«TOUCH AND GO»: Jernbaneverket gikk nylig over fra et distribusjonssystem basert på papir til avansert teknologi på data og nettbrett. Foto:Skjermdump, JERNBANEVERKET,

Her er systemet som lammet togtrafikken

- Ingen indikasjoner på at noe skulle gå galt

Det tok kun en måned før Jernbaneverkets nye digitale distribusjonssystem på nettbrett krasjet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

De fleste tog går nå som normalt igjen etter at programmet som togledersentralen og togene kommuniserer gjennom ble rammet av en feil mandag morgen.

Feilen startet på kommunikasjonssystemene som gir informasjon om arbeid og togframføring i sporet.

LES: Lager bildedagbok av togforsinkelser

LES: Skrekk-strekningen for signalfeil

Dette førte til store forsinkelser i store deler av landet, og verst rammet var Oslo og Hamar.

– Fortsatt forsinkelser

– Togene går, men det er fortsatt innstillinger og forsinkelser. Det drives med feilsøking for å finne ut av problemet, og leder for feilsøkingen sier de er 20 mann på saken, sier pressevakt i Jernbaneverket Dag Svinsås til VG klokken 09.50.

LES: Slik kan du holde toget i rute

En snau halvtime senere sier Svinsås at årsaken til feilen fortsatt ikke er funnet.

– Avdelingslederen for drift og vedlikehold sa til meg at det var ingen indikasjoner på at noe skulle gå galt med systemet, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet!

FIDO: Slik bruker lokførerne det nye kommunikasjonssystemet Fido på sine nettbrett. Foto:Skjermdump, Jernbaneverket,

Fra papir til data

Distribusjonssystemet FIDO har vært i drift siden 12. april 2015. Før det var FIDO tilgjengelig for testing i nesten to måneder, både i jernbaneforetakene, hos eksterne entreprenører og internt i Jernbaneverket.

LES: Derfor stanser signalfeilene togene

Men det tok altså bare en måned før den avanserte teknologien lammet togtrafikken i store deler av Norge.

Det mye systemet innebærer en omlegging fra manuell distribusjon av papirer og dokumenter.

«Systemet baserer seg på en web-applikasjon som gjør at informasjon kan mottas både på PC og nettbrett. Jernbaneforetak kan også motta data direkte og implementere disse i sine egne systemer, samt skrive ut informasjon, dersom det er ønskelig,» skriver Jernbaneverket om systemet på egne nettsider.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder