Flere vaiere har røket, milliardskipet «Helge Ingstad» har sunket

Flere av vaierne som holder KNM «Helge Ingstad» oppe har røket i natt. Nå ligger skipet nesten helt under vann.

Fregatten har ligget sikret til land med ni kraftige vaiere, etter kollisjonen med et tankskip sist torsdag. Men nesten hele skipet til fire milliarder kroner gikk tapt for vannmassene da flere av vaierne røk i går kveld og i natt.

Under en pressekonferanse tirsdags formiddag kunne Sjøforsvaret opplyse om at flere vaiere røk allerede i går kveld.

– Mandag kveld sank fartøyet cirka en meter dypere, som følge av at to av vaierne som vi anså som de svakeste punktene røk, opplyser Håvard Mathisen fra Forsvarsmateriell.

Forsvaret startet i går kveld da arbeidet med å montere nye vaiere. Men de lyktes ikke.

– Vi jobbet frem til midnatt med sikring av fartøyet, men etter midnatt anså vi ikke situasjonen som trygg nok til å bruke personell på sikringsarbeid i baugen. Klokken 06.00 i dag røk samtlige sikringer fremme. Alle sikringene akterut er nå sikret, og skipet ligger stabilt, sier Mathisen videre.

Se hvor mye skipet sank da alle vaierne røk klokken seks i dag tidlig:

Nå er det bare radartårnet og deler av hekken som ligger over vann.

Intern gransking

Forsvaret opplyser at de starter en intern gransking. Den forsvarsinterne undersøkelsen skal se på kollisjonen og hva som skjedde i forkant. De vil ikke se hvem som skal lede gruppen - og kan ikke love at resultatene offentliggjøres.

– Dersom våre egne, politiets eller Havarikommisjonens undersøkelser viser avvik, vil vi fortløpende iverksette tiltak, opplyser Sjøforsvaret på pressekonferansen.

Rune Andersen, som er sjef i Marinen, sier:

– Oppfølgingen av besetningen er fortsatt en hovedprioritet for oss.

Ifølge BT er området like utenfor land mellom 35 og 40 meter dypt.

– Ufattelig trist

Det er fortsatt våpen om bord i fartøyet, opplyser Forsvaret. Kystverket har samlet opp tretten kubikkmeter med diesel som har lekket ut av fregatten.

Forsvaret har gitt Forsvarsmateriell ansvaret for bergingen. Selve bergingen skal gjøres av et privat selskap.

– Det er viktig å påpeke at Forsvaret ikke har erfaring med å berge fartøy og det er derfor vi setter det ut til selskap som erfaring med å gjøre dette, opplyser Forsvaret på pressekonferansen.

Planen, opplyser de, er at man skal løfte fregatten opp ved hjelp av to kranlektere. Det er bestilt og er på vei.

Å miste et skip beskrives som tungt av sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

– Det å miste et fartøy er ufattelig trist, det er store verdier og mektig militærkapasitet, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder