- Prisportal vil gi mindre konkurranse

ADVARER: Konkurransedirektør Christine B. Meyer mener pristilpassing, ikke priskonkurranse, blir konsekvensen av en dagligvareportal. Foto:Terje Bringedal VG. Foto: ,

Konkurransedirektøren frykter misbruk: Hun vil ikke gi deg lett tilgang til prisen på melk, pizza og tomater

Konkurransedirektør Christine B. Meyer sier en dagligvareportal vil føre til pristilpassing, ikke priskonkurranse.

  • Bjørn Haugan

Artikkelen er over fem år gammel

Meyer mener den vedtatte prisportalen, hvor du får tilgang til butikkenes matvarepriser, vil gi mindre konkurranse.

Ett av de fremste argumentene for den nylig vedtatte dagligvareportalen, er at det vil gi full åpenhet om hvilke priser de ulike butikkene til enhver tid har på dagligvarer som lettmelk, Pizza Grandiosa og cola: Den skal bidra til at kundene kan søke seg til butikkene som har billigst mat den dagen - og altså økt konkurranse.

Prisjegere

Men konkurransedirektør Meyer mener det å gi deg tilgang til prisene, vil gi mindre konkurranse. Fordi dagligvarekjedene også vil få tilgang til prisene.

- Matvarekjedene bruker hver dag store ressurser på sende folk rundt omkring i konkurrentenes butikker for å sjekke prisene. Det gjør de for å tilpasse egne priser til konkurrentens, sier Meyer:

Hun sier de overvåker hverandres priser for å unngå priskonkurranse og at det ikke er varens pris som er det viktige, men hvilken pris konkurrenten tar.

- Med dagligvareportalen vil de få prisene servert på et fat. Vi mener derfor at portalen vil gi mindre konkurranse, ikke mer, sier hun.

- Får ikke den reelle prisen

Portalen skal i tillegg gi informasjon om hva de enkelte produktene inneholder. Meyer mener likevel at det er prisen som kommer til å være sentral.

- Vi er spørrende til å bruke så mye penger på et system som kan svekke konkurransen. Vi er svært skeptiske til at prisene skal være realtidsbasert; altså fortelle prisen på varen akkurat i dag. Dette svekker konkurransen.

- Det kan også være noen praktiske utfordringer til når prisene skal måles. Hvis det eksempelvis betyr prisen klokken 12 hver dag, vil dagligvarekjedene ha de lavreste prisene da, så vil de kunne skru opp prisen på andre tider av døgnet.

- Omtrent som bensinstasjonene, hvor prisene er på sitt laveste søndag og mandag, og hvor nabostasjonen tilpasser seg de med lavest pris?

- Ja, det vil kunne fungere på samme måte. Vi mener fullstendig åpen realtidspriser vil gjøre det lettere for kjedene å bruke tilpassede priser, ikke den reelle prisen.

Rema er den eneste dagligvarekjeden som har signalisert at de er positive: Rema har jevnt over vært vinner på VGs matbørs opp gjennom årene og mener seg tjent med at folk får sammenlikne priser via nettet eller en egen app på mobilen, som er det sannsynlige verktøyet.

Giganten er skeptisk

NorgesGruppen er landets største dagligvarekjede. De er skeptisk.

- Vi vil forsøke å være konstruktive og bidra til en slik portal, men vi er skeptiske mht realismen å få dette til. Årsaken er kompleksiteten, kostnadene og usikkerhet om hvorvidt en slik portal vil kunne bli konkurransedempende, sier konserndirektør for kommunikasjon i NorgesGruppen, Per Roskifte:

- Vi har visse erfaringer fra tidligere: For rundt ti år siden ble en prisoversikt som AC Nielsen laget for bransjen, lagt ned av Konkurransetilsynet, fordi den kunne bidra til at dagligvarekjedene tilpasset prisene. En realtids-portal hvor du til enhver tid vil kunne se prisen til konkurrentene, vil trolig gjøre en slik pristilpassing lettere.

Mer om

  1. Mat og drikke
  2. Mattilsynet

Flere artikler

  1. Slik blir matportalen

  2. Nå skal du få sammenligne matpriser

  3. Professor mener kundene taper på prisportal

  4. Nå kan du sjekke hvem som har billigst mat i nabolaget

  5. Priskrig i dagligvarebransjen: Se hvordan Kiwi la felle for pristester

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder