Elvestuen (V) om bompengeforhandlingene: - Ingen enighet mellom de fire partiene

Venstre skal ha fått gjennomslag for at staten tar en større del av regningen for kollektiv-satsing. Likevel vil Venstre forhandle videre i bompengekrisen som har rammet regjeringen.

Klima- og miljøminister, Ola Elvestuen (V) sier at det foreløpig ikke er enighet i forhandlingene. Det skjer bare et par timer etter at Siv Jensen fortalte at Frp sitt landsstyre hadde godtatt en skisse til avtale.

På samme pressekonferanse sa Frps nestleder Sylvi Listhaug at de ikke akter å gå inn i nye forhandlinger.

– Frp ikke kan inngå en avtale med seg selv. Det må være fire partier som er enige, sier Elevestuen.

– Siv Jensen dikterer ikke avtaler alene, sier Venstre leder Trine Skei Grande til TV2.

Sentrale kilder i Venstre sier likevel at det ikke er et alternativ for partiet å gå ut av regjering.

les også

Kilde til VG: Bompengeskisse til mer enn 20 milliarder

Nestleder Elvestuen svarte søndag kveld slik på hvordan Venstre forholder seg til bompengeskissen som Frp i dag har sagt ja til:

– Vi har en regjeringsplattform som vi er godt fornøyd med, vi leverer både bedre byluft og bedre kollektivtransport inn i byene. Men det er ingen enighet mellom de fire partiene på dette punktet. Vi skal ha bedre kollektivtransport, men vi kan ikke gjøre det på en sånn måte at det blir mer trafikk inn i de største byene, sier Elvestuen.

Han er imidlertid klar for å forhandle videre.

– Vi er innstilt på å snakke videre om dette som alle andre spørsmål for å få plass en enighet der vi fortsetter satsingen for å få bedre luft, få ned utslipp og bedre kollektivtransport.

UENIGE: Ola Elvestuen og Venstre vil forhandle videre. Foto: Frode Hansen

Elvestuen: Går ut fra at regjeringen møtes mandag

– Hva tenker du om prosessen som Frp har startet samtidig som det har vært forhandlinger?

– Det må Frp svare på, men det er ikke slik Venstre ville gjort det, sier Elvestuen.

– Hvordan ville Venstre gjort det?

– Gjennom samtaler i regjering. Vi har en plattform som vi forhandlet frem så sent som i januar. Den bør være utgangspunkt for det arbeidet som vi nå skal arbeide videre med.

– Fire milliardær kroner til økt satsing til kollektivtrafikken, er tallene ifølge kilder. Er ikke det en god deal for venstre?

– Det skal jeg ikke gå inn på. Det er ikke noe enighet om hvordan vi skal gjøre dette mellom de fire partiene og det er klart vi skal fortsette satsing på kollektivtransport, vi skal ha satsing på å få ned utslipp. Men det kan ikke skje på en sånn måte at det også øker biltrafikken inn i de store byene, sier han til VG.

Han går ut fra at partiene vil møtes både på denne og andre saker allerede i morgen.

Frykter økt trafikk

Ifølge VGs opplysninger skal Venstre ha fått gjennomslag i skissen som partilederne i regjeringen har laget, for at staten skal dekke opptil 70 prosent av kollektivsatsingene i de store byene. Dagens andel er 50 prosent.

Økt statlig andel betyr også lavere bompenger. Grunnen til at Venstre nå nøler med å støtte den endelige pakken internt i regjeringen, skal være frykt for økt trafikk når bompengene samtidig blir satt ned, får VG opplyst av kilder i regjeringssystemet.

TØFFE TAK I REGJERINGEN: Frp-leder Siv Jensen og nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes stilte til pressekonferanse søndag ettermiddag. Foto: Frode Hansen

KrFs landsstyre skal ha møte i kveld

VG har flere ganger i ettermiddag forsøkt å komme i kontakt med Venstre-leder Trine Skei Grande, men vi har foreløpig ikke fått svar.

Men sentrale kilder i Venstre sier til VG at skissen er et godt grunnlag, men at det ikke er godt nok.

– Vi vil forhandle videre, fordi vi mener vi i større grad må ta hensyn til klimautfordringene, sier en sentral Venstre-kilde.

Erna Solberg sier til VG at hun har fått anledning av partiet til å si ja til skissen, hvis de andre partiene blir med.

KrFs landsstyre skal ha telefonmøte klokka 21 i kveld der KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad vil orientere sitt landsstyre om situasjonen.

– Jeg vil orientere om hva som er gjort, og at KrF er innstilt på å bidra til en snarlig løsning, sier Ropstad til VG.

Han sier at KrF ønsker en løsning som sikrer videre utbygging av kollektivtransport, og samtidig bidrar til lavere bompengebelastning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder