EIERLØS: Øystein Nomerstad i Oslo Havn forteller at de opplever økende utfordringer med eierløse båter i havna. Det blir dyrt, og skaper mye ekstra arbeid, forteller han. Foto: Brage Steinson Wiik-hansen VG

Eierløse båter frustrerer politi og havner

Kystlinjen er full av forlatte båter som eierne ikke vil ta ansvaret for. Uten påbudt registrering er det vanskelig å spore opp eierne. – Man føler seg maktesløs, sier politiet.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Det er nesten håpløst å spore opp eierne, i tillegg blir jo dette et forsøplingsproblem, sier Roar Isaksen som leder Oslo-politiets sjøtjeneste.

Problemene gjelder båter som folk ønsker å bli kvitt, som burde vært kondemnert. Det er ingen organiserte avfallsordninger for kasserte fritidsbåter på linje med biler og annen type problemavfall, opplyser politiet.

Les også: Slik sikrer du båten for tyveri

Isaksen forteller at politiet har etterlyst et obligatorisk båtregister, etter at dette ble avviklet for flere år siden. Mange båteiere fjerner all informasjon fra båtene sine og lar de drive ut for å bli kvitt de. Da blir politiet nødt til å undersøke om det har skjedd en ulykke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOM OG HENT OSS: Utfordringene med forlatte båter i Oslo Havn er økende. I enkelte tilfeller kan det koste millioner å få disse kondemnert. Foto: Brage Steinson Wiik-hansen VG

– Vi må spørre oss hva som har skjedd. Har noen rodd ut og falt ut av båten? Er noen i fare? Hadde det vært et registreringsnummer på båten kunne vi raskt ha kontaktet eieren og funnet ut av dette før vi setter i gang en aksjon, sier han.

Ingen nødvendig registrering

Han sammenligner det med det å selge et fjernsyn. Da er du nemlig nødt til å varsle NRK om hvem du selger til på grunn av kringkastingsavgift, men når det gjelder båten kan du selge en båt opptil 50 fot (cirka 15 meter) til flere millioner kroner uten at det blir registrert i noen offentlige registeret. Det frustrer politiet.

Krasjet inn i flere båter: Steffen kastet seg på vannscooteren og fikk stoppet det

– Vi har hatt noen båter allerede i år som vi ikke finner eierne til. Da må vi betale for å lagre disse i tre måneder før vi kan auksjonere de bort. Er de i dårlig stand må det kondemneres, og det krever også penger og ressurser, sier Isaksen.

Også i Oslo Havn bekrefter seksjonsleder Øystein Nomerstad at forlatte båter har blitt et økende problem de må bruke mye tid på. For kort tid siden var tallet feilfortøyde båter og eierløse båter kommet opp i 16.

Fant stjålet båt: Familie hevder at de har kjøpt den

– Det blir flere og flere. Hvis de blir liggende så lenge at de synker blir det jo et stort miljøproblem også. Fjerning og kondemnering av en båt kan ligge på alt fra noen tusen kroner til millionbeløp, sier Nomerstad.

Oslo Havn samarbeider med politiet om å spore opp eierne av disse båtene, og selv om det er en økende utfordring er Nomerstad klar på at det er få som slipper unna.

Les også: Tilbyr båt på kjøpet for å selge huset

– Det er ikke å anbefale å legge igjen båtene her, vi er gode på detektivarbeid og da kommer regningen, sier han til VG.

14 eierløse seilbåter

Vallø Båthavn i Tønsberg er en av foreningene som virkelig har fått kjenne på problematikken med forlatte båter. Erik Schlytter-Henrichsen er nestleder i styret, han forteller at det på det meste har vært 14 båter uten eiere.

Les også: Stein (70) skal krysse Atlanterhavet i robåt

– Jeg kan virkelig ikke i mitt villeste sinn forstå hvordan noen bare kan sette igjen en båt for å råtne. Det blir som å legge en haug med tusenlapper i hagen og vente til regnet tar dem, sier han til VG.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STÅLBÅT: Eierløse båter har blitt et problem for mange båthavner. Denne 32 fots stålbåten er en av flere båter Vallø båthavn har å slite med. De har funnet eieren, som nå har sluttet å ta telefonen når de ringer. Foto: Erik Schlytter-henrichsen

Noen båteiere nekter å ta telefonen, mens andre slutter å svare når de forstår hvem det er som ringer.

Leste du denne? Sa opp jobben for å krysse Stillehavet

Nå har båtforeningen fem eierløse båter igjen. Schlytter-Henrichsen forteller at de nå skal komme med en kunngjøring i lokalavisen som sier at båtene vil bli tatt eie i dersom ingen henter dem og betaler det de skylder.

Les også: Ble mobbet på skolen tok VM-gull i roing

– Jeg har fått meldinger på Facebook, e-poster og telefoner fra folk som vil ha disse båtene, men det må gå riktig vei. Etter vi har gått ut med dette venter vi 6–8 uker før vi enten kan destruere eller gi bort båtene, har vi fått beskjed om fra advokaten vår.

Mange muligheter i gamle båter

Noen av fjordens eierløse båter har fortsatt uante muligheter for en nevenyttig båtentusiast. Seilmagasinet og Asker og Bærums budstikke har blant annet omtalt hvordan båteiere har forlatt båtene sine langs Kadettangen i Bærum til stor irritasjon for kommunen.

Løpsk: Her seiler lekteren forbi plattformen

Båtjournalist og seilbåteier Axel Nissen-Lie i Seilmagasinet sier til VG at enkelte har kontaktet han etter at han skrev om båtene, for å få kjøpt de.

– Det koster jo tross alt 50.000 kroner for kommunen å få en slik båt fjernet og destruert, da vil jeg tro det er bedre for alle om noen tar tak i disse, sier han og legger til at han ber de som ringer kontakte politi og kommune.

Spreking: Henrik (13) sto på vannski til Danmark

Nissen-Lie mener at det er håp for båten så lenge mast og seil er i noenlunde grei stand, men han er klar på at det vil være både økonomisk og tidsbesparende å legge litt mer i kjøpesummen.

– Pengene flyr fort under oppussing, og særlig når kostbare deler må byttes ut, sier han.

Trond Viken, kommunikasjonssjef i Nærings- og fiskeridepartementet skriver på e-post til VG at de ikke har noen forslag om å etablere obligatorisk småbåtregister til behandling. Han legger til at det vil være fordeler og ulemper ved et slikt register og at båteiere og organisasjoner har vært negative til å gjeninnføre register, fordi det kan medføre nye avgifter fra båtfolk.

UKJENT: Det er ikke påbud om å registrere båter på lik linje som med biler. Det er derfor ofte vanskelig å spore opp eierne. Eieren av denne gamle seilbåten har Vallø båthavn ikke klart å finne. Om kort tid vil de prøve å selge eller gi bort båten. Foto: Erik Schlytter-Henrichsen Foto: Erik Schlytter-henrichsen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder