MANGE HATTER: Øyvind Halleraker (til venstre) liker både å ha på seg gul veihatt og stortingshatten, men det er ikke alltid like enkelt å ha på flere hatter samtidig. Foto: Nicolai Prebensen

Høyres veisjef er europeisk bompenge-topp

Har ikke orientert Stortinget

Øyvind Halleraker (H) tok ansvaret for å få vedtatt et bomprosjekt som hans egen kones selskap hadde ansvaret for å drifte, uten å varsle komitesjefen.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Onsdag legger Bømlo-mannen Halleraker (61) frem Høyres transportplan.

Der vil Høyre gå inn for at en rekke nye veistrekninger skal bomfinansieres. Det er en bransje Halleraker kjenner svært godt til.

- Mannen var salgsargument

I mars skrev Bergensavisen om Hallerakers mange roller i bompengebransjen. Avisen skrev også at selskapet til Øyvind Hallerakers kone brukte stortingsmannen som salgsargument for å vinne anbudskonkurranser.

Nå kan VG avsløre at Halleraker har unnlatt å rapportere til Stortinget at han er visepresident for bompengebransjens lobbyorganisasjon i Europa (ASECAP).

Da Halleraker ble stortingsrepresentant for Hordaland Høyre i 2001 var han daglig leder i Sunnhordland Bru- og tunnelselskap.

Trakk seg

Gjennom sine fire første år på Stortinget fortsatte han i 25 prosent stilling i denne jobben, og var samtidig styreleder i Norvegfinans, som er et lobbyselskap for bomselskap i Norge.

I 2005 trakk han seg fra begge vervene etter at Vegdirektoratet avslørte at bomselskapene brukte store beløp på utenlandsreiser og representasjon.

Samme år ble han medlem av Stortingets transportkomité og en av Høyres samferdselstalsmenn.

Ikke varslet Stortinget

Halleraker fortsatte imidlertid som visepresident i ASECAP. Siden 2002 har Halleraker hatt toppvervet på vegne av Norvegfinans med et opphold på fem år fra 2007. I mai i fjor ble han visepresident på nytt.

Halleraker har ikke oppgitt dette i Stortingets register over verv og økonomiske interesser, slik han er pliktig til.

Nå er kona Ingrid Halleraker (53) daglig leder i Norvegfinans, og Via Futura AS, som administrerer seks bompengeselskaper - blant annet Rogfast som ligger til behandling i Stortinget.

Konens selskap drifter bomprosjekt

Ingrid Halleraker eier halvparten av Via Futura, og har følgelig en betydelig økonomisk interesse i privat bompengedrift.

I juni 2009 tok Halleraker på seg jobben som saksordfører i Stortinget for bomfinansiering av Bømlo-pakken, med en prislapp på over en milliard kroner.

Bømlo-pakken kommer også Hallerakers kone til gode ettersom Via Futura AS har fått i oppdrag å drifte prosjektet.

Sandberg: Burde blitt informert

VISSTE IKKE: Per Sandberg. Foto: Nils Bjåland

Per Sandberg (Frp) var leder for transportkomiteen i Stortinget da saken ble behandlet. Han sier Halleraker aldri fortalte ham om sin tilknytning til bompengeselskapene.

- Nei, det hadde jeg i så fall husket. Dette burde han ha informert meg om, sier Sandberg.

Professor i jus Jan Fridthjof Bernt ved Universitet i Bergen mener Halleraker burde sjekket sin habilitet.

- I saken der ektefellen er styreleder i et selskap som er leverandør av bompengetjenester, kan det stilles spørsmål ved hans habilitet. Dette burde han nok har fått en juridisk vurdering av, sier Bernt.

Starter konsulentselskap

I forrige måned opprettet Halleraker og konen Vegadministrasjon AS, som ifølge stiftelsesdokumentene skal tilby konsulenttjenester.

Etter først å ha avvist å stille til intervju med VG, svarer Øyvind Halleraker på spørsmål via epost.

Halleraker skriver at han mener han til enhver tid har informert komiteledelsen om sine verv, men at han ikke har informert om konens næringsvirksomhet.

«Som stortingsrepresentant hadde jeg ingen mulighet til å påvirke selskapets økonomiske interesser, og mente derfor ikke at var noen økonomisk konflikt. Når jeg nå ser at noen likevel kan stille spørsmål om dette, ville jeg nok vurdert det annerledes i dag» skriver han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder