DET TRENES: Hele året. Dib Abdul-Hadi (29) og Polina Petrovich (19) på Sats i Akersgata Foto: Terje Bringedal , VG

Glem nyttårsforsetter. Nå er det hele året som gjelder

Nyttårsaften er ikke lenger en magisk dato for å starte et nytt og bedre liv. Det skal vi helst være i gang med allerede.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Da slipper man også skippertaksmentaliteten og at det hele butter så mye imot i slutten av februar, eller enda tidligere, at man gir opp hele greia.

To som har skjønt dette er Polina Petrovich (19) og Dib Abdul-Hadi, som vi treffer på Sats Akersgata i romjulen.

Les også: Fra utrent til veltrent på syv uker (krever innlogging)

For Polina pg Dib er ikke trening noe nyttårsforsett. De spiser sunt og trener jevnt hele året, først og fremst for å holde seg i form

– Jeg er glad i sunn mat, men jeg kan også kose meg i julen. Balanse er viktig, sier Polina, som trener styrketrening fem til syv dager i uken.

Dib liker best å trene i «buret» der han løfter egen kroppsvekt. I tillegg er han med på korte, intense sirkeltreningsøkter, fire til fem ganger i uken, året rundt.

Les også: Treningssenter mente Imen (18) var for dristig kledd

NYTTÅR: Datoen er ikke så viktig lenger, mener professor Willy-Tore Mørch. Foto: Terje Mortensen , VG

– En årsak til at nyttårsforsetter ikke er like populært som for ti til 20 år siden, er at samfunnet har fått mer kunnskap som gjør at mange gjennom hele året tenker på hvordan vi skal ta vare på helsen gjennom å spise sunt og trene mer. Nyttår er ikke en like viktig dato for å ta seg sammen og bli et nytt og bedre menneske, sier Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse i ved Universitetet i Tromsø.

To av tre nordmenn sier da også at de ikke har noen nyttårsforsetter for året som kommer, viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av DNB.

Men de som har forsetter, vil først og fremst trene mer, gå ned i vekt og spise sunnere. Hele 66 prosent svarte at de ikke hadde noen forsetter for det nye året, viser undersøkelsen.

Dette gjør trening med kroppen din.

– Litt gammeldags

– Vi som har levd en stund, vet at de fleste nyttårsforsetter brytes ganske raskt, og da reduseres motivasjonen for å sette i gang med noe man vet ikke greier å holde uansett, sier Mørch.

Han mener at media også skriver mye mindre om fenomenet.

– Det er ikke like i vinden. Nyttårsforsetter er litt gammeldags, tror jeg, legger Mørch til.

Se grafikk: Slik påvirkes kroppen av røyken

Og vi lar oss påvirke av sosiale medier året rundt. Du har kanskje sett farsotten på Facebook om 100 dager uten unødvendig sukker? Mer enn 67.000 nordmenn har meldt sin interesse eller sagt ja til å delta på utfordringen.

Opphavskvinnen Grete Roede-kursleder Agathe Siegel mener det blir lettere å kutte ned på sukkerforbruket når man står sammen og heier på hverandre.

Det tror Willy-Tore Mørch også.

– Jeg kan tenke meg at Facebooksider som velger ut ett tema kan vær mer effektfullt enn et generelt nyttårsforsett. Vil man spise mindre sukker og hekter seg på siden, kan det være med på å få folk til å lykkes bedre – i alle fall et stykke ut i det nye året. Fellesskap med gjensidig støtte er mer effektivt på alle områder enn å stå alene, sier Mørch som synes det er fint at folk opptatt av å leve sunnere og smartere.

– Det spørs om ikke det gammeldagse nyttårsforsettet har mistet sin kraft og andre ting overtatt, oppsummerer han.

Les også: Stillesitting gjør oss skrøpeligere

Helårskropp (HK)

HÅLERSTRENING: Polina Petrovich (19) på Sats i Akersgata. Foto: Terje Bringedal , VG

Så snart nyttårsrakettene har sluknet, flokker mange til treningsstudioene. Men der er det ikke trangt i døren så veldig lenge.

– Over halvparten slutter jo eller trener mindre enn en gang per uke etter seks måneder. Det er alarmerende mange, sier Henning Holm, personlig trener (PT) ansvarlig hos treningskjeden EVO.

bloggen sin skriver han at vi skal gi blaffen i nyttårsforsett. Han mener vi bør satse på helårskroppen fremfor sommerkroppen (SK).

– Skippertak kan funke i noen spesielle tilfeller, men det er kontinuiteten som er grunnen til at man lykkes med trening. Trøsten er at det ikke skal så mye til. Hvis du trener to-tre ganger i uken og gjør det hele tiden, får du veldig fine resulter, sier Holm.

– Så glem sommerkroppen og gå for helårskroppen?

– Ja, definitivt.

Holms tips er å sette seg realistiske mål og tenke langsiktig.

– Og husk at du skal ha progresjon, både med hensyn til belastning og intensitet. Du trenger ikke øke så mye av gangen men litt, avslutter Holm.

FÅ MED DEG: NTNU-professor: Øvelsen som gir best helsegevinst (krever innlogging)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder