Bjørn Kjos går av som konsernsjef i Norwegian

Det skjer etter 17 år i flyselskapet. Prosessen med å finne en erstatter er i gang.

Bjørn Kjos skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for både styret og styrets leder, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse.

– Jeg er svært glad for at Bjørn fortsatt vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver for styret og meg selv. Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi, og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet, sier styreleder Niels Smedegaard.

Les mer: Hvem blir arvingen etter Bjørn Kjos? (Krever innlogging).

les også

Norwegian-Kjos: Slik skal vi løse Max-krisen

Ny konsernsjef

Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er allerede i gang.

– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen, sier avtroppede konsernsjef Bjørn Kjos.

Han fortsetter:

– Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover.

Kjos sier videre at som han har uttalt mange ganger tidligere, er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene.

Han har vært konsernsjef for Norwegian i 17 år. Flyselskapet har på den tiden vokst fra 130 ansatte og fire fly, til over 11 000 ansatte og 162 fly.

les også

Bjørn Kjos om SAS-streiken: – Business as usual

– Har vært på overtid lenge

I slutten av mars fikk VG 20 minutter med Norwegian-sjefen. Han hadde sto da midt oppe i håndteringen av Boeing MAX-krisen.

Han fortalte da at dette gikk sterkt inn på ham.

– Selvsagt går det inn på meg. Jeg liker ikke at fly blir satt på bakken, enten det er Dreamlinere eller MAX-er. Vi liker ikke i det hele tatt at det er ting det stilles spørsmål ved når det gjelder sikkerhet. Vi har og skal ha 100 prosent safety, ikke 99, sier Norwegian-sjefen.

Etter to fatale flystyrter med samme flytype som selskapet eier 18 av og har bestilt ytterligere 92 av, er flyene fortsatt parkert. Sommertrafikken håndteres hovedsakelig med innleide fly, mens Boeing MAX-maskinene er satt på bakken

VG spurte da Bjørn Kjos, som fyller 73 år om en ukes tid, om det ikke var på tide å «grounde» Bjørn Kjos?

– Jeg er på overtid hele tiden og skulle vel vært pensjonert for ti år siden, humret han, før han la ansiktet i en mer seriøs smilerynke. Da forklarte han at siden den nye styrelederen Bjørn Kise skulle slutter i mai, kunne han ikke gå av samtidig, sa Norwegian-sjefen da.

les også

Norwegian-Kjos: Slik skal vi løse Max-krisen

Tror regningen for Max-problemene blir enda større

Norwegian slapp torsdag morges resultatene for andre kvartal. Nå tjener flyselskapet mer på flygingene sine, men tynges av økte renteutgifter og merkostnader for de 18 Max-flyene som står på bakken.

Omsetningen økte fra 8,29 til 9,90 milliarder kroner mot samme periode året før.

Selskapet kutter nå i egne vekstprognoser nok en gang. Les mer om kvartalsresultatene her.

les også

Bjørn Kjos: – Jeg synes jeg tjener veldig mye penger

Pluss content

I 2015 ga Bjørn Kjos ut selvbiografien ut selvbiografien «Høyt og Lavt». Her møter Kjos VGTV i 2015 og får spørsmål om det er aktuelt at datteren en gang skal overta flyselskapet han selv grunnla? Se video her:

les også

Slik ramlet Kjos baklengs inn i flybransjen

– Han har skapt et eventyr

Leder av kabinforeningen i Norwegian, Rene-Charles Gustavsen, sier dagen i dag er både en trist og glad dag.

– Jeg har akkurat fått nyheten. At Bjørn Kjos gir stafettpinnen videre er både en trist nyhet for de ansatte og en god nyhet for familien. Han har skapt et fantastisk eventyr, og fått satt bitene på plass. Han har virkelig fått satt Norge og luftfarten på kartet, sier Gustavsen.

Gustavsen har vært i selskapet i 12 år, og husker godt tiden da Norwegian var et lite selskap med et par hundre ansatte, og satt i brakker på Fornebu.

– Kjos har gjort de store endringene som måtte til, og han har tatt sjanser når de kom. Norwegian har blitt en stor familie, og til tross for enkelte uenigheter har man respekt for hverandre. Vi er glade for å at vi har fått være med på reisen. Kjos kommer til å skinne på himmelen lenge! Han har skapt et eventyr.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder