BUSSKAMP: Det foregår en heftig kamp om å vinne milliard-anbudet for busstrafikk i Oslo. Bildet er fra bussanlegget til Unibuss på Alnabru i Oslo Foto: Krister Sørbø NTB scanpix

1,5 milliarder kroner i potten: Gigantkamp om bussruter i Oslo

Kan gi buss-oppbevaring i Oslos «indrefilet» ved Filipstad

To selskap er ute av spillet. Unibuss og Nettbuss er tilbake. I potten ligger det en kontrakt på 1,5 milliarder kroner. Avgjørelsen faller tirsdag.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Da skal en av de mest lukrative busskontraktene i Norge fordeles: Styret i Ruter AS skal tirsdag ettermiddag avgjøre hvilket selskap som de neste fem årene skal få kjøre rutene i Oslo sentrum.

Fire av de største busselskapene har levert inn anbud: Unibuss, Norgesbuss, Nobina og Nettbuss.

Ruter: Slik reiser du i fremtiden

To er ute - to videre

VG har brakt i erfaring at det allerede har vært en prosess, hvor Unibuss (Oslo kommune) og Nettbuss (NSB) er i finalen.

Unibuss planlegger å bruke sitt eksisterende bussanlegg på Alnabru, utenfor sentrum, som base.

Nettbuss, som ikke har noen busskjøring i Oslo sentrum i dag, må etablere et nytt anlegg dersom de vinner konkurransen.

I en søknad fra Nettbuss' søsterselskap Rom Eiendom (er også eid av NSB) til Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, har de bedt om å få etablere en vaskehall, en mindre bygning, samt parkeringsplass for blant annet buss for tog-busser i Oslo sentrum, på næringseindom-området vest for Filipstad ved Aker Brygge.

Indrefilet

Det betyr at det ligger an til å komme et stort bussoppstillingsanlegg midt i indrefileen ved Aker Brygge og Filipstad.

Det kan bli omstridt, men Nettbuss har et godt grønt argument:

Rundt 15 av bussrutene som er omfattet av Ruters anbud, starter tidlig om morgenen fra Tjuvholmen/Filipstad. Det er snakk om store leddbusser.

Les: Dette er Unibuss-skandalen

Unibuss, som har dette oppdraget i dag, kjører hver morgen disse bussene tomme fra Alnabru til Tjuvholmen. Dersom Nettbuss får disse bussene stående i nærheten av Tjuvholmen, vil det gi kostnadsmessige fordeler. Og; I tillegg er det selvsagt miljømessig bedre å kjøre så mange store leddbusser den korte veien fra Filipstad til Tjuvholmen, enn fra Alnabru, som Unibuss må.

Spørsmålet er om den grønne fordelen oppveies av ulempen ved at det etableres et stort bussanlegg midt i Oslo sentrum.

Bekrefter behandling

Filipstad er et av de neste, store byutviklingsprosjektene i Oslo. Filipstad regnes som en av de få gjenstående indrefiletbitene av Oslo sentrum mot sjøen, og det har vært diskutert i mange år hvordan dette best skal utvikles.

Allerede har Petter Stordalen og Anders Buchardt presentert planer på Filipstad, hvor de vil bygge et nytt konserthus i Oslo.

Verken Unibuss eller Nettbuss ønsker å kommentere saken.

Kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter bekrefter overfor VG at styret skal behandle anbudet tirsdag og at utfallet vil bli offentliggjort en gang sent tirsdag ettermiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder