EF Norge legger seg flate etter reaksjoner på Sophie Elise-bilder

EF Norge brukte lettkledde bilder i samarbeid med Sophie Elise for sine reklamer for språkreiser på Instagram. Enkelte bilder er nå slettet og EF Norge beklager.

  • Ole Løkkevik
  • Benedicte Bratås

– I dialog med Sophie Elise kom vi frem til at deler av innholdet i denne kampanjen ikke var i tråd med EFs verdier, og derfor ble disse avpublisert. Vi hadde et godt samarbeid med Sophie Elise i 2019 og vet at mange av hennes følgere satte stor pris på det arbeidet hun gjorde for oss. Det er selvsagt vårt ansvar til syvende og sist hva som publiseres, og derfor vil vi nå gå igjennom rutinene våre, så dette blir helt tydelig i tiden fremover, skriver EF Norge-sjef Kathrine Raknerud i en e-post til VG.

– Vi forstår at mange reagerer på bildene Sophie Elise postet fra sin tur, som nå er fremhevet i media. Vi beklager at disse bildene ikke reflekterer våre verdier, og fremover skal vi sørge for at alt innhold som lages av tredjeparter i annonsesammenheng for oss er i tråd med det EF står for, skriver Raknerud.

NRK skrev onsdag om EF Norges bruk av lettkledde bilder i deres reklamer for språkreiser på Instagram.

BEKLAGER: Sjef Kathrine Raknerud i EF Norge sier til VG at de i dialog med Sophie Elise avpubliserte noen av bildene, og vil gjennomgå sine rutiner. Foto: Privat

les også

Kommentar om saken: Man skulle jo tro det var en parodi

EF («Education First») Norge selger språkreiser til unge helt ned til 10–16 år. I deres markedsføring samarbeider EF Norge med flere influensere, blant andre Sophie Elise Isachsen som fikk en betalt tur til Hawaii i desember for å promotere selskapets språkreiser dit.

Noen av bildene er ikke lenger å finne på Sophie Elise Isachsens Instagram-konto.

Jan Olav Isachsen, som er manager og far til Sophie Elise, vil ikke si noe om bakgrunnen for slettingen av bildene, men skriver følgende i en SMS til VG:

«Vi ønsker å fortsette å forholde oss profesjonelt til samarbeidspartnere, og Sophies avtaler og samarbeid med EF eller andre ønsker vi ikke å kommentere i media».

Artikkelen fortsetter under bildet

HAWAII: Dette er to av bildene Sophie Elise Isachsen la ut på Instagram for å reklamere for EF Norges språkreiser til Hawaii. Foto: Faksimile fra Instagram

– Reflekterer ikke våre verdier

EF-sjef Raknerud har ikke svart på VGs telefonhenvendelser, men skriver i en e-post at de «fremover skal vi sørge for at alt innhold som lages av tredjeparter i annonsesammenheng for oss er i tråd med det EF står for».

– Hva er EF sine verdier?

– EF ønsker å åpne verden gjennom utdanning. Vi samler studenter fra over 100 land for å lære språk, blir kjent med andre kulturer og etablere livslange vennskap på tvers av landegrenser.

– Får influensere noen retningslinjer på deres bilder i avtalen med EF?

– Dette er noe vi vil gjennomgå og sørge for at er på plass i våre nye avtaler.

les også

Influenser-debatten: – Nå må vi våkne opp, alle sammen

Til NRK har Raknerud sagt at det «at studenter eller influensere velger å legge ut bilder fra strand, idylliske lokasjoner og/eller uforglemmelige øyeblikk, handler ikke om fokuset på kropp eller seksualitet, men opplevelsene og følelsene de skildrer gjennom bilder og film».

Kamilla Knutsen Steinnes, som har forsket på reklame på sosiale medier, sier til statskanalen at fokus på kropp og utseende kan bidra til økt kroppspress- og kjøpepress, og samtidig bidra til at de unge får dårligere selvtillit.

VG har spurt inn til begge disse forholdene, men fått samme svar fra Raknerud:

– Som sagt beklager vi at disse bildene ikke reflekterer våre verdier, og fremover skal vi sørge for at alt innhold som lages av tredjeparter i annonsesammenheng for oss er i tråd med det EF står for.

– Vil dere beklage bruken av bildene?

– Hovedprioriteten vår nå er at foreldre og barn som skal, eller vurderer å reise med EF, har tillit til oss og får en god opplevelse med stort læringsutbytte. Fremover skal vi sørge for at alt innhold som lages av tredjeparter i annonsesammenheng for oss er i tråd med det EF står for, svarer Raknerud.

Hun legger til at de skal gjennomgå deres rutiner og lage nye retningslinjer for fremtidige annonser.

Artikkelen fortsetter under videoen

les også

Sophie Elise: – Hvorfor er det spennende om jeg har større rumpe?

– Vi har et mangfold av influensere

I et innlegg på Kampanje skriver Raknerud at de har avtaler med mange influensere som de har gitt mye spillerom på Instagram:

– Vi må bare innse at vi frem til nå i for stor grad har latt dette være opp til den enkeltes influensers vurdering. Vi har i år et mangfold av influensere med ulike profil og som henvender seg til ulike grupper. Vi er opptatt av at disse nå representerer det vi står for og det vi vil formidle.

Raknerud avslutter innlegget med å presisere at bildene av Sophie Elise ble publisert i november i fjor, og at de ikke har noen avtale med henne for 2020.

les også

Sophie Elise slutter å blogge

Førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap og styring ved Handelshøyskolen BI, Monica Viken, sier til NRK at de lettkledde bildene kan være i grenseland for hva som er ulovlig markedsføring.

Hun refererer til markedsføringsloven § 2 om god markedsføringsskikk, som blant annet sier at annonsører skal sørge for at reklamen «ikke utnytter det ene kjønns kropp».

Forbrukertilsynet, som har ansvar for å verne mot ulovlig markedsføring, også på sosiale medier, understreker til statskanalen at terskelen er ganske høy for at noe er i strid med god markedsføring.

Mer om

  1. Sophie Elise Isachsen
  2. Instagram
  3. Markedsføring
  4. Forbrukertilsynet
  5. Kroppspress

Flere artikler

  1. Sophie Elises språkreise: Man skulle jo tro det var en parodi

  2. EF legger seg flate etter reaksjoner

  3. Gjelsvik angrer på mikropenis-podkast

  4. Svensk kvinne døde etter kosmetisk kirurgi i Tyrkia

  5. Sophie Elise svarer i VG: – Min intensjon har aldri vært å skade andre

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder