REDNINGSMANNSKAPER: Mannskaper fra blant andre Vefsn Røde Kors hjelpekorps deltok under letingen etter et savnet helikopter ved Mosjøen onsdag kveld. Helikopteret ble funnet styrtet og de to ombord er bekreftet omkommet. Foto: Håvard Eide / Scanpix

Tror helikopterulykken kan skyldes whiteout

- Man vet ikke hva som er opp eller ned

(VG Nett) Helikopterulykken som krevde to menneskeliv i Mosjøen onsdag kveld kan ha skyldtes snø som ble virvlet opp, tror erfaren pilot.

  • Audun Beyer-Olsen
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Da ulykken skjedde onsdag kveld, var det mørkt, tette snøbyger og dårlig sikt i området.

Geir Helge Hamre i Luftfartstilsynet mener det er for tidlig å konkludere, men vil ikke utelukke at en såkalt whiteout kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.

Whiteout innebærer at himmel og snødekket bakke tilsynelatende går i ett, slik at avstandsbedømmelse og orienteringsevne svikter.

- Whiteout kan være en mulighet, men det er vanskelig å si hvordan værforholdene var i dette fjellområdet. Dette er det Havarikommisjonen nå vil se på, sier Hamre.

Det dårlige været førte til at et redningshelikopter som tok av fra Brønnøysund onsdag kveld gjorde flere mislykkede forsøk på å komme inn i området.

- Utfordrende for piloter

Helikopteret av typen Robinson R44 Raven II, tilhører selskapet Jämtland Flyg AB, og skal ha drevet reingjeting i området. Det innebærer blant annet å fly lavt for å skremme reinflokken i en bestemt retning, og ifølge politiet skal selskapet hatt fått spesialtillatelse 10. januar for å drive med denne type virksomhet.

- Dette med reindrift er en risikabel operasjon, siden man flyr lavt og er utsatt for vind og regn, sier Hamre.

Det er foreløpig ikke offentliggjort hvorvidt helikopteret var i ferd med å forlate området da ulykken inntraff ved 17-tiden. Da hadde det allerede begynt å bli mørkt i området.

- Det er utfordrende for piloter å fly i mørket med denne type helikopter, sier helikopterekspert og tidligere flyver Per Gram til VG Nett.

Han tror piloten har flydd så lavt at det har blitt virvlet opp snø rundt helikopteret.

- Når en whiteout skjer har ikke flyveren visuell forståelse av det som skjer. Du mister kontakten med bakken, vet ikke hva som er opp eller ned og sanseorganene spiller deg et puss, sier Gram til VG Nett.

Han etterlyser nå bedre tilsyn av småhelikoptre for å forhindre lignende ulykker.

- Whiteout er ikke noe ukjent fenomen i denne bransjen. Det å fly helikopter innenlands er belemret med en dårlig statistikk, sier Gram.

Avslutter arbeidet

Den omkomne svenske helikopterpiloten, Åke Pettersson (62) skal ha vært en rutinert pilot som har flydd i fjellene i mange år, skriver svenske Expressen. Ifølge politiet hadde selskapet alt av papirer i orden. Etter det VG Nett kjenner til, leverer selskapet helikoptertjenester til det svenske hoffet.

- Vi vet en del om hva som skal ha skjedd, men ønsker ikke å gå ut med det ennå. Nå vil vi sammenholde opplysninger og ønsker ikke å trekke forhastede konklusjoner, sier politioverbetjent Snorre Bogfjellmo, som leder etterforskningen, til VG Nett.

Politiet og havarikommisjonen, med henholdsvis fire og tre tjenestemenn, avsluttet sitt arbeid på åstedet i firetiden torsdag ettermiddag.

- Det er vanskelig å si eksakt hvordan været var da ulykken skjedde, men det var mørkt, snøbyger og vind. Det er tatt nødvendige bilder og undersøkelser som skal brukes i den videre etterforskningen, for å bringe klarhet i hva som har skjedd, sier Bogfjellmo.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder