GÅR DET TIL HELVETE?: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft satt på flyet til Paris og lyttet til AC/DCs «Highway to hell». Hun forklarer i dette intervjuet hvorfor. Foto: Bjørn Haugan.
GÅR DET TIL HELVETE?: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft satt på flyet til Paris og lyttet til AC/DCs «Highway to hell». Hun forklarer i dette intervjuet hvorfor. Foto: Bjørn Haugan. Foto: Bjørn Haugan , VG

Sundtoft lover enda dyrere flybilletter

Publisert: Oppdatert: 04.12.15 23:44

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Oslo-Paris (VG) Fra sete 2D på SAS-flyet til Paris varsler klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) at flyavgiftene skal videre opp.

Norwegian, SAS, Widerøe og NHO har i harde ordelag angrepet regjeringens økning av flyavgiften, som vil øke prisen med 88 kroner pr. tur.

Slår tilbake

I dag svarer regjeringens klimaminister på angrepene. Hun gjør det fra luften, på vei til den avsluttende uken av klimatoppmøtet i Paris. Og hun slår kraftfullt tilbake.

– Vi skal nå jobbe dag ut og dag inn for å sikre at verden får en global avtale som kan sikre at våre barn og barnebarns fremtid på kloden vår. Så blir det oppstandelse over at også flyselskapene og det norske folk må bidra med 88 kroner. Jeg vil ikke karakterisere det, men de skal vite følgende, sier hun.

– Bare en forsmak

– Dette er bare en forsmak på hva som kommer. Flyselskapene må venne seg til dette. Skal Norge klare å nå klimamålet om 40 prosent kutt av CO2-utslippene innen 2030, vil transportsektoren måtte ta en stor del.

– Prisene skal videre opp?

– Ja, folk må i fremtiden betale mer for å forurense og det er spesielt innen transport vi må få ned utslippene. Men det er altså slik at det vil skje samtidig som vi skal redusere det generelle skattenivået, gjennom arbeidet med grønn skattekommisjon som vi får overlevert onsdag: Tanken er at grønne skatter skal opp og røde skatter skal ned.

Aktuelt: Flyskatt vil ødelegge norsk økonomi

– Tror du folk er villig til å betale dyrere flybilletter for å bidra til at Norge skal nå sine klimamål?

– Jeg tror vi skal få til det, når vi gjør det i en slik skatteveksling. Norge har ikke noe valg. Vi har bestemt oss for å kutte og der det vil monne er innen transportsektoren.

– Kan du forklare hvorfor?

– Rundt 50 prosent av norske utslipp er i kvotepliktig sektor; olje og gass og vår industri. Innenfor kvotemarkedet skal det kuttes med 43 prosent. De resterende kuttene må tas innenfor andre felter, hvor transportsektoren først og fremst, og landbruket, er det to store utslipps-områdene. Derfor vil det komme avgifter på utslipp innen transportsektoren.

– Det må til

– Også for innenriks luftfart, der utslippene er omfattet av EUs kvotesystem, er det fornuftig at vi i tillegg øker den norske CO2-avgiften. Det må til for å stimulere til den omleggingen samfunnet vårt må gjennom på sikt, der CO2-prisene vil øke for alle sektorer, sier hun.

– Dette er en av årsakene til at vi gjør det lukrativt å kjøre elbil. Der har norske politikere gått i front og bidratt til at vi får stor utskiftning av bilparken. Folk kommer til meg under klimamøtet og spør hvordan vi har fått det til:

Les: Støre vil ha norsk klimaforlik etter Paris

– En bil pr. familie

– Gjennom politiske grep greier vi å få folk til å endre sine vaner i miljøvennlig retning. Derfor satser vi nå så kraftig på kollektivtrafikk i de store byene. Jeg tror vi

kan komme dit at folk i byene bare vil trenge en bil pr. familie, slik det var på 70-tallet, fordi de selv vil velge å bruke offentlig transport og sykkelen.

– Det har vært en utålmodighet i Oslo fordi det går for tregt med tiltak mot dieselbiler?

– Vi vurderer forslaget om kommunene kan totalforby dieselbiler, men det har mange sider og vi må sikre at nødvendig transport kommer frem. Nye tall viser at bare syv prosent av arbeidsreisene inn til Ring 1 i Oslo gjøres med privatbil.

Vi sitter ved siden av henne på vei til Paris, hvor hun skal lede de norske forhandlingene frem mot deadline neste helg.

Cut the crap

Hun er veldig klar på hva hennes og Norges viktigste rolle vil være i dagene som kommer.

Aktuelt: Hurtigruten på batterier

– Vi skal gå foran og være tøffe på en vennlig måte; vil skal «cut the crap» – vi skal sørge for at all tompratet og tåken fjernes, slik at vi begynner å forhandle om de aller viktigste punktene. Det er bedre å få en litt dårligere avtale, hvis hoveddokumentet er kort, målene skarpere og formuleringene om tiltakene mer presise.

Hun sier Norge allerede har fått anerkjennelse for den rollen.

– Vi har hatt en sentral rolle etter forhandlingene i Lima. Selv Kina ga honnør til Norge og Singapore fordi vi var lyttende og jobbet hardt i Lima. Siden har faktisk Norge blitt invitert til alle de sentrale klimamøtene som de 18 landene som slipper ut mest CO2, har avholdt, sier hun og fortsetter:

Aktuelt: Mobilen din - et klimaproblem

– Norge blir derfor lyttet til, fordi vi har kjørt så knallhardt på at vi må samles om å sette langsiktige mål.

Mektige møter

Like etter hun landet i Paris, ble hun invitert til den franske utenriksministeren, Laurent Fabius, som skal lede forhandlingene den siste uken.

– Vi ble enige om at det skal opprettes ulike faggrupper og han ville at jeg skulle være til disposisjon for å hjelpe ham. Og det vil jeg. Det viser at jobben vi gjør blir satt pris på, sier hun.

Fredag kveld var flere av de mest pågående landene, som virkelig vil lande en avtale, invitert til den britiske ambassaden, for å legge strategien.

– Vi er et lite land, men vi blir trukket med på de viktige møtene, sier Sundtoft.

AC/DC-historie

Hun sier hun har 300 timer bak seg i klimaforhandlinger i år og forteller en morsom historie:

Les: Norsk klima-sjef: Jeg er en miljøsynder

– Jeg lyttet akkurat til «Highway to hell», en av mine yndlingssanger med AC/DC. Lørdag 18. juli var de 20 største utslippslandene samlet i Luxemburg og det ble snakket mye om viktigheten av å lage en highway to climate change. Jeg gikk da på talerstolen og sa at vi ikke måtte lage en Highway to hell. Det skapte både latter og avslappethet og jeg fikk frem budskapet om at vi må skape en motorvei til et fremtidig lavutslippssamfunn, sier hun og legger til:

– En annen låt jeg bruker til å motivere, er Bo Kaspers «Hold ut».

– Har du betalt klimakvoter for turen til Paris?

– Ja, selvfølgelig.

Denne artikkelen handler om