POLFARER: Børge Ousland er viden kjent som polfarer og ekspedisjons-leder etter flere ekspedisjoner i polare strøk. Foto: Frode Hansen, VG

Istrøbbel for Børge Ouslands polekspedisjon

Børge Ousland (57) og sørafrikanske Mike Horn (53) forsøker å krysse Polhavet fra Alaska til Svalbard på ski. Motdrift i isen skaper trøbbel for de to.

Ousland og Horn forlot Nome i Alaska med seilbåt 25. august og ankom iskanten 12. september. Siden har de gått på ski over isen.

Planen er at de skal hentes med båt ved iskanten nord for Svalbard. Egentlig skulle de nå målet i midten av november.

Nå ligger det an til at de er fremme i månedsskiftet eller tidlig i desember.

– Det er overraskende mye mer drift i isen enn vi hadde forutsett. Og isen driver i en annen retning enn det som er vanlig i Polhavet, og som hadde vært gunstig for oss. Vi har tre til fem kilometer motdrift i forhold til vårt skjema. Det betyr at vi ligger inntil ti kilometer daglig etter den fremdriften vi kunne ha hatt, sier Lars Ebbesen til VG.

POLFARER: Mike Horn er Børge Ouslands turkamerat på ski over Polhavet fra Alaska til Svalbard. Foto: JOEL SAGET / AFP

De to skigåerne har de siste dagene møtt på sterk kulde, ifølge ekspedisjonens meldinger på sosiale medier. Men de skal klare seg med mat.

– Nei til uthenting

– De to har bra med mat igjen, og det ser ut til å holde, for fra mandag av ser vær- og vindprognosene ut til å hjelpe oss til å klare å nå de ca 300 km som da gjenstår på de ti dagene som er tatt høyde for med matrasjoner, ifølge Ebbesen.

Derfor har ekspedisjonen også takket nei til forslag om uthenting, senest denne helgen.

Men de bygger likevel opp en beredskap.

– Vi har gjort klar et isteam med Bent Rotmo og Alexander Gamme som skal inn til isen nord for Svalbard dersom det blir behov for dette. Men det er ikke mulig ennå å si noe om hvilken dato ekspedisjonen vil nå frem. De har matrasjoner og forsyninger som varer til 5. desember, så de bør være fremme ved målet innen den tid, sier Lars Ebbesen som er talsperson for ekspedisjonen.

På grunn av klimaendringene er isen mye tynnere enn vanlig på den ruten Ousland og Horn har valgt.

KLIMAENDRINGER: Svalbard og Arktis er det område i verden hvor klimaendringene merkes mest og først. De siste årene har det blitt stadig mindre is i fjordene på Svalbard. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: KAJETAN DEJA / ALFRED WEGENER INSTITUT HANDOUT / EPA

les også

Ble første til å krysse Antarktis alene uten vindhjelp

Isen driver bakover

Hele turens hovedhensikt er å vise at det er mulig å forsere dette området fordi isen er blitt tynnere på grunn av klimaendringene.

- Det er jo hele grunnfilosofien for ekspedisjonen å vise hva som er mulig på grunn av konsekvensene av klimaendringene i dette området, som er et av de mest påvirkelige strøkene klimamessig i verden, grunngir Ebbesen.

les også

Ekstremvarme i Arktis – verdens nordligste målestasjon har varmegrader

Forberedte redningsaksjon

Ifølge Nordlys hadde Hovedredningssentralen Nord-Norge forberedt seg på å hente ut paret dersom det blir nødvendig.

Et helikopter stasjonert i Longyearbyen på Svalbard kan brukes til en eventuell redningsaksjon, og Hovedredningssentralen har planlagt å bruke forskningsfartøyet Kronprins Haakon som mellomlandingsstasjon.

Foreløpig er del altså ikke aktuelt med en redningsaksjon.

– Utmattet

Ifølge Ebbesen har Ousland og Horn fått noen små frostskader, men er i overraskende god form til tross for problemene de har støtt på.

Horns datter, Annika Horn, har imidlertid uttalt at faren var svært nedfor da hun snakket med ham.

– Jeg har aldri sett han sånn før, så ekstremt utmattet. Søsteren min og jeg vil at han skal komme snart hjem, sa hun til den franske avisen Le Parisien.

les også

Polfarer Børge Ouslands nordnorske paradis

Pluss content
les også

Ny kuldebølge på vei: Børge Ouslands beste råd

Pluss content
les også

Astrid (49) på Sydpolen i Amundsens fotspor

.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder