MOBBES: Snapchat er kanalen flest barn har opplevd å få sårende, mobbende eller truende meldinger på, viser ny Telenor-undersøkelse.
MOBBES: Snapchat er kanalen flest barn har opplevd å få sårende, mobbende eller truende meldinger på, viser ny Telenor-undersøkelse. Foto:Lionel Bonaventure,Afp

Mobbeundersøkelse: Snapchat er den nye mobbekanalen

INNENRIKS

Størsteparten av digital mobbing skjer via Snapchat, hvor bevisene sletter seg selv.

Publisert: Oppdatert: 18.01.16 10:43

Fire av ti unge opplever det som mobbing ikke å få likes på sosiale medier, viser en ny undersøkelse gjennomført av Opinion og Norstat på oppdrag fra Telenor.

I undersøkelsen kommer det også frem at størsteparten av digital mobbing skjer på Snapchat.

– Vi ønsker jo at alle skal være på nettet og at de skal føle seg trygge der. 65.000 barn i Norge blir mobbet på internett. Det er 65.000 barn for mange, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge til VG.

Ungdomsidolet Isac Elliot (14): – Jeg er selv blitt utsatt for netthat og er blitt vant med at mobbing skjer rundt meg

Torsdag formiddag arrangerte konsernet Norges største mobbedugnad med over 7000 sjette- og syvendeklassinger i Telenor Arena på Fornebu. Isac Elliot (14) dukket opp som overraskelsesartist.

Les også: Skal innføre mobbe-bøter

På mobil og nett seks timer daglig

Gjennom kampanjen Bruk Hue, et samarbeidsprosjekt mellom Telenor, Medietilsynet, Røde Kors og Barnevakten, skal barn og unge oppfordres til nettopp å bruke hodet når de er på internett. Og mobiltelefonen er det viktigste internett-verktøyet for aldersgruppen i dag.

– 94 prosent av barn mellom 9 og 16 har mobiltelefon, og de er på mobil, nett eller sosiale medier i snitt seks timer hver dag. Det er mye. Derfor må vi sørge for at de er trygge på nettet, og det gjør vi med en enkel oppskrift: For det første ber vi dem tenke seg litt mer om, og å bruke hodet før de poster eller sender meldinger som kan virke sårende. For det andre, hvis de ser at det skjer, skal de være tøffe og modige og si fra om at slik gjør vi ikke, sier Svendsen.

Les også: Unge mobbes like mye som før

Snapchat er «verst»

31 prosent av de spurte barna sier at de har fått meldinger på nett eller mobil som har vært sårende eller gjort dem sinte. Én av ti sier de har sendt meldinger som gjorde andre trist eller sint. De fleste som svarer har opplevd noe «slemt, mobbing eller truende» på Snapchat, kommer det frem i undersøkelsen.

– Om Snapchat sier vi som med resten, bruk hodet når du er på nettet. Tenk på hvem du tar bilder av. Snapchat gjør jo at du kan ta bilder av hvem som helst og sende det ut – er det kanskje noen du burde spurt om lov før du deler?

Les også:Mobbing i barnehager bekymrer foreldreutvalg

Rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten, en av fire aktører som har utviklet Bruk Hue, sier til VG at det viktigste foreldre kan gjøre er å styrke barnas selvbilde.

– Vis like mye interesse for livet på nett som for alt annet. Det er veldig viktig å kommunisere med barna om gleder og utfordringer i den digitale verden, og å lære dem å sette grenser for seg selv og overfor andre, sier Tønnesen.

Det er også viktig at de voksne snakker seg imellom, anbefaler hun.

– Det er forebyggende at foreldre snakker sammen og i samarbeid med skolen sørger for gode klassemiljø helt fra 1. klasse.

Mangel på likes føles som mobbing

Seks av ti svarer i undersøkelsen at de er venner med eller følger foreldrene sine på sosiale medier. Det samme gjelder andre veien, ifølge undersøkelsen. Samtidig opplever de voksne at de snakker hyppigere med barna om nett- og mobilbruk enn det barna oppfatter.

Videre svarer omtrent halvparten av de spurte at det er viktig å få «likes» på bilder som legges ut. Fire av ti svarer at det ikke å få likes kan være en form for mobbing.

– Mobbing kan få tragiske utfall. Det er det vi er opptatt av, det setter spor for resten av livet for en sårbar gruppe av befolkningen, nemlig barna. Oppskriften er enkel, men problemstillingen er vanskelig, sier Svendsen.

Det er 6.- og 7.-klassinger i alderen 11 og 12 år som er spurt i undersøkelsen, som er en del av Telenors Bruk Hue-kampanje.

Her kan du lese mer om