FLEST KLAGER: Forbrukerrådet har mottat flere klager på Norwegian enn noen andre flyselskaper hittil i  2017
FLEST KLAGER: Forbrukerrådet har mottat flere klager på Norwegian enn noen andre flyselskaper hittil i 2017 Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN, NTB SCANPIX

Forbrukerrådet: Norwegian på klagetoppen

Publisert: Oppdatert: 06.07.17 16:48

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Flyselskapet Norwegian topper statistikken for henvendelser til Forbrukerrådet hittil i år - uten at kanselleringene fra i sommer er med.

Forbrukerrådet har telt antall henvendelser de har mottatt på flyselskaper frem til 1. juli. Norwegian har med 96 registrerte klager nesten tre ganger så mange klager som nestemann på lista, SAS, som har 33.

– Henvendelsene gjelder hovedsakelig driftsproblemer, innstillinger, forsinkelser og dårlig kundeservice og informasjon, opplyser direktør i forbrukerrådet Randi Flesland på en pressekonferanse torsdag morgen.

Ettersom tellingen av klagene kun viser første halvår, forventer Forbrukerrådet flere klager på sommerens kanselleringer og forsinkelser gjennom sommeren.

Les også: Norwegian: Vi hadde ikke forutsett så mange kanselleringer

Så mange klager mottok forbrukerrådet om flyselskapene:

* Norwegian: 96

* SAS: 33

* KLM: 24

* Widerøe: 11

* British Airways: 7

* Lufthansa: 7

* Ryanair: 4

Gambler på bekostning av kundene

Flesland peker på at Norwegian har vokst mye de siste årene, noe som kan gjøre at de sliter med å holde tritt når det kommer til bemanning og tjenester til passasjerene. Likevel mener hun omfanget av klager selskapet har fått er altfor stort.

– Norwegian gambler på bekostning av kundene sine når de setter opp fly og ikke kan planlegge godt nok. Er det forbrukeren som skal sitte igjen med skjegget i postkassa?

Det er en nedgang i antall spørsmål om passasjerrettigheter på 28 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Dette betyr ikke at situasjonen er vesentlig bedre i år.

– I fjor mottok vi mange henvendelser blant annet på flyseteavgiften som gjorde at tallet ble unormalt høyt.

Flygesjefen innrømmer: Norwegian har for få piloter

Norwegian: Dette tar vi svært alvorlig

Norwegian legger seg flate.

– Dette tar vi i Norwegian svært alvorlig. Vi erkjenner at vi har hatt for lange forsinkelser og kanselleringer, sier pressekontakt Astrid Mannon-Gibson i Norwegian.

Hun forteller at første prioritet når de opplever uregelmessigheter er å være tilgjengelig for passasjerene.

– Dette er på ingen måte noe vi spekulerer i. Norwegian jobber hele tiden for å bli bedre og mye er forbedret de siste årene, men vi fortsetter prosessene for å bli enda bedre. Vi har har det siste året gjort svært mange effektiviseringstiltak for å kunne yte en bedre service for de som har vært uheldige og blitt berørt av uregelmessigheter.

Ved forsinkelser kommuniserer de endringer via SMS, og er tilgjengelige på flyplass, telefon, chat og i sosiale medier. Hun forteller det kan være utfordrende å nå alle når mange uregelmessigheter skjer på en gang, men at alle vanligvis vil få svar innen kort tid.

I tillegg påpeker hun at Norwegian er landets største flyselskap med flest passasjerer.

– Da er det kanskje ikke unaturlig at vi mottar flere klager. Men tallene er for høye, det synes vi også.

Pilotforbundet bekymret: Norwegian leier inn utenlandske selskaper for å skvise ned prisene

Denne artikkelen handler om