Quiz: Er du smartere enn en femteklassing?

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Hva består jordskorpen av? Hvordan dannes bergarter? Dette lærer norske barn i på skolen i femte klasse.

Her kan du sjekke om du også kan svarene!

En fersk undersøkelse fra Center for Accountability in Science i USA viser at de fleste amerikanere mangler basiskunnskaper i naturfag. Nesten ingen som deltok i undersøkelsen klarte å svare på spørsmål beregnet på femteklassinger.

VG Helg har i dag en større reportasje som undersøker hva norske foreldre bør kunne, or å gi god leksehjelp til barna.

Levende undervisning

– På barneskolen er mange barn nysgjerrige, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard.

Han er astrofysiker, forfatter og glad formidler av komplisert materie.

– Jeg har mye kontakt med skolen, og ser at nysgjerrigheten har ofte er snudd når de kommer på ungdomsskolen. Jeg tror det kan ha en sammenheng med at undervisningen på slutten av barneskolen har vært lite engasjerende.

Ødegaard brenner, naturlig nok, for naturfagskunnskaper. For at elevene skal bevare kunnskapene lenger enn til neste naturfagsprøve, mener han det har det mye å si hvordan læreren formidler stoffet.

– For å holde på interessen er det viktig å gjøre undervisningen spennende og levende. Det finnes vitensentre over hele landet skoleklasser kan besøke, de har som spesialitet å formidle og vise frem naturen. Det er viktig at elevene gjør eksperimenter hvor de faktisk ser, føler og lukter på ting – man lærer bedre med et visuelt bilde enn bare å høre læreren snakke om det.

Unngå krangling

Men læringen skjer ikke bare på skolen. Den skal også foregå hjemme, over leksene. Nylig skrev en tobarnsmor en kronikk om den vanskelige leksesituasjonen i sitt hjem, og blåste dermed liv i den norske leksedebatten.

Hva gjør du når barna ber om leksehjelp, og du ikke vet hvordan du skal hjelpe?

– Meld fra til skolen, sier «kjendislærer» og forfatter Håvard Tjora.

– Det er ikke foreldrenes jobb å undervise ungene. Jeg er opptatt av at ansvaret ligger hos oss i skolen – som lærer har jeg seks års utdanning, og har dette som fagfelt. Det er skolens ansvar å undervise barna og gi dem lekser de kan få til.

Mange foreldre skjønte aldri noe av matten de lærte på skolen. Ifølge Tjora regner man med at 25 prosent av befolkningen har regnevansker.

Han mener det også er viktig å huske på at læresituasjonen hjemme og på skolen er helt forskjellig. Barn har også et helt annet forhold til foreldre enn lærere, og blir fortere utålmodige og kranglete. Foreldre som da begynner å kjefte, gjør det motsatte av å hjelpe, mener Tjora.

– Når man ikke skjønner noe, så er det ting som kan ordnes på skolen ganske raskt, istedenfor å sitte timevis hjemme i en kranglesituasjon.

Alle har mattehode

Så hva er detforeldre bør kunne?

I høst ga Håvard Tjora ut boken «Leksehjelp i matematikk», som skal hjelpe foreldre og barn gjennom grunnskolens mattepensum. Et godt tips for å hjelpe barna med matteleksene, er å konkretisere mattestykkene ved å bruke gjenstander, som penger eller legoklosser, mener Tjora.

– Det handler om hvordan matte blir presentert. Brøk ved bruk av kakestykker skjønner man allerede i barnehagen. Alt er logikk. Et regnestykke blir fort abstrakt, man må vise prinsippene først, og så overføre det til tall og symboler.

Den største feilen mange foreldre gjør, er å tenke at de ikke er født med et «mattehode», sier Tjora.

– De foreldrene som sier det høyt til barna lager en kjempehindring. Da vil barna møte all matematikk med mistro, og da er det fryktelig vanskelig å få dem til å lære matte.

Kilder til quizen i begynnelsen av saken:

Oppgavene samfunnsfag er hentet fra «Midgard 5» på nettsiden lokus.no, med tillatelse.

Oppgavene i naturfag er hentet fra «Globus Naturfag 5» av Else Beitnes Johansen og Erik Steineger (Cappelen Damm Undervisning 2006), med tillatelse.

Oppgavene i matematikk er laget av Håvard Tjora, Mona Røsseland og Bjørnar Alseth. To av dem er hentet fra «Multi 5b» av Bjørnar Alseth, Gunnar Nordberg og Mona Røsseland (Gyldendal undervisning 2013), med tillatelse.

Denne artikkelen handler om