LETTE ETTER MANNSKAPET: Marinejegere og spesialjegere fra FSK/HJK lette etter mannskaper fra Hercules-maskinen Siw i Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise. Foto: MJK/FSK

I dag blir Hercules-rapporten lagt frem: Kebnekaise-pårørende: - En lettelse

TROMSØ (VG) Steinar Utne (35) var en av dem som omkom da «Siv» traff toppen av Kebnekaise. Nå håper faren at Forsvaret lærer av ulykken.

Eirik Linaker Berglund
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Rapporten, som skal forklare årsaken til at det splitter nye flyet styrtet i Sveriges høyeste fjell 15. mars i fjor, har vært utsatt en rekke ganger.

Først skulle den komme i januar. Den ble utsatt til februar og deretter til april. Samtidig har havarikommisjonen uttalt at den lenge har hatt en klar oppfatning av hva som forårsaket ulykken.

BAKGRUNN: Alt om Hercules-ulykken

I dag blir rapporten, som skal ha kostet rundt 11 millioner kroner å utarbeide, presentert av den svenske havarikommisjonen på en pressekonferanse i Stockholm.

Fem personer omkom i ulykken. For de pårørende har ventetiden vært tung.

- Det er for meg en lettelse at vi er kommet til en slags avslutning der vi kan gå videre uten å behøve tenke på hva rapporten vil inneholde.

Det sier faren til omkomne Steinar Utne (35), Torfinn Utne (70), til VG.

Han mistet sønnen sin bare tre måneder etter at kona døde av kreft. Det har gjort situasjonen ekstra tøff.

- Familien var plutselig halvert. Jeg har igjen en sønn i Oslo. Tapet av kona gjør at jeg ikke vet sikkert om jeg fortsatt har klart for å ta ordentlig inn over meg at Steinar også er borte. Det er spørsmål om hvor mye man kan tåle på en gang. Reaksjonen kan komme senere - det vet man ikke, medgir Utne.

Forventer oppfølging

- Sorgen og tapet vil jeg alltid ha med meg. Men jeg har forsøkt å fortsette mitt liv så normalt som det går an, når en har hatt en slik traumatisk opplevelse, forteller han.

OMKOM: Kaptein Steinar Utne (35) omkom i Kebnekaise-ulykken i mars 2012. Nå har familien endelig fått svar. Bildet er tatt under minnestunden på Evenes. (Foto: SCANPICX)

Utne har selv bakgrunn som pilot i forsvaret. Torsdag forrige uke fikk ble han og de andre pårørende orientert om innholdet i rapporten som nå kommer.

- Jeg tror Forsvaret kommer til å ta rapporten på største alvor. De anbefalingene som måtte ligge i rapporten og som måtte angå Forsvaret, forventer jeg blir fulgt opp, sier Utne, og har forståelse for tidsbruken:

Lekkasjer

- Ved ethvert havari er det en utrolig mengde data som først skal samles inn, deretter analyseres og kvalitetssikres. Sett i lys av dette enorme arbeidet, synes ikke jeg det har tatt unormalt lang tid, sier Utne.

Det er ventet at det tirsdag vil bli presentert flere forhold som bidro til den tragiske ulykken. I sommer publiserte den svenske Norrbottens-Kuriren lekkasjer fra rapporten hvor det ble pekt på at ingen enkeltpersoner kan klandres for ulykken.

Der kom det imidlertid frem at både det norske luftforsvaret og svenske luftfartsmyndigheter vil bli kritisert.

Ifølge lekkasjene anses feilvurderinger og en flygeledelse som kunne vært bedre som grunnleggende årsaker til ulykken. I tillegg var et varslingssystem i Hercules-maskinen slåttav, slik at besetningen ikke fikk beskjed om at flyet var på vei inn i Sveriges største fjell.

Fem omkom

Forsvaret påpekte da at det kunne komme endringer i rapporten.

Forsvarets splitter nye C-130-J Hercules-fly med navnet «Siv» ble borte fra radaren kl. 14.56 torsdag 15. mars 2012. Flyet skulle fly fra Evenes til Kiruna for å hente norske spesialstyrker som var med i øvelsen «Cold Response».

MANNSKAPET: Kaptein Bjørn Yngvar Haug (40), oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46), kaptein Ståle Garberg (42), kaptein Siw Robertsen (45) og kaptein Steinar Utne (35) omkom i Hercules-ulykken. (Foto: FORSVARET)

Alle de fem offiserene om bord omkom: Truls Audun Ørpen (46), Siw Robertsen (45), Bjørn Yngvar Haug (40), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

Ble klarert

I fjor kom en foreløpig ulykkesrapport, hvor et sentralt punkt var at flyet ble klarert av tårnet i Kiruna til å gå ned til 7000 fots høyde - omtrent samme høyde som Kebnekaise.

Svenske luftfartsmyndigheter bekreftet i mars i år overfor VG at en slik klarering bare var retningsgivende, fordi flyet var utenfor radardekning og i såkalt ukontrollert luftrom.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder