I FULL FYR: Russebussen The last trip ble kraftig ødelagt i brann. Heldigvis ble ingen skadet i brannen, men russebusseierne fortviler nå over verdiene som gikk opp i røyk. Foto: KNUT GREVE ROKVE

Frykter å tape en million kroner etter russebussbrann

Forsikrigsselskaper tilbyr ikke kasko-forsikring for russebusser

Fredag ble russebussen «The Last Trip» totalskadd i brann. Forsikringsansvarlig på bussen, Knut Greve Rokne, fortviler nå over at han ikke fikk kjøpt kaskoforsikring til russebussen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Rokne anslår at verdier for nærmere en million kroner gikk opp i røyk da russebussen ble overtent i en eksplosjonsartet brann i Bergen fredag kveld. I denne summen ligger bussens verdi og det leide stereoanlegget som guttegjengen ennå ikke vet om de må erstatte. Heldigvis ble ingen skadet i den voldsomme brannen.

Norske russ har lagt millioner av kroner i bilene og bussene som de neste ukene ruller rundt på norske veier. Men forsikringsselskapene tilbyr kun lovpålagt ansvarsforsikring til russ som vil forsikre de dyre og høylytte kjøretøyene.

Kaskoforsikring, som altså vil dekke skaden dersom den ikke forårsakes av et annet kjøretøy, tilbys ikke av noen av de forsikringsselskapene VG har vært i kontakt med: Gjensidige, Tryg, If og DNB.

UTBRENT: Russebussen The last trip fra Bergen. Foto: KNUT GREVE ROKVE

- For dyrt

- Årsaken er en vurdering av pris i forhold til risiko. Russebusser og biler er ofte gamle og kjører på veien en kort periode. Vi har ikke sett at det ville vært formålstjenlig å tilby kasko-forsikring til denne type kjøretøy, sier Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef i Gjensidige.

- Dersom vi hadde tilbudt kasko til russebusser, ville det vært så dyrt at ingen trolig ville ha kjøpt det, legger han til.

Det argumentet kjøper ikke russ Knut Greve Rokne. Tre års arbeid og mangfoldige kroner gikk opp i røyk da russebussen «The last trip» tok fyr. Totalt har guttegjengen i Bergen et russebussbudsjett på to millioner kroner. Det inkluderer kjøp av bussen, lydanlegg, interiør, eksteriør, rigging av en konsertscene i Stavanger og sjåfør, opplyser Rokne.

- Da jeg ringte rundt til ulike selskaper, sa de at det ikke var mulig å få kasko. Dersom de hadde tilbudt det, hadde vi selvsagt kjøpt det og heller justert budsjettet. Når vi putter så mye penger inn i bussen, så er en god forsikring første prioritet, sier han.

FORSIKRINSANSVARLIG PÅ RUSSEBUSS: Knut Greve Rokne

Rokne legger til at det kan finnes kaskoforsikringer han ikke er kjent med, men russegjengen fikk bare ansvarsforsikring.

Gamle busser

Mange av landets russebusser er mellom tjue og tretti år gamle. «The last trip» var fra 1994.

- Teknisk sett er russebusser tikkende bomber, så jeg forstår at forsikringsselskapene er skeptiske til å selge kaskoforsikring. Men de kan jo skreddersy en spesialforsikring som koster mer, nettopp for å dekke inn den økte risikoen, mener Rokne.

Gjensidige avviser at de vil kunne gi skreddersydde kaskoforsikringer til russebusser dersom russen er villig til å betale for høy risiko.

- Risikoen er for høy rett og slett.

Tryg avviser alle som ønsker å forsikre en russebil eller -buss.

- Vi tilbyr ikke forsikring for russekjøretøy. Vi kaller det en uønsket risiko og ønsker ikke å forsikre disse bilene og bussene, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens.

- Regnes disse kjøretøyene som ekstra risikable?

- Ja. Det viser vel de siste dagers hendelser.

FULL FYR: Russebuss sto i fyr og flamme fredag kveld. Foto: 2200/leserbilde

Heller ikke If tilbyr kaskoforsikringer til russekjøretøy med den begrunnelsen at risikoen er så høy at prisen for en slik forsikring ville bli så dyr at ingen ville kjøpt den.

- Russekjøretøyene har i seg selv liten verdi, men det er alle dyre ting som russen putter i bilene, som stereoanlegg, lys- og lydanlegg, innredning, som virkelig koster penger. En vanlig kaskoforsikring ville neppe dekket et stereoanlegg til en halv million uansett, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

Han mener at russen i teorien kan vurdere en verdisakforsikring for sine dyre eiendeler, men det ville sette høye krav til vakthold i bussen. Ifølge Berge opplever han få forespørsler etter kaskoforsikringer til russekjøretøy.

- Russen vil ha en rimelig forsikring som dekker det som kan bli dyrt, nemlig ansvarsforsikring og ulykkesforsikring, sier Berge til VG.

Jon Berge i If utelukker imidlertid ikke at de kunne ha gått inn på en skreddersydd løsning dersom russ hadde kontaktet dem.
- Vi kunne kanskje vurdert det dersom det for eksempel var et nyere kjøretøy, sier Berge til VG.

Heller ikke DNB har kasko-forsikringer til russebusser.

- Vi forsikrer ikke russebusser i det hele tatt, sier Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder