Frp-Hoksrud lar folk være tyngre på gasspedalen flere steder

GIR GASS: Statssekretær Bård Hoksrud åpner stadig flere veistrekninger for 110 km/t. Foto:Roger Neumann,VG

110 km/t på enda flere strekninger

Fra i formiddag ble det lovlig å kjøre i 110 km/t på tre
nye strekninger på E18 i Vestfold og Telemark, samt en strekning på E6 i  Østfold.

  • Frank Ertesvåg

Artikkelen er over fem år gammel

Disse motorvegstrekningene utgjør til sammen 53 km.

- Vi følger opp det vi har lovet i regjeringsplattformen, og øker fartsgrensen til 110 km/t på de tryggeste motorvegstrekningene. Fra i går åpnet også strekningen Solli-Årvoll i Østfold for 110 km/t, sier statssekretær Bård Hoksrud.

Tidligere i oktober ble også strekningene fra Eik i Buskerud til Hanekleiva i Vestfold og strekningene Helland bru - Kopstad og Gulli - Langåker i Vestfold skiltet opp til 110 km/t. Følgende strekninger har etter dette fartsgrense 110 km/t:

** Eik – Hanekleiva (ca. 14 km)

** Helland bru – Kopstad (ca 5 km)

** Kopstad – Gulli (ca.14 km)

** Gulli – Langåker (ca. 25 km)

** Langåker – Bommestad (ca. 6,5 km)

** Sky – Langgangen (ca. 11 km)

** Solli – Årvoll (ca 16,5 km)

** Årum v/Sarpsborg – tollstasjonen v/Svinesund (22 km)

Strekningene Ås – Mosseporten i Akershus/Østfold og Berger - Kolomoen i Hedmark planlagt for 110 km/t. Disse vil etter planen bli åpnet for fartsgrense 110 våren 2015.

Gjennomgang av fartsgrensene

Det er på veger med særlig god utformings- og sikkerhetsstandard Samferdselsdepartementet åpner for høyere fartsgrense.

Statens vegvesen har foretatt inspeksjoner og gjennomført nødvendige tiltak for å ivareta trafikksikkerheten på de utvalgte strekningene.

Vegdirektoratet gjør nå en gjennomgang av hele fartsgrensesystemet. Nye strekninger med fartsgrense 110 km/t vil bli vurdert i lys av det videre arbeidet.

Blant annet er strekningenes geometri, kurvatur, siktforhold, akselerasjonsfelt og havarilommer i tunnelene undersøkt med tanke på konsekvensene av økt fart. Det er montert fysiske midtrekkverk der det ikke var fra før. I Vestfold er det satt opp variable fartsgrenseskilt der farten kan styres ned. Dette vil etter hvert også komme i Østfold.

Gjelder ikke busser

Fartsgrensene for tunge kjøretøy, busser og biler med tilhengere står fast. Det vil si at buss som tilfredsstiller visse krav fortsatt får kjøre i 100 km/t. Andre tunge motorkjøretøy (vekt over 3500 kg) har en fartsgrense på 80 km/t. Det er også lavere fart for personbiler som kjører med tilhenger uten brems.

Les også

  1. Søvnproblemer gir økt fare for dødsulykker

    Personer med søvnproblemer kan ha over tre ganger så høy risiko for å dø i ulykker, viser en ny norsk studie.
  2. Endelig kommer den - obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy

    Det har vært snakket om det veldig lenge, men nå er datoen satt. Fra 1.
  3. Her kjører bilen mot kjøreretningen

    To eldre herrer suste avgårde i feil kjøreretning på den nye motorveien E18 mellom Askim og Mysen.
  4. Bussulykken på Carl Berner: Fant feil ved bremsesystemet

    Havarikommisjonen er usikker på om en feil ved bussens bremser alene forårsaket bussulykken på Carl Berner i desember i…
  5. Ny undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt: Elbil kan brukes på de fleste bilreiser

    De aller fleste norske bilreiser er kortere enn rekkevidden til elbiler, ifølge Transportøkonomisk institutt (TøI).
  6. Slakter kjøretøyregister etter milliardregning

    Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) og hans…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. E18: Veien til velstanden

  2. Intercity-striden: Solvik-Olsen forklarer seg etter «storm fra ordførere»

  3. Ulykker på glatte veier flere steder i landet

  4. Pluss content

    Glatte veier og trafikkaos

  5. Glatte veier og trafikkaos i hele Sør-Norge

  6. Ja til 120 kilometer i timen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder