IKKE TILFREDS: Høyres Eirik Lae Solberg mener byrådet i Oslo forsyner seg av forliket om Oslopakke 3 som om det var en buffé. Foto: Helge Mikalsen, VG

Nytt bompengedrama: Høyre truer med å felle Oslopakke 3

Høyre krever nye forhandlinger om Oslopakke 3 fordi de mener byrådet har brutt avtalen.

Den brede enigheten om Oslopakke 3 står i fare, etter at byrådet utelot igangsetting av Røa-tunnelen i sitt forslag til handlingsplan for bypakken de neste fire årene. Det er kun satt av midler til planlegging av prosjektet.

– Da har de brutt avtalen, sier Eirik Lae Solberg (H), leder av Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre:

– Det er ingen tvil om at Oslopakke 3 slår fast at arbeidet med Røa-tunnelen skal settes i gang og finansieres fra 2020.

Det er planlagt å legge den store gjennomgangstrafikken mellom Bærum og Oslo i Røa-tunnelen. I dag er belastningen på Røa på bristepunktet i rushtiden, mener Solberg.

Her står bomkampene: VG gir deg en løpende oppdatert oversikt over bommene der du bor

les også

7 av 10 i Oslo vil bruke bompenger på kollektivtrafikk

Høyre-flertall

Onsdag ettermiddag var det møte i samferdselskomiteen i Oslo.

Høyre fikk flertall i komiteen for et forslag om å sende handlingsplanen tilbake til forhandlingsbordet. Komiteen innstiller til bystyret, og forslaget skal behandles 19. juni. Solberg håper byrådet, bestående av Ap, SV og MDG, vil finne en løsning sammen med Høyre, Venstre og KrF før det.

– Oslopakke 3 er et skjørt kompromiss. Alle har fått og tatt. Det er ikke en buffé byrådet kan forsyne seg av. De må ta kontakt med avtalepartnerne for å få enighet.

Rødt og Fremskrittspartiet har tradisjonelt stemt mot Oslopakke 3. Derfor risikerer byrådspartiene at de ikke får flertall for handlingsplanen i neste bystyremøte om de ikke tar inn Røa-tunnelen. Oslopakke 3 er vedtatt i Oslo bystyre, Akershus fylkesting og på Stortinget i 2016 og løper til 2036, men bystyret må regelmessig oppdatere handlingsplanen for å sikre fremdrift for de ulike prosjektene.

– Byrådets avtalebrudd setter en viktig kollektiv- og byutviklingsavtale i spill, sier Solberg.

I møtet i Samferdsels- og miljøkomiteen fremmet Frp et hasteforslag om at kommunen skal trekke seg ut av Oslopakke 3, skrinlegge Fornebubanen, stanse fremtidige bypakker og øke kommunens bidrag til veiprosjekt, som E6 Oslo øst, ifølge Dagbladet.

– Følger ikke opp avtalen

Hallstein Bjercke (V), nestleder i Samferdsels- og miljøkomiteen, er misfornøyd med det nye forslaget til handlingsplan.

– Oslopakke 3 har tjent byen vår godt i over 20 år. Uten den hadde vi fortsatt hatt 8-felts motorvei over Rådhusplassen og vi ville ikke hatt et av Europas beste kollektivsystem, sier Bjercke til VG.

– Det er svært alvorlig at byrådet ikke følger opp avtalen. For å ikke sette de viktige kollektiv- og samferdselsprosjektene i byen i fare, inviterer vi byrådslederen og samferdselsbyråden til å raskt sette seg ned sammen med oss, slik at vi så snart som mulig får på plass et handlingsprogram i tråd med avtalen til det beste for byen, sier han.

Bjercke understreker at målet er å forhandle frem en handlingsplan som Venstre kan stemme for 19. juni.

– Så langt håper jeg vi sammen finner en løsning før den tid, men i ytterste konsekvens har ikke byrådet flertall for saken sin.

I BYPAKKEKNIPE: 19. juni kan byrådsleder Raymond Johansen slite med å få flertall for handlingsplanen for Oslopakke 3. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Ap: Bompengepartipanikk

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) mener Høyre og Venstre må feie for egen dør.

– Da Høyre og Venstre styrte byen løftet de ikke en finger for å få framdrift på Røatunnelen. I motsetning til dem har vi satt i gang planlegging av tunnelen, sier Johansen.

Han mener prosjektet må utredes og at prisen må kvalitetssikres, og at byrådet ikke har begått et avtalebrudd.

– Hvis Høyre og Venstre stemmer ned forslaget som nå ligger på bordet, så sier de også nei til videre planlegging og utbygging av Fornebubanen, ny t-banetunnel, innkjøp av nye trikker og utbygging av trikkelinjer som nå skjer over hele byen, sier Johansen.

Han er bekymret for hva et nei til handlingsplanen kan føre til.

- Hvis ikke Oslo stiller opp med sin andel til disse prosjektene, så risikerer vi at Staten trekker sitt bidrag, slik de nå har gjort i Drammen, Skien og Arendal. Det spillet Høyre og Venstre nå har satt i gang er derfor meget dramatisk for Oslo, sier Johansen og fortsetter:

– Det virker som om Høyre har fått panikk av Bompartiets gode målinger i Oslo og truer med å felle hele Oslopakke-3 på en ikke-sak. Jeg kjenner ikke lenger igjen styringspartiet Høyre.

MYE UT, LITE INN: Miljøbyråd Arild Hermstad påpeker at bompengeinntektene i Oslopakke 3 er lavere enn ventet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

MDG: Høyre og Venstre kommer med stadig nye løfter

– Dette er useriøst av Høyre og Venstre. De vil sette av penger til en tunnel som vi enda ikke vet hva koster, ved å  kutte kraftig i viktige kollektivløft som Fornebubanen og nye trikker, som kommer hele befolkningen til gode, særlig Oslos unge eller aller fattigste som ofte ikke bruker bil, sier Arild Hermstad, miljøbyråd i Oslo.

– Konsekvensen vil kunne bli at flere foreldrene vil stampe i kø på vei til jobb eller barnehagen, flere barn vil få en utrygg skolevei og at flere vil sykle med hjertet i halsen eller få helsefarlig byluft i lungene.

Hermstad mener byrådet tar konsekvensene av økende utgifter og synkende inntekter i Oslopakke 3.

–Jeg forstår ikke hvordan Høyre og Venstre kan mene dette er et avtalebrudd. Vi er jo i gang med planlegging av Røatunnelen. Men Oslopakke 3-avtalen slår også fast at vi skal bygge Fornebubanen, nytt signalanlegg og ny T-banetunnel, og at bompengeinntektene skulle være langt høyere, sier han og fortsetter:

– Da må Høyre og Venstre være ærlige overfor seg selv og velgerne om hvilke prosjekter de vil kutte, ikke stadig komme med løfter om høyere utgifter.

Saken utvides.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen sto det at byrådet i Oslo utelot Røa-tunnelen fra sitt forslag til handlingsplan for Oslopakke 3 de neste fire årene. Dette stemmer ikke. Det er satt av midler til planlegging av Røa-tunnelen, men ikke igangsetting. Artikkelen ble oppdatert 12.06.2019 klokken 16.13.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder