Lite søvn kan gjøre deg syk

SØVNHYGIENE: Ekspertene mener det er viktig å tilrettelegge for god en natts søvn, men at man ikke må bli besatt av perfekt søvn. Foto: Scanpix

Lege: De fleste trenger seks til åtte timer søvn

(VG Nett) Forventninger til søvn kan gi dårlig søvn, og dårlig søvn kan gjøre deg syk.

  • Masha Dundic

Artikkelen er over åtte år gammel

Tidligere i dag skrev VG Nett om britisk forskning som sier at det bare er en myte at mennesker trenger åtte timer søvn. Tanken om at man trenger så mange timer søvn oppsto i overklassen i nordeuropeiske storbyer på slutten av 1600-tallet, mener britiske forskere ved Oxford University.

Overlege ved Lovisenberg Diakonale sykehus i Oslo, Hanne Berdal mener også at man ikke trenger å bekymre seg dersom man våkner midt på natten, og er enig i at man ikke trenger åtte timer på puta nødvendigvis.

INDIVIDUELT: Overlege Hanne Berdal mener det er forskjellig fra person til person hvor mye søvn man trenger. Foto: Privat

Hun mener at mengde søvn er veldig individuelt, men at de fleste mennesker trenger mellom seks og åtte timer.

- Det viktigste er at den det gjelder skal føle seg frisk og uthvilt dagen etter. Det finnes også de som greier seg med fem timer eller mindre, men for de fleste så vil såpass lite søvn påvirke andre ting i hverdagen, som konsentrasjon.

Store forventninger

Psykolog ved St. Olavs hospital i Trondheim, Håvard Kallestad sier at forventningene folk har til søvn kan skape problemer.

FORVENTNINGER: Psykolog Håvard Kallestad tror at for store forventninger til søvn kan skape problemer. Foto: Thor Nielsen/VG

- Ofte så kan en ha for store forventinger til søvn. Som for eksempel når man ligger våken i senga klokken to og tenker at du skal stå opp klokken åtte, og så tenker du at hele dagen kommer til å bli ødelagt fordi du ikke får åtte timer søvn.

- Slike tanker kan fremkalle en angst og at man bare bekymrer seg mer og prøver altfor hardt å sove, sier han.

Han er enig med den britiske forskningen om at man ikke trenger å bekymre seg dersom man våkner om natten. Et godt tips er å ikke prøve å tvinge frem søvnen, men heller stå opp en periode i stedet for å ligge i sengen og vri seg.

- Problemet er at en kanskje forsøker dette rådet en gang innimellom. Da funker det ikke. Det må gjøres hver gang, i minst 1 måned, samtidig som en står opp til samme tid både i uke og i helg og uavhengig av hvor godt en har sovet. Da er det god hjelp.

Lettere syk

Men for de som tror at lite søvn ikke er et problem så kan søvnmangel være en del av et potensielt større problem.

- Hvis man har kroniske søvnproblemer så vet vi at man har høyere risiko for å utvikle andre sykdommer, både psykiske og fysiske lidelser. Det er viktig å ta søvnproblemer på alvor, men hvis man blir altfor opptatt av å ha perfekt søvn så kan det også skape problemer, sier Kallestad.

Kallestad forteller om en undersøkelse hvor folk på gata ble stilt et enkelt spørsmål: hva gjør du for å få sove? Svarene ble delt i to kategorier, de som svarte «hæ? Jeg går bare og legger meg» og de som svarte «Jo nå skal du høre her, jeg gjør sånn og sånn og sånn..».

- Hvem tror du har søvnproblemer av de to gruppene? Jo, det er de som tenker altfor mye på at de må sove og hvordan de skal få sove, sier han.

- Legger seg når det blir mørkt

Berdal mener at en av årsakene til at folk i dag får for lite søvn er at vi har så mye å gjøre, mener hun.

- Jeg var og jobbet i Kenya i to måneder nå, og der er det slik at man legger seg når det blir mørkt, og står opp når det blir lyst. Slik er det jo ikke hos oss i dag, for vi har alle så mye vi skulle ha gjort.

Årsakene til at man sover lite eller dårlig er mange ifølge Berdal.

- Det kan være alt fra en partner som snorker, bekymringer, en dårlig seng eller dårlig luft i rommet. Det viktigste er at man tar tak i de tingene som forstyrrer søvnen og prøver å ha en god søvnhygiene. Man må prøve å bevare den innebygde søvnrytmen vi har, sier hun.

Legens råd for en god natts søvn:

- Legg til rette de fysiske omgivelsene for en god natts søvn.

- Ikke drikk kaffe sent på kvelden.

- Ikke tren veldig hardt like før leggetid.

- Prøv å legge vekk bekymringer som kan holde deg våken.

Sove i to bolker

Den britiske forskningen omtaler også at mennesker i lang tid også har sovet i to omganger i løpet av et døgn. Et søvnmønster som fortsatt er aktuelt for en viss gruppe mennesker i følge Berdal.

- For noen kan det være aktuelt å sove i to omganger i løpet av et døgn, det gjelder spesielt skiftarbeidere. De har en annen døgnrytme enn det som er vanlig og derfor kan det beste for dem være å få sove i to omganger.

- Også for de som er veldig trøtte på dagtid, av forskjellige årsaker, kan det være lurt å ta en høneblund, men det kan ødelegge nattesøvnen dersom man sover for lenge på dagen, sier hun.

Tilslutt anbefaler hun å ta kontakt med lege dersom en selv, familiemedlemmer eller andre man kjenner har søvnproblemer.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder