DASH-8: Det skal ha vært et fly av denne typen som fredag fikk problemer i luften og gikk inn for landing på Torp. Foto: Jan Ovind

Widerøe: - Var ikke en nødsituasjon

(VG Nett) Flyselskapet Widerøe mener at fredagens nødlanding på Sandefjord lufthavn Torp ikke var noen nødsituasjon i det hele tatt.

Anders Park Framstad
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Politi, brannmannskap og ambulanser rykket fredag morgen ut til Sandefjord lufthavn Torp, etter at et Dash-8-fly med 60 passasjerer ombord angivelig måtte gå inn for nødlanding med tekniske problemer.

Les også:Dash 8-fly nødlandet på Torp

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe, selskapet som står bak flyvningen, mener imidlertid at det aldri var noen nødssituasjon.

- Fra cockpiten ble det gitt beskjed om at det ikke var nødvendig med økt beredskap på flyplassen. Flyet hadde fint kunnet gått til England, dit det skulle. Det landet likevel på Torp, der passasjerene kunne bytte til et annet fly vi hadde ledig, sier han til VG Nett.

I Widerøe undrer man seg nå over det store oppbudet av redningsmannskaper.

- Det er som om du har halv tank på bilen din, stopper for å fylle - og bensinstasjonen ringer ambulansen, sier Kongsteien.

Flyet landet i 09.30-tiden uten problemer. Ingen personer ble skadet.

Flyplassjef Per Erik Bakke bekrefter at det at det aldri var snakk om noen nødlanding. Han sier at hendelsesforløpet var udramatisk.

Faste prosedyrer

Politiet i Vestfold opplyser at de følger faste prosedyrer når krisesituasjoner oppstår i luften ved Torp.

- Vi får melding fra tårnet på flyplassen, og følger faste prosedyrer. Når vi får inn sånne saker, går det ut trippelvarsling til politi, ambulanser og brannvesen, sier stedfortredende stabsjef Asle Kåre From.

Han avviser at de kan ha misforstått meldingen fra flyplassen, og at uttrykket «nødlanding» kan stamme fra politiet.

- Nei, systemet er så presist av det ikke skal skje. Vi kan ikke vurdere farenivået, det er det lufttrafikktjenesten ved tårnet som gjør, sier From.

Avinor, som som drifter lufttrafikktjenesten, opplyser at full mobilisering igangsettes rutinemessig når fly i luften varsler uregelmessig landing.

Lavt trykk i pumpe

Widerøe opplyser at flyvningen som landet på Torp gikk inn for landing på grunn av lavt trykk i en hydraulisk pumpe. Det skal imidlertid finnes en reservepumpe ombord på flyet.

- Denne pumpen skal nå kontrolleres. Det var derfor flyet landet på Torp - der har vi folk som raskt kan se på dette, sier kommunikasjonsdirektør Kongsteien.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder