BEKLAGER: Statsråd Trond Giske innrømmer at dagens situasjon er uholdbar. Foto: Scanpix

BEKLAGER: Statsråd Trond Giske innrømmer at dagens situasjon er uholdbar. Foto: Scanpix

Giske: Vi har ikke fått det vi har betalt for

STORTINGET (VG Nett) Utskjelte Altinn har kostet staten én milliard kroner. - Ingen skal oppleve det Kenneth gjorde, sier næringsminister Trond Giske.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Feilen som kom til syne i Altinn i går er fortsatt ikke funnet. Allerede tidlig på morgenen tirsdag kom meldingene om at flere ikke fikk logget seg inn.

Tirsdag kveld måtte hele nettstedet tas ned, og flere kom inn på selvangivelsen til en 36 år gammel oslomann som heter Kenneth, og fikk der også opplysninger om hans kone.

Onsdag jobber teknikere på spreng for å rette feilen, og foreløpig får besøkende bare opp en feilmelding når de prøver å komme seg inn. De har også hentet inn ekstern hjelp fra USA.

VGTV: Giske: - Uholdbart!

Bestilte rapport

Næringsministeren beskyldes for å ha lagt lokk på en kritisk rapport om Altinn.

- Jeg bestilte den såkalte hemmelige rapporten. Den viser en rekke svakheter ved systemet. Brønnøysundregisteret fikk tilgang til denne så fort vi fikk den, og har brukt den i arbeidet. Likevel har de ikke klart oppgaven, sier næringsminister Trond Giske på en pressekonferanse onsdag.

Årsaken til at rapporten ikke offentliggjøres før nå, skyldes at den nettopp er ferdig, ifølge Giske. Rapporten ble heller ikke journalført fordi den var uferdig, ifølge departementet.

Bakgrunnen for at Giske bestilte rapporten var problemene fra i fjor, da Altinn kollapset.

- Ingen skal oppleve det Kenneth opplevde

Brønnøysundregisteret har fortsatt ikke klart å finne ut hva som gikk galt.

- Vi vet ikke helt ennå hva som har forårsaket problemet. Kapasitetsproblemet fra i fjor er kanskje løst, men nå ser det ut som vi har et alvorlig sikkerhetsbrudd. Det er uholdbart at det ikke fungerer. Ingen skal oppleve det som Kenneth opplevde i går, nemlig at sensitive personopplysninger kommer på avveie.

Giske sier han aldri ble varslet om at det var en risiko for at personopplysninger kunne komme på avveie. Han karakteriserer det som skjedde i går som et tillitsbrudd med befolknngen.

- Det tar vi svært alvorlig, sier næringsministeren.

Staten har brukt enorme ressurser på Altinn-prosjektet. Siden 2003 har det blitt bevilget mange millioner kroner hvert eneste år. Den totale kostnaden på nettløsningen er rundt én milliard kroner.

- Akkurat på det området her har vi ikke fått det vi har betalt for, sier Giske.

KOMMENTAR: Sagaen om IT-folket

Ministeren beklager

Han er opptatt av at Brønnøysundregisteret og underleverandører nå må kartlegge hva som gikk galt for å unngå at det samme kan skje i fremtiden.

- Det skal være kapasitet til at mange kan benytte tjenesten samtidig uten at det skjer sikkerhetsbrudd, understreker han.

Giske sier at det nå jobbes hardt med at Altinn-systemet skal fungere godt nok, og ramser opp en rekke tiltak fra departementet sin side.

- Vi har fått på plass ny direktør, vi har stanset alt av nye tjenester for å unngå mer belastning og vi har besluttet å reorganisere Altinn i en egen organisasjonsenhet. Det hjelper ikke dem som ble rammet i går, og det er bare å beklage. Sånn skal det ikke være.

- Fungerer stort sett bra

Samtidig mener næringsministeren at Altinn stort sett fungerer slik det skal.

- Altinn tjener mange forskjellige formål. På de åtte årene de har eksistert, har det bare vært noen få dager med nedetid.

Sjefen for Brønnøysundregistrene, Håkon Olderbakk, forsvarte også Altinn-løsningen i dag.

- Det er en god løsning. Det har gått veldig mange transaksjoner gjennom løsningen og den brukes av veldig mange hver dag, sier Olderbakk til VG Nett.

Tidligere i dag svarte Skatteetaten så godt de kunne på spørsmål fra VG Netts lesere.

De som ennå ikke har fått se selvangivelsen sin, får det neppe i dag heller.

Når problemene først oppsto, mener næringsministeren det var en riktig avgjørelse å stenge Altinn.

- Personhensyn må gå foran den tjenesten.

En utvikler i det svenske Skatteverket mener denne feilen aldri kunne oppstått hos dem.

Samtidig som kritikken hagler mot Altinn, søker nettstedet etter en ny teknisk ansvarlig.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder