Kan ta et år før man får svaret på årsaken til ulykken

GENERALINSPEKTØR: Finn Kristian Hannestad,generalinspektør i luftforsvaret, foran Hercules-flyet «Nanna» på Evenes flystasjon søndag. Foto: Scanpix

Luftforsvarssjef: - Et puslespill som må legges

(VG Nett) Det kan ta et år før det blir klart hva som var årsaken til Hercules-ulykken. - Et puslespill som må legges, sier Generalinspektør i Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad.

  • Monica Bring Estensen

Artikkelen er over åtte år gammel

Det norske Hercules-flyet «Siv» forsvant fra radaren over Kebnekaise-fjellene klokken 14.56 på torsdag. Ombord i Hercules-flyet «Siv» var fem norske offiserer. Lørdag ble søket etter overlevende fra Hercules-flyet avsluttet etter at det er funnet levninger ved havaristedet.

Den svenske havarikommisjonen leder nå etterforskningen av ulykken. Arbeidet med å finne ulykkesårsaken er imidertid ventet å ta lang tid.

VGTV: Her leter de etter de omkomne

Havarikommisjonen må finne ut hvilken fase Hercules-flyet var i da ulykken inntraff, sier Generalinspektør i Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad.

Det har blitt spekulert på om flyet var i en taktisk fase, det vil si at det ikke fløy på autopilot.

- Det er vanskelig å kommentere hva som var taktisk og hva som ikke var taktisk, siden de var så nær en oppstart på en innflyging. Jeg er heller ikke en del i øvelsen og har ikke innblikk i dette, sier Hannestad til NTB.

- Det blir viktig å finne ut hvordan turen ble planlagt, hvordan den ble gjennomført, og hvor i fasen med innflyging til Kiruna de var. Alle disse puslebrikkene vil bli satt sammen av kommisjonen, sier han.

SEND INN DIN KONDOLANSE HER!

Bistår

Den norske havarikommisjonen bistår en del av Forsvarets ekspertgruppe som inngår i den svenske kommisjonens undersøkelsesteam. Kåre Halvorsen, ansvarlig direktør for Luftfart i Staten Havarikommisjon, forteller at det er sjelden det tar mindre enn et år før en rapport er klar fra havarikommisjonen.

Granskning av flyulykker består av ulike ledd, Halvorsen forteller at man i første omgang samler inn all faktisk informasjon, det betyr spor og komponenter på ulykkesstedet som kan gi et bilde av ulykken. Halvorsen presiserer at han snakker på generelt grunnlag.

- Alle som kan gi informasjon og alt som gir informasjon er viktig. Dette foregår på et tidlig stadium i enhver undersøkelse, sier Halvorsen til VG Nett.

Kan ta et år

Deretter starter en med å analyser dataen en har for hånd, med det hovedmålet å forbedre sikkerheten der det fremstår at sikkerheten kan forbedres. Feil og mangler ved eksempelvis lovverk og prosedyrer, kan gjerne framståsom et forbedringspotensial i en analyse.

Underveis i en ulykkegransking vil sikkerhetsfunnene som anses som særs viktige meldes videre for at sikkerheten skal kunne ivaretas så snart som mulig.

- Det tar gjerne litt tid før en rapport er klar fra havarikommisjonen, det er sjelden dette tar mindre enn et år. Derfor er det viktig at nødvendig informasjon blir kommunisert med berørte parter underveis i undersøkelsen, sier Halvorsen.

Den «svarte boksen» er viktigst

- Det man prøver å finne først på et ulykkessted er den eller de svarte boksen(e) Cockpit Voice Recorder (CVR) og Flight Data Recorder (FDR).

CVR tar opp kommunikasjonen i flyet og mellom fly og bakke. FDR lagrer alle tekniske data fra essensielle systemer i flyet, som for eksempel informasjon om hvilken høyde flyet har holdt. Disse dataene blir lagret flere ganger per sekund, informasjonen dekker mange timer før ulykken og fram til ulykkestidspunktet. Dermed er det svært viktig å finne CVR og FDR og det legges mye arbeid i å finne disse på ethvert ulykkessted.

- Et ulykkessted forteller om hva som har skjedd i det siste øyeblikket og er utfylledende for hva som skulle være på en den svarte boksen, forklarer Halvorsen.

VG Nett/NTB

Les også

  1. Her leter de etter de omkomne

    KEBNEKAISE(VG Nett) I den stupbratte fjellsiden leter norske og svenske letemannskaper og soldater videre etter de…
  2. Politiet: Flyet eksploderte da det traff fjellveggen

    NIKKALUOKTA / OSLO (VG Nett) Søket etter overlevende fra Hercules-flyet er avsluttet etter at det er funnet levninger…
  3. Minnemarkering for de omkomne i Hercules-ulykken

    EVENES/OSLO (VG Nett) I dag blir de omkomne etter Hercules-ulykken minnet av sine kollegaer.
  4. Nye unike bilder av ulykkesflyet

    HARSTAD/OSLO (VG Nett) Dette kan være deler av halen til det savnede norske Hercules-flyet.
  5. «Siv» skulle angripes under militærøvelsen

    Herculesmaskinen skulle angripes av jagerfly som en del av militærøvelsen.
  6. Forsvaret: - Fant brente metalldeler som lukter parafin

    BARDUFOSS/KIRUNA/OSLO (VG Nett) En polstret gjenstand og en pakkrem, begge dynket i parafin, er blitt funnet i…
  7. - Disse flyene er laget for ekstremt vær

    GARDERMOEN (VG Nett) Norges mest erfarne Hercules-pilot mener flytypen er som skapt for vanskelige forhold.
  8. Nordmenn jakter havari-årsaken

    BARDUFOSS (VG Nett) Fredag ettermiddag starter en norsk-svensk havarikommisjon arbeidet med å finne årsaken til…
  9. Håper å fly igjen allerede i ettermiddag

    EVENES (VG NETT) Sjefen for Luftforsvaret tror Hercules-flyene som ble satt på bakken snart kan fly igjen.

Mer om

  1. Hercules-ulykken
  2. Forsvaret

Flere artikler

  1. - Vissheten om de døde offiserene påvirker oss

  2. Letemannskaper er på sporet av «svarte bokser»

  3. Nye funn kan gi svar på Hercules-gåten

  4. Denne boksen kan gi svar etter Hercules-ulykken

  5. Hercules-flyet fikk klarsignal til å fly lavere enn Kebnekaise

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder