån:

– Det er ikke noe i galt i seg selv å ta opp forbrukslån, men forbrukerne må bli gjort oppmerksomme på kostnadene. Vi er enige i at det har vært en del agressiv markedsføring, sier Fåne.

– Hvem er mest aggressiv?

– Vi følger ikke særskilt med på hvem som er mest aggressive. Vi er også opptatt av en ny trend med såkalt «buddyfinansiering», der folk for eksempel via folk de møter på Facebook, låner penger helt uten noen rettslig beskyttelse, sier Fåne.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder