EL-TREFF: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og grunnlegger av Tesla Motors Elon Musk (t.h.) på konferansen Grønn Omstilling - Framtidens transportløsninger på Astrup Fearnley Museet i Oslo torsdag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Solvik-Olsens bompengesjokk: Fergefri vestlandstur kan koste 3700 kroner i bompenger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen liker dårlig at landets bilister må ut med 3700 kroner i bompenger for en biltur lang kysten. Flere fylkeslag varsler bråk.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Som Frp-er er jeg ikke glad for det. Dette er ikke politisk behandlet, så vi får se hvordan det ender. Hvis kostnadene blir for høye, vil ikke folk reise, og det er ingen tjent med, sier Solvik-Olsen, som fredag er på plass på Frps landsmøte på Gardermoen.

Tidligere i vår hadde NRK Hordaland en oversikt som viser hvor mye folk må betale i bompenger når de fergefrie prosjektene på Vestlandet er i havn.

Det viser at fergefri vei mellom Bergen og Stavanger kan komme til å passere tusen kroner. Enda høyere kostnader kan det bli for å kjøre fergefritt mellom Bergen og Ålesund: 1300 kroner. Samlet for en tur fra Kristiansand til Trondheim langs kysten – basert på informasjonen i Nasjonal Transportplan – ligger bilistene an til å betale 3700 kroner.

Her kan du lese vurdering av prosjektene.

Det gjelder de planlagte storprosjektene som skal gjøre Vestlandet fergefritt. Kostnader knyttet til bompengepakker i byene er ikke tatt med.

– Folk vil ikke reise

Solvik-Olsen er statsråd for et parti som har fått mange stemmer på grunn av sin motstand mot bompenger.

– Hva vil du gjøre; kan du love noe?

– Vi vil jobbe for å holde bompengekostnadene nede, men det er ikke alltid så lett. Det er ulempene med en mindretallsregjering. Du er avhengig av å få med deg et flertall.

Her lover Solvik-Olsen billigere bompengepasseringer:

– Det går rett og slett ikke

Ifølge NRK Hordaland koster det i dag 840 kroner ta fergene mellom Kristiansand og Trondheim. De nye strekningene kan gi bilistene en ekstra samlet kostnad på 110 milliarder kroner. Det fremholdes at kjøretiden ligger an til å bli halvert.

Delegasjonsleder for Rogaland Frp, Pål Morten Borgli, sier det blir bråk hvis velgerne må ut med flere tusen kroner for å ta en vestlandstur langs kysten.

– Det går rett og slett ikke. Folk vil ikke akseptere det. Jeg håper og tror vår regjering og våre statsråder skjønner det og klarer å finne nasjonale løsninger på finansiering som ikke gir slike bompengeutgifter.

Les: Bomsjokk i rushtrafikken i Oslo

– Folk er opptatt av bompenger og vi har vært det eneste partiet som har vært klare på at de kostnadene skal holdes nede. Når man summerer enkeltprosjektene på Vestlandet, så blir det summer det er umulig å forsvare, sier han og legger til:

– Det er ikke lett for Fremskrittspartiet, når vi samarbeider med partier som svelger bompenger både til frokost og lunsj; Venstre, Høyre og KrF er positive til bompenger, så vi sliter, sier han.

– La være å bygge dem

Gruppeleder Tor A. Woldseth i Bergen Frp vil heller ikke akseptere at det skal koste flere tusen kroner i kjøre langs Vestlandet.

– Utgiftene til fergefrie forbindelser bør være dekket inn av bilavgifter, bensinavgifter og andre skatter og avgifter. I vår verden er bompenger en uting. Hvis disse nivåene på bompenger blir realisert, er det jo ingen som kommer til å kjøre de veiene. Da kan vi like gjerne la være å bygge dem, sier Woldseth.

Regjeringen har bedt transportetatene vise hvordan Stortingets ambisjon kan gjennomføres.

Ifølge Nasjonal transportplan har regjeringen en ambisjon om at de fergefrie forbindelsene skal være sluttført innen 2035. Men flere prosjekter vil være ferdig på 2020-tallet. Ryfast i Rogaland skal etter planen stå ferdig i 2019.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder