Krasjet i fjellveggen før øvelsen ble igangsatt

TRANSPORTOPPDRAG: Klokken 14.43 torsdag ble radiokontakten med det norske Hercules-flyet brutt. I går ble vraket av flyet lokalisert i Kebnekaise-massivet i Sverige. Bildet er fra en overflygning av Oslo i 2010. Foto: Forsvaret

«Siv» skulle angripes under militærøvelsen

Herculesmaskinen skulle angripes av jagerfly som en del av militærøvelsen.

  • Thor Harald Henriksen
  • Eirik Linaker Berglund
  • Sven Arne Buggeland
  • Hilde Kristine Misje

Artikkelen er over åtte år gammel

I rundt en halvtime hadde det pågått en konstruert luftkrig i området mellom Evenes og Kiruna.

Etter planen skulle det norske Hercules-flyet «Siv» angripes som en del av treningen i «Cold Response». Det bekreftes nå av Forsvaret.

- Men flyet rakk aldri å bli angrepet, sier den svenske jagerflypiloten Stefan Kaarle (42) fra Piteå til VG.

Han deltok i øvelsen og var den første som søkte etter det savnede transportflyet over Kebnekaise.

Kaarle uttalte seg først i lokalavisen Piteå-tidningen. Han utdypet overfor VG i går:

Det norske Hercules-flyet med fem offiserer om bord tok av fra Evenes flystasjon sør for Harstad kl. 13.41 torsdag, for å hente personell og materiell i Kiruna i Nord-Sverige.

VGTV: Intense søk avbrutt lørdag kveld: - Det er ingen overlevende

- Transportoppdraget inngikk i øvelsen som pågår. Den eksakte ruten og alle forhold ved flygingen var hundre prosent planlagt, sier Kaarle.

Omtrent på samme tid lettet et annet norsk og et tysk Hercules fra Evenes med kurs for Kiruna. Kaarle tror at alle fulgte samme ruten over grensen.

SE MINNEMARKERINGEN PÅ EVENES FLYSTASJON DIREKTE PÅ VGTV FRA KL. 13

- Var delt i to lag

16.300 soldater fra 14 land deltar i Cold Response. Da Hercules-flyet som senere styrtet satte kurs mot fjellene, hadde krigen pågått i luftrommet i en halv time.

- Ti svenske Jas-fly fra Luleå og fire norske F16-fly fra Ørlandet var på vingene. Vi var delt i to lag - ett som skulle angripe og ett som skulle beskytte Hercules-flyene.

PÅ VINGENE: Den svenske Jas-piloten Stefan Kaarle (42) var i luften da Hercules-flyet forsvant. Foto: GUNNAR WESTERGREN, PITEÅ-TIDNINGEN


Kaarle var blant dem som skulle sørge for at de flygende festningene kunne lande trygt i Kiruna. 6-8 andre fly skulle prøve å komme i angrepsposisjon.

- Så langt kom de ikke. Det var aldri jagerfly nærmere enn 100 kilometer fra Hercules-flyet. De kunne fly rake veien, upåvirket av luftkrigen, sier Jas-piloten.

Han forklarer at angrep ikke har noe med nærkamp eller visuell kontakt å gjøre: Jagerflyene kan avfyre sine raketter på mer enn 50 kilometers avstand.

- Kan Hercules-pilotene ha trodd de ble angrepet og gjort en unnamanøver?

- Nei. De har systemer om bord som forteller når det skjer. Det er ingen grunn til at de skal ha gått lavere enn forutsatt for å slippe unna angripere.

- Kan øvelsesopplegget ha vært uforsvarlig?

- Vi utfører slike øvelser daglig. De er ukompliserte. Alle som deltar, er vel trent på hva de skal gjøre, godt forberedt og koordinert. Det tas ikke unødig risiko.

Bekrefter deltagelse

Det norske forsvaret bekrefter at Hercules-flyet var en del av den konstruerte krigssituasjonen da det forsvant.

Presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret opplyser at tidsrommet kl. 14.00 til 17.00 torsdag var satt av til den svensk-norske «luftkrigen».

- Norske F16 og svenske Jas-fly skulle ligge høyt over de tre Hercules-maskinene som tok av fra Evenes. Noen av flyene skulle beskytte, andre hadde rollen som angripere, sier han til VG.

VGTV: Her er havaristedet

Ifølge presseoffiser og oberstløytnant Geir Bakke i Luftforsvaret er det sjelden et Hercules-fly blir brukt som angrepsfly.

- Det er derfor sannsynlig at flyet var et av flyene som skulle beskyttes, sier han

- Inngikk Hercules-flyet som mål i en luftkrig?

- Det kan jeg ikke svare på. Nøyaktig hva som skjedde under øvelsen er det opp til havarikommisjonen å kartlegge.

- Var den eksakte ruten og flyhøyden planlagt på forhånd?

- Det kan jeg heller ikke kommentere, sier Bakke.

Les også

  1. Slik beskriver vennene de fem omkomne

    (VG Nett) Lørdag kveld kom meldingen om at de fem norske offiserene hadde omkommet i Hercules-ulykken.
  2. Sunde: Tankene går til de pårørende og nærmeste

    BARDUFOSS / OSLO (VG Nett) Forsvarssjef Harald Sunde er svært preget etter nyheten om at fem norske offiserer har mistet…
  3. Politiet: Flyet eksploderte da det traff fjellveggen

    NIKKALUOKTA / OSLO (VG Nett) Søket etter overlevende fra Hercules-flyet er avsluttet etter at det er funnet levninger…
  4. Vitner: De fløy svært lavt

    (VG Nett) Knut og Ulla Högström hørte Hercules-flyet fly lavt over hustaket torsdag.
  5. - Sørger med det norske folket

    NIKKALUOKTA (VG Nett) Den øverste sjefen for den svenske armeen besøkte lørdag leteaksjonen i Nord-Sverige.
  6. - Jeg fikk dårlige vibber da flyet bare forsvant

    (VG Nett) Jagerflypiloten Stefan Kaarle (42) var en av de første som søkte etter det savnede transportflyet over…

Mer om

  1. Hercules-ulykken
  2. Forsvaret

Flere artikler

  1. - Jeg fikk dårlige vibber da flyet bare forsvant

  2. Flykollegene snudde for å hjelpe

  3. De omkomne i Hercules-ulykken fløyet hjem

  4. Forsvarssjefen: - To av de beste flyverne i Norge

  5. Dette er det siste livstegnet fra «Siv»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder