MÅ STØTTES: Det jobbes kontinuerlig med å stabilisere containerskipet Celina ved Måløy. To redningsfartøy støtter opp skipet slik at det ikke skal synke. Foto: Kystverket

«Celina» lekker kraftig - vanskelig redningsarbeid

(VG Nett) Det er ikke observert flere oljelekkasjer fra det grunnstøtte containerskipet «Celina», og bergingsarbeidet dreier nå om å tette og stabilisere skipet.

Astrid-Helen Holm
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Containerskipet «Celina» gikk på grunn utenfor Måløy i Vågsøy kommune fredag kveld. Det ble straks klart at skipet tok inn store mengder vann, og olje ble observert i sjøen rundt.

Vanskelige arbeidsforhold

Ifølge Rune Bergstrøm, vaktleder i Kystverket, er det de kraftige undervannsstrømningene rundt «Celina» som kompliserer bergingsaksjonen aller mest.

Selve skipet hviler tungt på berggrunnen, mens to redningsfartøyer ligger utenfor og støtter opp slik at det ikke skal gli ned i det langt dypere farvannet nedenfor. Samtidig jobber dykkere med å tette skipet, som fortsatt tar inn mye vann.

- Strømmen er sterk akkurat der «Celina» ligger på grunn. Det gjør det vanskelig for dykkerne, sier Bergstrøm til VG Nett.

Han kan opplyse om at siktforholdene i vannet rundt «Celina» er heller dårlige på grunn av de to fartøyene som går med fulle motorer for å støtte skipet.

- Er det stor fare for at «Celina» vil synke?

- En kan aldri være sikker i en situasjon som dette, og det er viktig at vi går veldig forsiktig fram når vi skal stabilisere skipet.

(Saken fortsetter under bildet)

IKKE TETT: Celina tar fortsatt inn vann, men det er ikke meldt om nye oljelekkasjer. Foto: Kystverket

Har ikke lekket mer olje

Lørdag ettermiddag var Kystverket, kystvakten og Vågsøy kommune på rekognosering med båt og helikopter for å se etter oljesøl. Bergstrøm betegner mengden olje som kan ha lekket fra «Celina» som minimal.

- Vi har ikke oppdaget olje noe sted under rekognoseringen. Det ble observert olje i fjorden samme kveld som «Celina» gikk på grunn, men ikke noe i etterkant. Det må ha vært diesel som helt enkelt har dampet bort, sier Bergstrøm.

Han oppfordrer også publikum som eventuelt oppdager oljesøl til å melde fra med én gang.

Ikke sikkert at skipet tømmes

Vetle Sverdrup i Buksér og berging er bergingsleder i arbeidet med å redde «Celina». Han ser ikke på det som nødvendig å tømme skipet for olje før det eventuelt er slått fast at det fortsatt lekker.

- Skipet må ikke tømmes dersom det ikke lekker. Bergingsarbeidet startet i går da vi startet å bringe bergingsutstyr til området. Vi har allerede tettet en del av hullene ved hjelp av trekiler og magnetmatter, sier Sverdrup.

Om det er nødvendig å tømme skipet for olje eller ikke, skal vurderes i løpet av søndag.

Buksér og berging jobber nå med å utarbeide en plan over hele operasjonen, som består av tre elementer: Tette skroget, losse av lasten og tømme båten for olje.

Viktig med rolig stabilisering

Rune Bergstrøm i Kystverket opplyser om at bergingen først vil bestå av å fortsette å tette hullene med treplugger og magnetmatter. Deretter vil pumpekapasiteten langsomt økes, slik at det pumpes mer vann ut enn det som kommer inn. Da vil skipet sakte bli lettere, og det vil da være aktuelt å finne ut av om containerlasten må losses av.

(Saken fortsetter under bildet)

PUMPES: Vannmassene Celina har tatt inn, gjør skipet ustabilt og kan føre til at det tipper dersom vannet tømmes for raskt. Foto: Kystverket


- Vi må tømme skipet langsomt for vann. Vannnet om bord gjør skipet ustabilt, sier han.

Dersom «Celina» skal tømmes for olje, vil dette foregå ved at bergingsselskapet borer seg gjennom dekk og ned til tankene og deretter pumper oljen ut.

Det har ennå ikke kommet fram hva som er årsaken til at «Celina» grunnstøtte på fredag. Politiet opplyser til VG Nett at der har vært i kontakt med mannskapet, men at det vil være aktuelt å komme tilbake til dette først på mandag.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder