SAMMEN MOT MOBBING: Nylig skrev statsminister Erna Solberg og 12 partnere i oppvekst-Norge under på regjeringens nye partnerskap mot mobbing. F.v.: Mette Henriksen Aas (Fagforbundet), Arild M. Olsen (Private Barnehagers Landsforbund), Marie Skinstad - Jansen (FUB), kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), statsminister Erna Solberg (H), Lasse Hansen (KS), Kristoffer Hansen (Elevorganisajonen), Jan-Erik Sundby (Kristne Friskolers Forbund) og Anne Finborud (Skolenes Landsforbund). Foto: Berit Roald , NTB scanpix

Utdanningsdirektoratet snur: Endrer den nye Elevundersøkelsen - fanger ikke opp reelle mobbetall

Utdanningsdirektoratet er i ferd med å endre den landsomfattende elevundersøkelsen slik at norske elevers svar om mobbing igjen blir mer reelle.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Etter at VG i fjor skrev flere saker om at den nye elevundersøkelsen kan ha gitt et kunstig lavt tall på hvor mange elever som blir mobbet, er skolemyndighetene i ferd med å endre Norges største undersøkelse.

Les også: Tviler på enorm mobbe-nedgang i Oslo-skoler

Både tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik, som har engasjert seg kraftig mot mobbing, og nestor i arbeidet mot mobbing, Dan Olweus, kritiserte at den nye undersøkelsen gjorde det umulig å sammenligne omfanget av mobbing i skolen med tidligere år.

I tillegg gikk kritikken på at spørsmål om krenkelser som kom før spørsmålene om mobbing i undersøkelsen, kan ha forvirret og forledet elever til å underrapportere mobbing.

Les også: Offisielt er det rekordlite mobbing i norsk skole. Nå kritiseres statistikken.

Analyserte spørsmåls-rekkefølgen

Utdanningsdirektoratet har tatt kritikken til seg.

– Etter en analyse av betydningen av rekkefølgen i spørsmålene våren 2015, og et seminar i Utdanningsdirektoratet i januar der vi fikk verdifulle innspill, vurderer vi å endre rekkefølgene i spørsmålene om mobbing i elevundersøkelsen. Vi har fått veldig gode argumenter for at spørsmål om mobbing kommer først, og at eksemplene på mobbing blir spurt om deretter, sier Petter Haagensen i forskningsavdelingen i Utdanningsdirektoratet til VG.

På seminaret tidligere i januar anbefalte både Dan Olweus og NOVA-forsker Anders Bakken direktoratet om å endre rekkefølgen i spørsmålsstillingen slik Haagensen nå beskriver.

Les også: Vil stoppe mobbing i barnehagene

– Tre år med verdiløse undersøkelser

Olweus, som er en nestor innen arbeidet mot mobbing både i Norge og internasjonalt, er fornøyd med fagdirektoratets snuoperasjon.

– De siste tre årenes elevundersøkelser er i praksis verdiløse når det gjelder å vise forekomsten av mobbing blant norske skoleelever. Derfor setter jeg pris på at Utdanningsdirektoratet er i ferd med å endre elevundersøkelsen igjen. Den tidligere undersøkelsen fungerte stort sett bra. Men det kan være nyttig å legge til spørsmål om de ulike mobbeformene, sier Olweus.

Det er spesielt viktig at elevene spørres om mobbing før det kommer utfyllende spørsmål om de ulike formene for mobbing – fysisk, verbal, indirekte og digital, ifølge mobbeprofessoren.

Les også: Frps skoletalskvinne: Spark rektorer som ikke stopper mobbing

Både Olweus og NOVA har gjennomført store undersøkelser om mobbing på den gamle måten parallelt med den nye elevundersøkelsen. Ingen av disse undersøkelsene viser noen nedgang i forekomsten av mobbing. Før 2013 og endringen i elevundersøkelsen, viste derimot Olweus-gruppens undersøkelse resultat som stemte overens med elevundersøkelsen.

NESTOR I MOBBEKAMPEN: Dan Olweus, mangerig professor ved Universitetet i Bergen. Foto: Hugo Bergsaker , VG

– Det er helt klart at den nedgangen i mobbing som vi har sett i Elevundersøkelsen etter 2012, ikke har vært en reell nedgang. Den tilsynelatende nedgangen er kommet fordi elevene først blir stilt en rekke spørsmål som egentlig er ulike former om mobbing. Så etter å ha svart på disse spørsmålene skal de svare på om der er blitt mobbet. Dette har skapt fullstendig forvirring for elevene og slår ut på den måten at færre elever har svart at de blir mobbet, sier Olweus til VG.

En egen arbeidsgruppe bestående av blant annet Læringsmiljøsenteret, Mobbeombudet i Buskerud og Utdanningsdirektoratet skal nå arbeide videre med sikte på å få på plass endringene før den neste obligatoriske elevundersøkelsen.

– Neste gjennomføring er i oktober 2016, så det skal gå greit å få lagt inn endringene før den tid, sier Petter Haagensen i Utdanningsdirektoratet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder