Lot Breiviks bilnummer ligge i 20 minutter

Knusende kritikk mot operajonssentralene i politiet

Politibil kjørte bak Breivik på vei til Utøya

HOLBERGS PLASS (VG Nett) 22. juli-kommisjonen mener Anders Behring Breiviks massedrap på Utøya kunne blitt stanset langt tidligere hvis kommunikasjonen i politiet hadde vært bedre.

Artikkelen er over syv år gammel

Dette kommer frem i rapporten fra 22. juli-kommisjonen, som ble lagt frem mandag ettermiddag.

«Kort tid etter eksplosjonen kjørte en politibil fra Agder politidistrikt gjennom Oslo og inn i Bjørvikatunnelen. Den blir forbikjørt av Breivik som da er på vei til Utøya. Breivik tar av i sentrum, men de to bilene møtes igjen på E18 ved Lysaker kl. 15.57. Politibilen kjørte etter Breivik, helt til han kjørte avsted til Sandvika. Dette skjer etter at politiet hadde fått tips om bilen», heter det i kommisjonens rapport.

Direkte: Få oversikt og følg saken her!

På dette tidspunktet hadde politiet Breiviks bilnummer. For allerede ti minutter etter at bomben i Oslo gikk av, ringte en fotgjenger inn til operasjonssentralen i Oslo med noe som kunne ha vært et helt avgjørende tips.

Han hadde sett Breivik forlate regjeringskvartalet iført beskyttelseshjelm og med våpen. Han meldte inn Breiviks bilnummer - VH 24605 - klokken 15.34.40.

- Operasjonsleder formidlet dette som viktig, og noterte det ned på en lapp. Men den ble ikke lest på 20 min, den ble oppdaget først 15.56, og og ikke lest inn til sambandet i Oslo før nesten to timer senere, slo kommisjonsleder Alexandra Bech Gjørv fast.

FANGET PÅ FILM: Klokken 11.55 fredag 22. juli ble Anders Behring Breiviks Fiat Doblo filmet av et overvåkningskamera da han var på vei for å parkere fluktbilen. Foto: Overvåkningskamera

Bakgrunn:Her er listen over alt som sviktet

Politiets dårlige IKT-systemer forhindret at etterlysningen gikk ut til patruljebilen som lå bak Breivik.

«Patruljen hadde ikke fått noen ordre eller meldinger - og operasjonssentralen visste ikke at bilen var der. En dataløsning i bilen kunne formidlet både en etterlysning, og gitt operasjonssentralen oversikt over bilens posisjon. Finsk politi tok i bruk terminaler i sine biler for sju år siden», heter det i rapporten fra kommisjonen.

Her kan du lese hele rapporten! (PDF)

HAR DU INNSPILL TIL RAPPORTEN?KONTAKT VG NETT HER !

Kunne blitt stoppet

Hadde beskjeden blitt videreformidlet, kunne Breivik blitt stoppet en rekke steder.

** Han passerte en politibil ved den amerikanske ambassaden klokken 15.41.

** Deretter passerte han en ny patrulje på Lysaker klokke 15.57.

** Klokken 16.03 passerte han politistasjonen i Sandvika.

- Hvorfor evnet ikke politiet å bruke den informasjonen de hadde fått? Operasjonssentralen blir overbelastet. De tekniske systemene for informasjonsdeling var veldig dårlige, var konklusjonen fra kommisjonsleder Gjørv.

- Uakseptabelt

- Tidsbruken er uakseptabel. Årsakene til at politiet ikke presterte bedre er mange og sammensatte, sa kommisjonslederen.

GIR STERK KRITIKK: Like etter klokken 13 mandag startet kommisjonsleder Alexandra Bech Gjørv sin presentasjon av den meget omfattende rapporten. Foto: MATTIS SANDBLAD


I kommisjonens nærmere 500 sider tykke rapport er kaoset på operasjonsentralen som førte til at meldingene ikke førte frem, beskrevet i detalj.

Operasjonsleder i Oslo har forklart at hun anså terrorangrepet som en politioperasjon, og at hun ikke vurderte å innkalle lokale mannskaper. Politihelikopteret ble ikke forsøkt mobilisert, ei heller ble andre helikopterressurser forsøkt rekvirert - hverken militære eller sivilie.

Kommentar: I dag må ansvaret plasseres

Operasjonssentralen tok heller ikke initiativ til å nyttiggjøre seg nabodistrikters kapasiter, sperreposter ble ikke opprettet
og operasjonsentralen manglet oversikt hvilke politiressurser de rådde over.

I Oslo var det for eksempel ikke oversikt over hvor de forskjellige patruljebilene befant seg, fordi disse ikke var meldt inn i det såkalte geobil-systemet.

Operasjonslederen ante dermed ikke hvor de ulike bilene befant seg, selv om de ved flere anledninger befant seg rett i nærheten av Breiviks fluktbil - som de hadde bilnummeret på.

Kommisjonens fastslår at politis kommunikasjonssystemer generelt har lidd under svak styringsevne og dårlige rammevilkår. Blant annet hadde ikke operasjonsleder noe system for å massevarsle mannskaper, og loggføringssystemet som ble benyttet kunne ikke sikre deling av informasjon.

Kommisjonen skriver at disse manglene har vært kjent lenge. Etter kommisjonens estimater kunne bedre kommunikasjon ha gjort at politiet var på Utøya allerede klokken 18.15.

Som kjent ankom Breivik Utøya omtrent klokken 17.10, etter å ha ventet på landsiden i omtrent en halvtime.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder