Stoler ikke på metode for å måle skolekvalitet

En regjerings-oppnevnt ekspertgruppe advarer mot overdrevet bruk av statens egen målemetode for hvor mye skolene bidrar til læring. Årsak: Det er vanskelig å si noe sikkert om det.

  • Frank Ertesvåg

I flere år har Statistisk sentralbyrå (SSB) levert faktagrunnlag, analyser og lister om hvor mye skolene og kommunene i Norge bidrar til elevenes læring.

Flere artikler

  1. Lærer-Handal: Skoler overses i nye smittevernregler

  2. Nye tall ryster lærer-sjefen: 15 prosent uten lærerutdanning

  3. Regjeringen vil avlaste coronaslitne lærere med studenter

  4. Fraværsregler endres: Egenmelding og melding fra foresatte gir gyldig fravær

  5. Undersøkelse: Åtte av 100 skoler har fått dekket corona-utgifter

Fra andre aviser

  1. Melby håper ny reform gir elevene en skole med bedre tid

    Fædrelandsvennen
  2. Tiendeklassingene fikk høyere standpunktkarakterer

    Bergens Tidende
  3. Regnes nissen som nærkontakt? Og hvor mange kan du samle til julefeiring? Dette er regjeringens råd for koronajulen.

    Aftenposten
  4. KS sier blankt nei til å skrote nærskoleprinsippet

    Fædrelandsvennen
  5. Statsministeren: – Trygt å sende ungene på skolen

    Aftenposten
  6. Ny Pisa-analyse: Mange norske elever har ikke lært seg å tenke kritisk om kilder

    Aftenposten