TILBAKE P ÅJOBB: Norwegian-sjef Bjørn Kjos informerer pressen om pilotstreiken på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag. Foto:Håkon Mosvold Larsen,NTB scanpix

Bjørn Kjos (68) om fremtiden: – Ingenting varer evig

Bjørn Kjos vet ikke hvor lenge han blir sittende
som Norwegian-sjef. – De siste dagene har vært så hektiske at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det.

Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Klokken 18.30 tirsdag kveld ble Norwegian og pilotforeningen enige om en avtale som markerte slutten på en 11 dager lang, intens streik som rammet over 200.000 passasjerer.

En svært lettet Norwegian-sjef uttalte til VG at resten av dagen skulle gå med til å prioritere kona for alt det var verdt.

Tidlig onsdag morgen var han på plass igjen på kontoret på Fornebu. Han har foreløpig ikke hatt tid til å ta seg fri, sier han til VG.

– Vi har fortsatt masse fly som skal ut i produksjon, og det er mange passasjerer som skal ut og fly, så jeg har ikke hatt en hviledag ennå. Det er litt tidlig.

Han sier at selskapet nå jobber med å refundere flybilletter til de rammede. Flytrafikken er ventet å gå som normalt igjen onsdag kveld.

12 ting du bør vite om streiken

– Ikke evig

Kjos sier til VG at det fortsatt er for tidlig å si hvor mye streiken har kostet selskapet, men en streik er aldri billig, innrømmer han.

KOMMENTAR: Krigen om Norwegian-sannheten

Norwegian-sjefen sier at forholdet til pilotene som rammet flytrafikken i selskapet hans fortsatt er godt.

– De er profesjonelle folk, og jeg har ingen problemer med dem.

Har forholdet endret seg før og etter streiken?

– Jeg tror alle partene har et profesjonelt forhold, sier han.

Tidligere denne uken ble det kjent at fotballekspert og programleder Davy Wathne må slutte i TV 2 når han fyller 67 år.

Norwegian-sjefen er 68 år allerede. Hvor lenge han blir værende i Norwegian vet han ikke.

Heldigvis, sier Kjos, så har selskapet vært skånet for så store streiker som den som raste de siste dagene.

Hvor lenge orker du dette kjøret?

– De siste dagene har vært så hektiske at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det, men det er jo en tid for alt. Jeg ser på hva som er best for selskapet og hva som er best for de ansatte.

Har du sett for deg en etterfølger?

– Nei, det har jeg ikke, men ingenting varer evig.

Hvor lenge kommer du til å lede selskapet?

– Det er veldig vanskelig å si, og det er jo et styre som skal avgjøre dette. Jeg tar et år av gangen, sier Kjos til VG.

Må tilpasse seg

Kjos mener at avtalen som ble undertegnet tirsdag ikke vil være til hinder for måten han ønsker at Norwegian skal drives på i fremtiden. Han mener riktignok at selskapet vil måtte forandre seg i tiden som kommer.

Jeg ser ikke at den har det. Vi har behov for alle pilotene vi har, og vi har aldri hatt planer om å bytte de ut. Når det skjer endringer i ruter, så har det med konkurransesituasjonen å gjøre. Skal vi konkurrere på en rute, må det kanskje endringer til. Sånne ting vil alltid skje. Vi har tross alt den samme flyparken hele tiden – litt opp om sommeren, litt ned om vinteren. Vi har behov for pilotene nå, og tre år får vi 222 nye fly, og da trenger vi langt fler.

Han sier også at selskapet vil endres på den måten at de ønsker å få mer «tyngde på de tunge trafikkstedene».

Hvordan vil strukturen i selskapet være om 1–3–5 år? Vil den være annerledes?

– Ikke mer enn at vi vil vokse mer på de tunge linjene. Strukturen er på mange måter satt, men det er vanskelig å si. Man må endre seg ettersom konkurransen og tidene endrer seg. Det er vanskelig å spå. Det er viktig å kunne tilpasse seg konkurransen til enhver tid.

Benekter Ryanair-kontakt

Under streiken dukket det opp påstander om at Kjos og Norwegian hadde vært i kontakt med det irske lavprisselskapet Ryanair med mål om en mulig fusjon og samarbeid. Dette avkrefter nå Norwegian-toppen.

– Nei, jeg har bare lest de spekulasjonene. Jeg kjenner ikke til det, og om det hadde skjedd, kunne jeg ikke kommentert det, sier han. Han sier videre at selskapet hans har ingen planer om å flagge ut. Han sier målet er å bli større ute, for å holde flyprisene nede.

– Du må opp i en kritisk masse for å få lav nok kost, og dette har med volum å gjøre. Vi har ingen planer om at Norwegian skal være noe annet enn norsk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder