GENERALINSPEKTØR: Finn Kristian Hannestad,generalinspektør i luftforsvaret, foran Hercules-flyet «Nanna» på Evenes flystasjon søndag. Foto: Scanpix

Luftforsvarssjef: - Et puslespill som må legges

Kan ta et år før man får svaret på årsaken til ulykken

(VG Nett) Det kan ta et år før det blir klart hva som var årsaken til Hercules-ulykken. - Et puslespill som må legges, sier Generalinspektør i Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad.

Monica Bring Estensen
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Det norske Hercules-flyet «Siv» forsvant fra radaren over Kebnekaise-fjellene klokken 14.56 på torsdag. Ombord i Hercules-flyet «Siv» var fem norske offiserer. Lørdag ble søket etter overlevende fra Hercules-flyet avsluttet etter at det er funnet levninger ved havaristedet.

Den svenske havarikommisjonen leder nå etterforskningen av ulykken. Arbeidet med å finne ulykkesårsaken er imidertid ventet å ta lang tid.

VGTV: Her leter de etter de omkomne

Havarikommisjonen må finne ut hvilken fase Hercules-flyet var i da ulykken inntraff, sier Generalinspektør i Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad.

Det har blitt spekulert på om flyet var i en taktisk fase, det vil si at det ikke fløy på autopilot.

- Det er vanskelig å kommentere hva som var taktisk og hva som ikke var taktisk, siden de var så nær en oppstart på en innflyging. Jeg er heller ikke en del i øvelsen og har ikke innblikk i dette, sier Hannestad til NTB.

- Det blir viktig å finne ut hvordan turen ble planlagt, hvordan den ble gjennomført, og hvor i fasen med innflyging til Kiruna de var. Alle disse puslebrikkene vil bli satt sammen av kommisjonen, sier han.

SEND INN DIN KONDOLANSE HER!

Bistår

Den norske havarikommisjonen bistår en del av Forsvarets ekspertgruppe som inngår i den svenske kommisjonens undersøkelsesteam. Kåre Halvorsen, ansvarlig direktør for Luftfart i Staten Havarikommisjon, forteller at det er sjelden det tar mindre enn et år før en rapport er klar fra havarikommisjonen.

Granskning av flyulykker består av ulike ledd, Halvorsen forteller at man i første omgang samler inn all faktisk informasjon, det betyr spor og komponenter på ulykkesstedet som kan gi et bilde av ulykken. Halvorsen presiserer at han snakker på generelt grunnlag.

- Alle som kan gi informasjon og alt som gir informasjon er viktig. Dette foregår på et tidlig stadium i enhver undersøkelse, sier Halvorsen til VG Nett.

Kan ta et år

Deretter starter en med å analyser dataen en har for hånd, med det hovedmålet å forbedre sikkerheten der det fremstår at sikkerheten kan forbedres. Feil og mangler ved eksempelvis lovverk og prosedyrer, kan gjerne framståsom et forbedringspotensial i en analyse.

Underveis i en ulykkegransking vil sikkerhetsfunnene som anses som særs viktige meldes videre for at sikkerheten skal kunne ivaretas så snart som mulig.

- Det tar gjerne litt tid før en rapport er klar fra havarikommisjonen, det er sjelden dette tar mindre enn et år. Derfor er det viktig at nødvendig informasjon blir kommunisert med berørte parter underveis i undersøkelsen, sier Halvorsen.

Den «svarte boksen» er viktigst

- Det man prøver å finne først på et ulykkessted er den eller de svarte boksen(e) Cockpit Voice Recorder (CVR) og Flight Data Recorder (FDR).

CVR tar opp kommunikasjonen i flyet og mellom fly og bakke. FDR lagrer alle tekniske data fra essensielle systemer i flyet, som for eksempel informasjon om hvilken høyde flyet har holdt. Disse dataene blir lagret flere ganger per sekund, informasjonen dekker mange timer før ulykken og fram til ulykkestidspunktet. Dermed er det svært viktig å finne CVR og FDR og det legges mye arbeid i å finne disse på ethvert ulykkessted.

- Et ulykkessted forteller om hva som har skjedd i det siste øyeblikket og er utfylledende for hva som skulle være på en den svarte boksen, forklarer Halvorsen.

VG Nett/NTB

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder