SAMFUNNSFAG: I spillet «Democracy» lærer elevene om hvordan man styrer et land. F.v.: Daniel Berg-Hansen, Espen Støtterud Christensen, Anniken Hauglie og Thomas Kevin Jesting.
SAMFUNNSFAG: I spillet «Democracy» lærer elevene om hvordan man styrer et land. F.v.: Daniel Berg-Hansen, Espen Støtterud Christensen, Anniken Hauglie og Thomas Kevin Jesting. Foto: Tore Kristiansen

Dataspill reddet skolegangen til Espen (25)

INNENRIKS

For åtte år siden droppet Espen Støtterud Christensen ut av videregående. Nå får han toppkarakterer og gjør seg klar for universitetet – takket være dataspill på skolen.

Publisert:

– Videregående var tungt. Det var mye lesing og en stor overgang fra ungdomsskolen, og jeg sto veldig alene. Det ble rett og slett for mye, sier Støtterud Christensen.

Etter flere år med strøjobber og manglende studiekompetanse kom han i kontakt med NAV. Der la veilederen hans frem forslaget som skulle vise seg å endre alt:

Videregående opplæring med bruk av dataspill.

– For meg har dette vært til stor hjelp. Det har vært enklere å forstå og komme meg gjennom fagene, samtidig som det blir gjort på en morsom måte, sier Støtterud Christensen, som nå er i gang med sitt siste semester.

Til høsten skal han studere biologi på Universitetet i Oslo.

– Hadde jeg ikke havnet her, hadde jeg nok ikke gått på skole i det hele tatt. Spillbasert skole har vært avgjørende for at jeg har fått motivasjonen tilbake, sier han.

Som en vanlig skole

Den spillbaserte opplæringen, Game IT, lar elevene spille samtidig som de tar skolefag. Opplæringen foregår seks timer daglig i ukedagene, akkurat som på en vanlig skole.

Det er NAV som tildeler elevene plasser på skolen, som drives av Ikt-huset i Oslo. Daglig leder ved Ikt-huset, Thomas Kevin Jesting, forteller at det er vanlige lærere med hver sine fag, som i tillegg gjerne har en interesse for spill.

– Vi bruker vanlige kommersielle spill til å lære pensum. Spillene gir en grunnleggende opplæring, knyttet opp mot blant annet norsk, engelsk og matte. Det er ikke vi som utvikler spillene, men vi utvikler undervisning ved hjelp av dem, sier han.

Et eksempel er spillet «Democracy» som skolen bruker i samfunnsfag. Her skal spillerne være en statsminister og styre et land, ved å ta ulike avgjørelser.

– Ofte sitter hele klassen sammen og spiller på én skjerm. Da stemmer vi og lager vår egen lille regjering, samtidig som vi lærer hvordan et land faktisk styres, sier Støtterud Christensen.

– Nå for tiden «styrer» vi Storbritannia, noe som er aktuelt med tanke på Brexit. Det kommer garantert på eksamen, skyter den daglige lederen inn.

Når elevene tar eksamen melder de seg opp som vanlige privatister.

– En suksesshistorie

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie mener Espen er et eksempel som viser hvor bra spillopplæringen kan fungere.

– Det er jo en suksesshistorie. Å gå fra å falle ut av skolen og ha litt løse jobber, til å åpenbart gjennomføre eksamen med glans og være kvalifisert til biologistudier er jo helt fantastisk, sier hun.

– Det er mange måter å lære på. Å drive med spill og gaming har vært forbundet med noe negativt. Men her ser vi at det er mulig å putte masse læring inn i spillene.

Hun mener også at det er viktig å tørre å tenke nytt for å inkludere flere unge, og at tradisjonell undervisning ikke passer for alle.

– Da må vi tenke kreativt for å hjelpe ungdom som faller ut, eller som står i fare for å gjøre det, sier hun.

– Ungdom er forskjellige og det er flere veier til suksess. Det NAV her har gjort viser hva som er mulig å få til bare man tilpasser, tilrettelegger og skreddersyr opplegg for hver enkelt.

Håper tilbudet kan utvides

Opplæringen har eksistert siden 2015, og blir kun drevet av det privateide Ikt-huset i Oslo. Derfor finnes foreløpig ikke tilbudet andre steder i landet. Dersom etterspørselen og ressursene øker, sier Jesting at han mer enn gjerne starter opp tilbudet flere steder.

Leder i NAV Rælingen, Daniel Berg-Hansen, håper også at tilbudet etter hvert utvider seg.

– Vi ser jo at dette er et veldig godt tilbud som jeg tror fungerer for ganske mange. Du får en annen pedagogikk og du møter unge på en plattform de er vant til å være på, og bruker det til noe positivt, sier han.

– Espen er den første fra lokalkontoret på Rælingen som har fått denne opplæringen, og det viste seg å være full klaff. Jeg tror absolutt det er en fremtid i dette.

Les også: Flere ungdomsskoler kutter karakterbruk

Også Hauglie håper at tilbudet utvides, og sier at hun er opptatt av at NAV skal ha større lokal handlefrihet.

– Det er de som best vet hvor skoen trykker, og som kan tilpasse tiltakene til lokale forhold og enkeltmenneskers behov. Hvis dette blir et tilbud over hele landet, vil jeg oppfordre NAV til å benytte seg av det. For det fungerer helt opplagt for mange, sier hun.

Her kan du lese mer om