- Begge partene tapte streiken

BEGGE TAPTE: Flybransjeekspert Espen Andersen mener begge disse to er tapere etter streiken: Til venste er leder for pilotforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar og administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos (t.h). Foto:Trond Solberg,

Flybransjeekspert:Passasjerene vant streiken

Flybransjeekspert Espen Andersen ved BI mener Norwegian-streiken vil gi billigere flybilletter.

  • Anne Stine Sæther
  • Sverre Holm-Nilsen

Artikkelen er over fem år gammel

– Det er to tapere og tre vinnere etter denne streiken. Pilotene og Bjørn Kjos er begge tapere. Markedet er vinneren. Kundene vil få billigere billetter, alle andre i reisenæringen bortsett fra flyselskapene vil tjene penger og en rekke søreuropeere og andre fra land med mye større arbeidsløshet enn Norge får jobb, sier Andersen som er førsteamanuensis ved BI.

PASSASJERENE VANT: Det er markedet som er vinneren etter Norwegian-streiken, mener førsteamanuensis Espen Andersen ved BI Foto:Alexander Hagstadius Alexander H,

Han mener pilotene har kjøpt seg tid, men at det kommer nye, tøffe tak når avtaleperioden er over om tre år.

– Hvis Norwegians ekspansjonsplaner slår til, vil de norske pilotene være svekket ved neste tarifforhandling. Nå skjer 30 prosent av Norwegians flyginger i Norge. Om tre år er andelen bare ti prosent. Da tåler Norwegian en streik og de norske pilotene vil være mye svakere som gruppe. At pilotene skal forstå hvordan verden ser ut, har kostet Norwegian 500 millioner kroner, sier Andersen.

Han har registrert at pilotene har fått en jobbgaranti, men mener at det gjenstår å se hva denne er verdt.

– De har fått en slags garanti og står i en annen stilling en andre ansatte for en viss tid. De har kjøpt seg en viss utsettelse. Men når tre år er gått, skal dette forhandles om igjen. Da vil pilotenes forhandlingsevne være sterkt svekket, sier Andersen.

Han er helt klar på at «verden går i den retningen Bjørn Kjos legger opp til», og at presset vi nå har sett i Norwegian, vil komme i alle flyselskaper.

Uten tillit

Hans Geelmuyden i Geelmuyden & Kiese mener Norwegian-konflikten har bare tapere:

– Piloter, passasjerer og flyselskap, ramser han opp.

KOMMUNIKASJON: Hans Geelmuyden mener det var tydelig at partene manglet tillit til hverandre. Foto:Trond Solberg,VG

– På kort sikt er Norwegian den store økonomiske taperen. På lengre sikt kan det godt bli pilotene. Nordmenn forstår at streiken er lovlig. Samtidig sender mange varme tanker til Kjos som takk for billige drømmereiser. Makten ligger i markedet, og vinner ikke Norwegian frem, så reiser vi med Ryanair i stedet. Det burde pilotene forstå, sier Hans Geelmuyden.

Han mener kommunikasjonen mellom partene de siste dagene har vært preget av at partene ikke har tillit til hverandre.

– Skittkasting og mistenkeliggjøring bidrar heller ikke til å etablere tillit, hverken internt eller eksternt. Ingen av partene har maktet å mobilisere sympati i opinionen. Kommunikasjonen står til stryk. Mange skjønner knapt hva konflikten handler om. Nå må partene besinne seg og finne en løsning.

Professor mener pilotene tapte

Jussprofessor Geir Woxholth går i en Facebook-melding tirsdag kveld langt i å si at flygerne står igjen som den tapende part etter konflikten i Norwegian. Parat mener Woxholth ikke har satt seg godt nok inn i avtalen.

Arbeidskonflikten mellom flyselskapet og pilotene ble løst og streiken avblåst tirsdag kveld.

«Her gjelder det å holde maska: Kjos legger ansiktet i alvorlige folder og sier – på spørsmålet hva de har «gitt» – at pilotene har fått «jobbgaranti» i 3 år. Som kjent var kravet ansettelse i morselskapet. En slik avtale om «jobbgaranti», er ikke verd noe ut over hva markedet til enhver tid er i stand til å bære», skriver Woxholth i Facebook-meldingen.

HAVARI: Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud (t.h.) er ikke enig jusprofessor Geir Woxholts beskrivelser om totalhavari for pilotene og Parat. Halvor Vatnar fra Norwegian Pilot Union til venstre. Foto:Berit Roald,NTB scanpix

«Å høre at dette er «juridisk» forpliktende, er tomt vrøvl. Er krybben tom, hjelper ikke jussen det spøtt. Pilotene fikk ikke noe mer enn det selskapet tilbød for mange dager siden», melder jussprofessoren fra Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo – før han trekker en knallhard konklusjon:

«I realiteten er dette et totalhavari for pilotene og PARAT.»

– Sterke meninger – lite kunnskap

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener Woxholth kan mene hva han vil om avtalen, men understreker at jussprofessoren ikke har satt seg godt nok inn i avtalen som ble forhandlet fram tirsdag.

– Det er interessant at en ekspert på juridiske spørsmål har så sterke meninger om innholdet i forhandlinger og avtaleverk han ikke har kunnskap om – utover hva han har lest i pressen, sier Skjæggerud til NTB.

Parat-lederen inviterer samtidig jussprofessoren til samtaler slik at han «kan få et bedre innblikk i realitetene».

Les også

Mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Streiken er over: Pilotene får lite sympati av folket

  2. Norwegian-avtalen åpner for færre piloter

  3. Slik var streikedramaet time for time

  4. Kilder til VG: Norwegian-streiken: Optimisme for første gang

  5. Krigen om Norwegian-sannheten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder