REAGERER: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg reagerer på uansvarlig bruk av de nye elektriske sparkesyklene. Foto: Frode Hansen

Opprørt over at blinde blir påkjørt av sparkesykler

Flere blinde og svaksynte er den siste tiden blitt påkjørt av elektriske sparkesykler i hovedstaden. Det opprører byråd Lan Marie Berg.

– Vi har fått flere meldinger fra medlemmer som er blitt påkjørt av elektriske sparkesykler, særlig bakfra. Dette er lydløse kjøretøy og de er vanskelige å legge merke til, sier leder i Blindeforbundet Unn Ljøner Hagen til Radio Norge.

– Det opprører meg veldig å høre. Det skal være trygt og enkelt for alle å ferdes i Oslo. Også for blinde og svaksynte. Alle som bruker sykler eller sparkesykler har ansvar for å følge trafikkreglene og ta hensyn til fotgjengere, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg, til VG.

Til VG forteller Blindeforbundets Hagen at de også synes det er problematisk at sparkesyklene har adgang til å bruke fortauene.

– Vi har eksempler på at brukere av sparkesykler har kjørt ned førerhunder på fortauene. Dette er et nytt fenomen som er kommet i løpet av kort tid og det er ikke mitt inntrykk at alle har lært seg å bremse. Hadde fortauene vært forbeholdt fotgjengerne ville vi følt oss mye tryggere, fortsetter Hagen.

Men dette kan ikke Oslo kommune gjøre noe med.

– Dette er det ikke opp til byrådet å bestemme. I følge Vegtrafikkloven har man anledning til å sykle på fortau. Men man må oppføre seg på fotgjengernes premisser og sykle i gangfart, understreker Lan Marie Berg.

PÅKJØRT: Norges Blindeforbund krever at byrådet tar grep etter at flere blinde og svaksynte er blitt påkjørt av elektriske sparkesykler i hovedstaden. Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

les også

Regjeringen tillater bruk av elsykler i Oslomarka

To selskaper er allerede i gang med å tilby elektriske sparkesykler til innbyggerne i hovedstaden, og til sammen elleve ønsker å gjøre det samme. Det er ventet at flere tusen slike kjøretøy vil bli å se i Oslos gater de neste månedene.

Les også: Hundrevis av elektriske sparkesykler inntar Norge

Lan Marie Berg mener at det i utgangspunktet ikke står brukerne av de nye sparkesyklene fritt til å sette fra seg syklene akkurat der det passer dem.

– Sparkesyklene skal ikke settes for eksempel midt på et fortau. Kommunens retningslinjer sier at det skal være minst to og en halv meters fri ferdsel på fortauene. Dette må leverandørene av de nye sparkesyklene følge opp, sier Berg.

les også

Stor test: Elsykler under 20 000

Pluss content

Blindeforbundet understreker at de ser positivt på tilbudet om grønn transport, men ønsker likevel at kommunen tar grep.

– Det er den uryddige parkeringen som er veldig problematisk for synshemmede. Det er ikke forutsigbart, det er plutselig en sparkesykkel som ligger henslengt rett foran deg, sier forbundslederen.

Byråd Lan Marie Berg forteller at hun synes de nye elektriske sparkesyklene er et nytt og spennende tilbud i bybildet, men at det samtidig er mange potensielle utfordringer både når det kommer til framkommelighet og forsøpling.

- Det er første gang vi får slike sparkesykler i Oslo. Vi følger utviklingen tett og kommer til å ta opp problemstillingene som Blindeforbundet reiser i et møte med politiet på fredag med tanke på håndheving av trafikkreglene. Det et det politiet som har ansvar for, sier byråd Lan Marie Berg.

Eric André, Norden-sjef i Voi, et av selskapene som leverer de elektriske sparkesyklene har denne kommentaren til reaksjonene fra Norges Blindeforbund:

– Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. I morgen skal vi møte Norsk Blindeforbund for å diskutere problemet. Vi er veldig åpne for dialog med byrådet og andre som kan bistå dette arbeidet. Dette er en problemstilling som vi tar svært alvorlig, sier Eric André.

(VG/NTB)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder