FINE VEIER: Blir veiene bedre, er det også mulig å øke hastigheten. Her er fjorårets juletrafikk til og fra Gardermoen. Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Planlegger motorveier med 130 i fartsgrense

Nye Veier legger opp til at man i fremtiden skal kunne suse av gårde i 130 km i timen på nye, store hovedveier.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Dermed kan fartsgrensen øke fra dagens makshastighet på 110 km/t. Det er likevel ikke snakk om at dette skjer i morgen, for å si det sånn.

– Men når vi planlegger veier i 40 års perspektiv må vi forsøke å se litt inn i krystallkulen, og vi har sett at fartsgrensen har økt de siste årene, sier Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, til VG.

Og først ute i denne planleggingsfasen er E18 mot Sørlandet. Det var da også Agderposten som først omtalte saken.

Bestemmer ikke fartsgrensen

– Når vi nå planlegge nye lange, sammenhengende strekninger fra Porsgrunn til Grimstad må vi løfte oss opp og å forsøke å legge til rette for fremtiden og legge opp til en kurvatur og veiutforming som gjør mulig å ha en enda høyere fartsgrense, sier Hobbesland.

– Og da snakker vi om 130 km/t?

– Ja, det er det vi har sett for oss, sier Hobbesland.

Men han understreker at det ikke er Nye Veier som bestemmer fartsgrensen i kongeriket.

– Det er ikke vi som setter fartsgrensen, men politikere, samfunnet og Statens vegvesen. sier han.

Maks hastighet på norske veier i dag er 110 km/t. For at man skal kunne kjøre fortere må veiene ha mest mulig slake svinger og være så rette som mulig.

Veistrekningen Dørdal-Grimstad som altså er først ut, kan stå ferdig innen 2027 hvis Nye Veier får til den kostnadsreduksjonen de håper på.

Les også: 110 km/t på enda flere strekninger

– Blir det mye dyrere? spør Hobbesland retorisk.

– Det vet vi ikke ennå, men hvis vi planlegger godt og naturen spiller med, kan det hende vi får løsninger som ikke har vesentlig høyere kostnader, svarer han selv.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder