2005: En person omkom og flere ble skadet da helikopteret av typen Eurocopter AS 350 B2 styrtet i en skråning i Kolsås i Bærum. Foto: Hans O. Torgersen/Aftenposten

18 døde på 15 år i helikopterulykker

- Ikke overraskende, sier helikopterekspert

Helikopterstyrten i Eidfjord er den femte dødsulykken som har rammet helikopterselskapet Airlift siden 1996.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

AV: Herman Prein Moestue, Marianne Vikås, Tor-Erling Thømt Ruud og Jonas Tjersland.

Til sammen omkom seks personer på 2000-tallet og syv personer på 1990-tallet i til sammen fem dødsulykker med Airlift. Totalt har 18 personer omkommet de siste 15 årene i helikopterulykker. 13 av disse har omkommet i ulykker med Airlift.

Medregnet tragedien i går kveld har 18 personer omkommet i flyulykker her i landet siden 2000, ifølge NTB.

Stor aktør

Selskapet Airlift er en stor aktør på det kommersielle markedet og har vært involvert i en rekke ulykker:

** 11. mai 2005 styrtet helikopteret av typen Eurocopter AS 350 B2 med syv personer om bord i en skråning ved Kolsås i Bærum. En person omkom. Piloten ble tiltalt for uaktsomt drap, men ble senere frikjent. Airlift ble saksøkt av forsikringsselskapet høsten 2010, og saken havnet i retten tidligere i år. Airlift ble her frikjent.

VET DU NOE OM DENNE SAKEN? TIPS VG NETT HER!

** 6. november 1999 gikk et helikopter av Eurocopter AS 350 B2 med fire personer om bord ned ved Låghellernuten på Hardangervidda. To personer omkom og to ble alvorlig skadet.

** 24. april 1998 havarerte et helikopter av typen Eurocopter AS 350 B2 med tre personer ved Tyinvannet i Jotunheimen. En person omkom og to ble alvorlig skadet.

** 14. oktober 1996 døde fire personer da et ambulansehelikopter av typen Eurocopter AS 365 N fløy inn i en høyspentlinje ved Vevring i Førdefjorden.

Ikke overrasket

Styrten er mest sannsynlig den verste i Airlifts historie inntil hendelsen i går.

- Dødsulykkene er dessverre ikke overraskende. Det er tragisk å måtte si, men det er sant, sier flyger Per Gram og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglig forum.

Les også: - Uaktuelt å sette inn letemannskaper

Saken fortsetter under bildet...

1999: To omkom i en helikopterstyrt på Hardangervidda. Foto: Hans O.Torgersen/ Aftenposten

Han tror ulykken i Hardanger ikke kan ha sammenheng med været.

- Disse mindre typene helikoptre som brukes, har bare én flyger og bare én motor. Når helikoptrene har så mange varierte oppdrag og flyr i et område med mye kabler, sier det seg selv at det er en utfordring. Dette er noe man har prøvd å sette fokus på i mange år, sier Gram.

-Bør ha to motorer

KRITISK: Helikopterekspert Per Gram. Foto: NILS BJÅLAND

Han mener det er mye å lære av sikkerheten på offshorehelikoptre som flyr til oljeplattformer.

- Vi vet at helikoptre er mer utsatt for ulykker enn fly. Hvis du skal fly i kommersiell virksomhet, bør du helst ha to flygere og to motorer. Det er kostbart, men personlig tror jeg vi kunne ha unngått mange ulykker, sier han.

Airlift er del av helikopterkonsernet Blueway, og er det største helikopterselskapet som driver på Fastlands-Norge. Omsetningen var på over 200 millioner kroner i 2009, men selskapet har slitt med lønnsomheten i flere år. I 2009 hadde Airlift et negativt resultat på over 22 millioner kroner.

- En organisasjon i sorg

Selskapet gir i en pressemelding klart uttrykk for at de er sterkt preget av hendelsen.

- Ulykken med et av våre helikoptre i fjellet i Eidfjord er dypt tragisk. Airlift er en organisasjon i sorg. Vi gjør nå det vi kan for å bistå de pårørende, ansatte, lokale myndigheter, politi og havarikommisjonen, sier administrerende direktør Johnny Skoglund.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder